Specificaties Tower, 8 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define R2 Review

reddorian 2 oktober 2010, 798 views

Fractal Design Define R2

Pluspunten

• Looks.
  • Installatiegemak.
  • Afwerking.
  • Stevigheid.

Minpunten

• Stoffilters aan de voorzijde zijn niet makkelijk te verwijderen.
  • Documentatie die bij de kast word geleverd is te beperkt.
  • Lak niet krasbestendig.
  • Bijgeleverde fans verplaatsen nauwelijks lucht.(warmteproblemen)

Er staan al 2 uitgebreide reviews op tweakers dus ik zal niet de hele kast beschrijven maar alleen mijn eigen ervaringen ermee.

Verpakking is stevig genoeg, er zaten wat deuken en gaten in het karton maar de kast kwam kras en deukvrij binnen.
Wel zat de geluidsisolatie op de bovenkant van de kast boven de hdd brackets los, ik ga dit zelf weer vastlijmen dus het is geen enorm drama maar slordig is het wel, ik heb een review gelezen waarbij dit stuk isolatie zelfs los in de kast lag dus het zal vaker voorkomen.
-edit-
Heb bericht terug gehad van fractal design en je kunt het isolatiemateriaal zelf weer vastkleven door het warm te maken met bijvoorbeeld een fohn en het dan weer vast te drukken.
-edit-

Aan de achterkant zitten de kastdelen aan elkaar bevestigd met popnagels, en op de een of andere manier is bij al deze popnagels een stukje niet meegespoten of kaalgeschuurd.
Niet heel erg storend en aan de achterkant maar toch jammer.
Ook zitten er 4 gaten aan de achterkant voor een waterkoeling setup.
Hier zitten ronde rubberen afdichtingsdoppen in maar de gaten zijn ovaal waardoor de doppen niet helemaal netjes passen.

Ik heb voor deze kast gekozen voor de looks, dat hij zeer stil zou zijn en dat alle luchtinlaten van filters zijn voorzien.

Dit is ook gelijk een van de minpunten, het filter aan de onderkant voor de voeding kun je eruit schuiven en is erg fijn, precies zoals je van een stoffilter verwacht en het is zonder gereedschap te verwijderen.
Dit had ik ook verwacht bij de 2 ventilatorslots achter het deurtje aan de voorkant.
Helaas is dit niet het geval, de "filters" hebben hier veel grotere gaten en om ze onder de kraan te kunnen afspoelen moet je 4 schroefjes losdraaien en de ventilator eruit wippen.
Ik ben hier nog over aan het mailen met Fractal Design want het lijkt erop dat er inderdaad de mogelijkheid is om voor de ventilatoropeningen nog een filter te bevestigen wat er dan mischien per ongeluk niet is bijgeleverd.
-edit-
Fractal design geeft aan dat het inderdaad de bedoeling is om die 4 schroeven los te schroeven en dan de ventilator eruit te klikken om je filters te kunnen verwijderen.
Dit is niet mijn idee van makkelijk, ik zit zelf in de airconditioning en ALLE binnenunits hebben een stoffilter dat gereedschapsloos kan worden verwijderd.
Ook vindt ik het filter te grof.
-edit-

Dit brengt ons bij minpunt 2, de documentatie die er bij de kast word geleverd is minimaal, er zit geen duidelijke lijst bij met wat er in de verpakking zou moeten zitten.

De ventilatoropening aan de onderkant van de kast is voorzien van een zelfde soort "filter" en is gewoon open zonder dat er een ventilator is meegeleverd voor deze slot.

Ik zal dus een ventilator voor deze slot moeten bestellen of hem afdichten om ongewenste airflow te voorkomen.
Niet een erg groot probleem, ik heb nu 2 ventilatoren aan de voorkant zitten en er komt er dus nog een bij aan de onderkant.
Dit alles ga ik aansluiten op de meegeleverde fancontroller zodat ik de gewenste airflow krijg.

Kabels wegwerken was een makkie, af en toe schoof er een rubberen afdichting van zijn plek maar die kon je zo weer terugduwen.

Uitpakken en installeren is tot nu toe alles wat ik met de kast heb gedaan, ik zal deze review nog updaten met een foto,tje van de binnenkant als het systeem volledig draait.
En even laten weten hoe het afloopt met mijn zoektocht naar makkelijk verwijderbare stoffilters voor de voorkant.
Ook zal ik een verslagje maken van de temperaturen en de geluidsproductie.

1e aanpassing, heeft in principe niets met de kast te maken maar ik gebruik hem dus in combinatie met de Sony Optiarc AD-7260S Zwart.
Het zwart van de R2 is zwarter als de Sony Optiarc wat dus kleurverschil geeft.
Kan de kast niets aan doen maar mij irriteert het dus ik ga op zoek naar een zwartere dvd brander.
Mischien wel een nuttige tip.

Heb de kast nu 2 weken in huis en ben er echt extreem voorzichtig mee geweest.
Heb hem in de doos zitten in de plastic zak en het piepschuim waar ie in geleverd werd.
Hij is er alleen uit geweest om de al aanwezige onderdelen in te bouwen.
Toch zit er al een kras in de lak, diep ook want ik zie het metaal eronder.

De R3 heeft als upgrade o.a. krasbestendige lak dat is dus geen overbodige luxe.

Reddorian

Weer een edit.
Had na inbouwen veel last van vastlopers, heb alles de schuld gegeven, ssd, MB, processor, uiteindelijk bleek het een warmteprobleem te zijn.
De 2 bijgeleverde fractal fans en de 140 mm fractal fan die ik er extra heb bijgekocht verplaatsten samen volgens de specificaties 200M3 lucht.
Als ik mijn hand ervoor hield voelde ik heel licht een briesje.
Heb met multimeter gechecked of ze wel 12v kregen en of de fancontroller goed werkt, ook buiten fancontroller om aangesloten.
In ieder geval zijn de fans echt fluisterstil maar verplaatsen ze haast geen lucht.
Heb dus nieuwe fans besteld van Sflex en noiseblocker en doe nu volgens specs 570M3 inblaas en 190M3 afzuig.
Hoop meer herrie maar geen vastlopers meer.
1 sflex 120 mm 1900rpm fan trekt al 6W power en volgens mij heb ik ergens gelezen dat de fancontroler die bij de case zit max 10W mag hebben dus alles draait nu max toeren, fancontroller is buiten gebruik.

Al deze ellende begon al bij het installeren van het systeem, bij het installeren van software en het draaien van wat stabiliteits tests op stockspeed. (prime95 e.a.)
Ik denk dat het probleem oververhitting van het Moederbord was want de processortemperaturen bleven ruim onder het maximum en ik heb er een hele vette koeler opzitten.

Dus als je deze kast wilt gebruiken zou ik er zeker extra ventilators inbouwen, ik heb er drie op vraag en aanbod staan. :-)

• Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
  • Sony Optiarc AD-7260S Zwart
  • Intel Core i7 930
  • Cooler Master Silent Pro Gold 700W
  • Asrock X58 Extreme3

Heb jij ook een Fractal Design Define R2?

Die stoffilters verwijder ik nooit; ik zet er gewoon een stofzuiger op. Vallen de fans erachter wel even stil, maar die spinnen daarna toch weer op :). Documentatie heb ik niet nodig gehad, en ik heb nog geen krassen op de behuizing gemaakt (behalve dan bij een van de popnagels aan de onderkant bij het verwijderen van het HDD rekje, maar dat zie je toch niet).