Arctic Cooling ATi Accelero X2 Review

kalechinees 8 juni 2006, 912 views

Arctic Cooling ATi Accelero X2

Pluspunten

• Goedkoop
  • goed koelvermogen
  • erg stil!

Minpunten

• Formaat

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Arctic levert over het algemeen goede producten voor een (achterlijk) lage prijs (om maar niet te spreken over de 6 jaar garantie die je krijgt). In tegenstelling tot de andere spelers in de markt (Zalman, Thermaltake) houdt Arctic de prijzen aantrekkelijk voor iedereen. Maar lever je dan ook in op de prestaties?

Ik gebruik deze koeler op een Connect3d Radeon X1800XT 256mb.
Uit review heb ik begrepen dat de temps bij deze kaart kunnen oplopen tot de 90 graden. Het leek me dus wijs om al vanaf het begin de koeler te vervangen. Ik heb dus geen ervaring met de stock koeler.

Package
Erg karig. De koeler in een plastic verpakking, opgevouwen blaadje als gebruikers handleiding en een AC sticker :)
Je mag eigenlijk niet meer verwachten voor die prijs maarja...

Installatie
Ging vlot. Erg gemakkelijk.
Zowel de stockkoeler als de nieuwe koeler zijn bevestigd met schroefjes.
het geheugen beplak je met de bijgeleverde thermal tape en hoppa! de koeler kan erop. Even vastschroeven en klaar is kees!

koelvermogen
De Accelero houdt mijn X1800XT idle op 49 graden. Het geheugen op de kaart is dan 54 graden. Op zich lijkt dit al vrij hoog maar deze kaartjes zijn sowieso erg heet.
Op full load (na 2x 3dmark 2006) is de kaart ongeveer 70 graden. Wederom erg heet maar een stuk koeler dan met de stockkoeler (volgens andere tweakers)

Wat wel even vermeld moet worden is dat bij deze koeler de pasta MX-1 gebruikt wordt. Bij verwarming verandert de structuur van deze pasta. Dit proces zorgt ervoor dat de warmtegeleiding nog beter wordt en duurt ongeveer 100 dagen. We kunnen dus nog koeler!

Waar ik nog niet achter ben (ga ik nog uitzoeken en toevoegen :)) is waar hij z'n koude lucht nu vandaan haalt... Ik ben er namelijk altijd vanuit gegaan dat hij de koude lucht in de kast, langs de graka, naar buiten blaast. Ik lees echter op de andere review van de Accelero dat dit andersom is: koude lucht van buiten, langs de graka (dus warme lucht), in de computer.

Geluidsproductie
Deze is helemaal goed, gewoon lekker stil. Valt weinig om aan te merken.

Compatibility
Damn wat is dit ding groot! Het was al bekend dat deze kaart 2 slots in gebruik zou nemen maar ik ben erachter gekomen dat deze koeler ook nog een 4 centimeter naar voren uitsteekt! De koeler is gewoon 4 centimeter breder dan de kaart!

Op zich geen probleem behalve als je een 120mm fan in de plaat hebt zitten.... zoals ik. Aangezien de fan een onderdeel van mijn case doe ik deze koeler weg zodra er een kleinere en betere uitkomt.

Het geheel is nu ongeveer een size 'broodtrommel' die je in je kast moet proppen. Het past net allemaal maar de power connector van de kaart komt tegen m'n sata connectoren van m'n schijven die voor in m'n kast zitten.

conclusie
Goede en goedkope koeler. Helaas niet geschikt voor mij vanwege m'n side fan maar wel een mooie koeler.

Gelukkig maakt de prijs hem goed vervangbaar :)

....Het wordt tijd dat de graka fabrikanten kleiner en zuiniger gaan werken...

Heb jij ook een Arctic Cooling ATi Accelero X2?

..Waar ik nog niet achter ben (ga ik nog uitzoeken en toevoegen ) is waar hij z'n koude lucht nu vandaan haalt... Ik ben er namelijk altijd vanuit gegaan dat hij de koude lucht in de kast, langs de graka, naar buiten blaast. Ik lees echter op de andere review van de Accelero dat dit andersom is: koude lucht van buiten, langs de graka (dus warme lucht), in de computer...

Dat is makkelijk, deze cooler haalt/blaast helemaal geen niks van/naar buiten de kast. De fan zuigt lucht uit de kast aan en blaast dit door de cooler richting mobo en een beetje over de voltage regulators door het speciale kapje aan de zijkant.

Ik heb zelf de X1 op m'n Asus V9999/TD (6800NU OC'ed). De geheugen temp is helaas hoger als met de stockcooler. Verder past geen van beide powerplugs op de kaart :( Bij jou wel?
Dit is een X2 geen X1 daar zitten ook weer verschillen in.

Ik vind het een super cooler vooral voor die prijs. De zalman is 2x zo duur en scheeld mischien 5c in gpu temp en 15c mem temp maar thats all.

De Artic is veel stiller wel groter maar als nog vind ik de artic in het voordeel vooral door de prijs.

En jou kaart zal wel zo heet worden omdat de fan niet op 100% loopt hier is de X2 veel cooler op een X1900 dan de stock cooler. Vooral als de X2 @ 100% loopt en de Stock cooler op 50%. De Stock cooler maakt dan al lawaai de X2 is onhoorbaar.
Zoals ik al zei, de X1 kan ik niet op de kaart (met fancontroller) aansluiten. Loopt dus rechtstreeks op 12V lijn, dus op 100%.
Idle temps vergelijkbaar met stock @ 25%.
Load temp core vergelijkbaar met stockcooler @ 50%, mem temp helaas dus flink hoger. Die thermal pads zijn ook wel erg dik, daar ligt het aan ga ik vanuit.

Over de geluidsproductie hoor je me niet klagen. X1 @ 100% is al ruim stiller dan stock @ 25%. Perfect dus :z
Een X2 is voor Ati, een X1 voor nVidia :)

@Nologic
Wat zijn je temps en met welke applicaties (3Dmark run, etc). Ik heb een 7800GTX en kon de X1 zo op mn kaart prikken, de fan kan ik dus ook zonder problemen besturen via Rivatuner

Check mijn review over de X1: http://tweakers.net/productsurvey/survey/2485
De Accelero's zijn gebouwd met het BTX platform in gedachten; sinds daar je videokaart omgedraaid zit, is het niet nodig om direct de warme lucht uit je kast te blazen.

De warme lucht stijgt toch wel en wordt daarna door de aanwezige airflow uit de kast gevoerd.