Scythe Yasya Review

NilsBokdam 30 augustus 2010, laatste update op 30 augustus 2010, 1.445 views

Scythe Yasya

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Koelprestaties
  • Fancontroller

Minpunten

• AMD montage met bepaalde ramkoelers kan voor problemen zorgen

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Sinds kort heb ik een Phenom II x6 1055t. De meegeleverde koeler maakte echter erg veel herrie, dus daarom ging ik op zoek naar een vervanger. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Scythe Yasya. Een keus waar ik wel enigzins spijt van heb, dat wordt verderop in deze review wel duidelijk.

Verpakking
De koeler was degelijk maar compact verpakt. In de doos vond ik alle benodigdheden voor de montage: een fan met PWM-ondersteuning en een fancontroller, bevestigingsmateriaal voor de recente intel- en amd-sockets, voldoende koelpasta en natuurlijk de koeler zelf. Het contactclak van de koeler werd netjes door een stukje folie beschermd.

Montage
Toen ik de koeler wilde monteren werd het spannend. Het is namelijk zo dat je de koeler maar in één richting kunt monteren, en naar mijn idee heeft Scythe de verkeerde keuze gemaakt. Het koellichaam wordt zo geplaatst dat de ventilator omhoog of omlaag blaast, wat volgens mij nadelig kan zijn voor de luchtstromen in de kasten van de meesten onder ons. Daarnaast bedekt de koeler 2 ramsloten. Er is nog wel ruimte voor geheugen zonder heatsinks, maar mijn Kingston HyperX T1 2000nhz setje kan ik niet meer in dual-channel configuratie gebruiken. Ik heb nu 2 Scythe Kama Wings besteld om de heatsinks van mijn geheugen te vervangen, hopelijk lost dat het probleem op. Zodra ik weet of het past zet ik dat in deze review.

Prestaties
Ik heb niet echt metingen gedaan, maar ik ben wel bezig geweest om mijn cpu te OC'en. De 1055t draait nu op 3,43 GHz, en de Yasya houdt hem onder de 55 graden. Asus Q-fan is geactiveerd en houdt de koeler mooi stil.

De Scythe Yasya is een goede koeler voor een scherpe prijs, maar voor de AMD-socket zijn er beter passende alternatieven.

Update
Inmiddels heb ik de geheugenkoelers van mijn HyperX T1 geheugen vervangen door Scythe Kama Wings (de zilverkleurige). Het geheugen draait op 2000mhz, een nachtje memtest86+ geeft geen errors. Installeer wel eerst de geheugenkoelers voordat je de Yasya erop zet.

Heb jij ook een Scythe Yasya?

Reviews door de redactie

Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn dat een koeler RAM-bankjes bedekt. Ligt aan je moederbord natuurlijk. Als ik zo in de PW naar een plaatje van je moederbord kijk en zie dat de RAM-bankjes direct naast het socket liggen is het ook niet zo gek natuurlijk.

Voor de rest een korte en bondige review. Het had misschien leuk geweest als je temperaturen voor en na had gemeten voor de volledigheid. 3 sterren.

[Reactie gewijzigd door laurenssie op 21 augustus 2010 16:26]

Thnx voor je reply. Ik heb het aangepast, hopelijk is het zo duidelijker.
Btw, ik was eerst niet van plan om een review te maken, maar ik wilde anderen waarschuwen voor het ram-probleem en de montage-richting. Vandaar de missende temps.

[Reactie gewijzigd door NilsBokdam op 21 augustus 2010 16:47]

ik denk dat je dan beter alleen een kleine tekst kan doen (<75 woorden) dan een van meer dan zoveel, dan krijg je ook direct geen 1 of 2 ster review en waarschuw je de mensen toch voor het ram probleem.
Bij oversized CPU coolers weet je dat je vaak geen geheugen kan gebruiken waar grote koeling op zit als je RAM slots dicht bij je CPU slot zit. Ook geef je de reden dat de plaatsing van de koeler verkeerd is (geen foto's), maar bij een beetje high end kast heb je een outtake fan boven en aan de zijkant zitten dus ik snap niet hoe dat een probleem kan zijn.
Ik heb hem ook heeft nog 0.0 uur gedraaid .
ik had hem in een complete custom build set besteld, (icore7)
maar tijdens trans port was hij los gekomen (bevestiging voor intel is net zo slecht als voor AMD! maar iedergeval ik heb hem zelf geprobeerd terug te plaatsen en dat lukte gewoon niet. het is echt een waardeloost ding de bevestiging is Prut het ding is vrij zwaar en hij is groot en de bevestiging is moeilijk te bereiken, zelfs me vingers open aan gehaald na een uur het ding er uit gegooit en een Zalman besteld deze geplaatst Icore7@3,6 en hij blijft koel ik zet hem voor 10 euro op tweakers voor de dwaas die hem wil hebben.
Reviews geven al aan dat deze koeler niet zo geschilkt is voor AMD processors. Kortom; dit had je kunnen weten ;-)