Panasonic TX-55HZT1506 Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-55HZT1506 Zwart Review

masterwill7Testpanel 4 mei 2021, 468 views Testpanel

Panasonic TX-55HZT1506 Zwart

Prachtig beeld en geweldig geluid met een simpele en doeltreffende interface. De prijs ligt aan de hoge kant, lees de review om te weten waarvoor je dit betaald.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Intuitieve interface

Minpunten

• Hoge prijs

Inbrandgevoeligheid Score: 3
- Inleiding
Met veel plezier heb ik als nieuw Test-Panel-Lid van Tweakers.net de mogelijkheid gekregen de Panasonic TX-55HZT1506 uitgebreid te mogen testen. Deze kans heb ik uiteraard met beide handen aangegrepen. Het toeval is dat ik zelf thuis een LG 55OLEDC8 heb staan, de panelen die Panasonic gebruikt in hun OLED televisies zijn de panelen van LG, en kan ik dus heel goed vergelijken met de TV waar ik dagelijks gebruik van maak!
Met enthousiasme ben ik dan ook 2 weken bezig geweest met het testen van belangrijke functies als het geluid, de beeldkwaliteit en uiteraard de softwaremogelijkheden en snelheid, uiteraard hierover verderop in deze review mijn bevindingen.

- Het uitpakken van de TV
Allereerst is het natuurlijk altijd leuk een nieuwe televisie uit te pakken, de doos ziet er uiteraard flitsend uit, alle nieuwe technieken en unieke verkooppunten staan groots op de doos gepresenteerd zoals bij ieder merk het geval is. Wat Panasonic heel goed heeft gedaan is het ontwerp van de doos, deze heeft een scheurrand waarmee je de TV gemakkelijk kunt uitpakken en eruit kunt tillen. Een TV van 55 inch is over het algemeen te groot om met één persoon uit te pakken en uit de doos te tillen, uiteraard ligt dit aan de grootte van de TV zelf, hier kan een doos natuurlijk niets aan veranderen.
De montage is duidelijk en gemakkelijk, de TV staat of hangt binnen No-Time, zelfs zonder ervaring denk ik zo. De meegeleverde poot en boekjes, afstandsbediening en schroefjes zijn allemaal netjes verpakt en snel vindbaar.

- Vormgeving, Bouwkwaliteit en afwerking
De vormgeving van de TV is aan de voorkant gezien erg van deze tijd, met als verschil tussen enkele concurrerende TV’s dat er onder het scherm een geluids-strook is bevestigd waarin de boxen zijn verwerkt. De TV heeft dunne zwarte randen om het scherm en er zijn mooie zware materialen gebruikt. De achterkant is zoals nagenoeg iedere TV van kunststof, maar het geheel voelt erg degelijk en zwaar aan, het zit stevig in elkaar en doet zeker niet onder voor andere A-merken. Wat bij deze TV wel opvalt is de achterkant, deze ziet er iets anders uit als dat vele andere tv’s er uit zien, dit komt natuurlijk door de 360 graden Soundscape functionaliteit die bij deze TV nagenoeg uniek is, hierover later meer. De meegeleverde draaibare voet voelt kwalitatief hoog en zwaar aan en heeft een mooie ronde vorm met aan de achterkant een rechte afwerking zodat de TV dicht tegen een muur aan kan staan natuurlijk. Hoewel de draaihoek niet heel groot is geeft het net de flexibiliteit om het scherm een beetje bij te draaien waar nodig, naar mijn idee meer dan genoeg omdat de kabels in tv’s over het algemeen geen meter speling hebben.

Waar de TV prachtig oogt aan de voorzijde stoort het me een heel klein beetje dat deze niet symmetrisch is zoals mijn huidige LG toestel dit wel is. De stand-by LED is links van het midden geplaatst dus niet in de behuizing van de TV verwerkt, deze hangt er onder. Uiteraard valt over smaak niet te twisten en mag ieder dus zelf bepalen wat mooi is en wat niet mooi is. Naar mijn mening is het design, voor een TV met boxen gericht naar voren, zeer strak en netjes ontworpen verder.

Waar ik zelf blij wordt van afstandsbedieningen met gimmicks en leuke nieuwe functies is dit bij deze TV niet echt het geval. De meegeleverde afstandsbediening heeft een Netflix knopje en een backlight knopje, maar daar heb je het dan ook wel mee gehad. De afstandsbediening is net als de TV gemaakt van mooie materialen en voelt echt heel stevig aan (maar dan bedoel ik ook echt heel stevig). Het geborstelde aluminium maakt het missen van gimmicks dan wel weer goed. De afstandsbediening is duidelijk en intuïtief ontworpen zodat iedereen hier direct mee aan de gang kan gaan. Wat ik dan wel weer een beetje gek vond was dat maar de helft van de knoppen verlicht werden door de backlight, maar misschien ben ik nu aan het zeuren. Kortom een keurige nette stevige en voor ieder bruikbare afstandsbediening.

- Featureset
Waar alle fabrikanten zich tegenwoordig proberen te conformeren aan alle door de consument gewenste standaarden doet Panasonic hier een stapje extra. De fabrikant heeft (naar eigen zeggen) samen met experts uit Hollywood gezet om de ervaring voor deze tv te optimaliseren op de gebieden van beeld en geluid! Voor geluid is hier gekozen voor het eigen gecreëerde 360 soundscape welke een 360 graden geluidservaring moet bieden zonder hiervoor de benodigde boxen te hebben staan. Voor wat betreft de beeldkwaliteit hebben ze een Filmmaker Mode waarmee ze adverteren films zo te kunnen presenteren als dat de regisseurs dit bedoelt hebben. Uiteraard is er ook HDR-OLED, Dolby Vision IQ en Dolby Atmos aanwezig om helemaal bij te zijn met de laatste technieken en standaarden, hier dus zeker niets op aan te merken qua techniek.

De TV draait een eigen besturingssysteem die simpel, maar goed en vooral intuïtief werkt. Net zoals de afstandsbediening is het menu gewoon heel basic en duidelijk opgebouwd, en is alles onder één menu te vinden.
Waar mijn eigen LG wat meer animaties en effecten in de menu’s heeft, staat het menu van Panasonic eigenlijk echt voor duidelijkheid en het snel vinden wat je zoekt, maar is hierdoor wat basic.
Zoals eerder gezegd, het is een kwestie van smaak waar je een voorkeur voor hebt, alle ingrediënten voor succes zijn in ieder geval aanwezig in deze TV qua technieken.

Apps zoals Netflix, Prime, Youtube en vele anderen zijn standaard mee geïnstalleerd op de TV, ook is er de mogelijkheid om apps te kunnen downloaden uit een Panasonic store voor apps. Hierin zullen de meest populaire apps kunnen worden gevonden en gedownload, dit heb ik zelf niet verder uitgezocht omdat dit aanbod bij iedere fabrikant en aanbieder ook snel kan veranderen. Er is in ieder geval een mogelijkheid om een Chromecast 4K of Apple TV 4K aan te sluiten op één van de 4 HDMI poorten waardoor je altijd de mogelijkheid hebt alle mogelijke apps te downloaden en/of te streamen vanaf je telefoon in 4K beeldkwaliteit.

Het testen van mijn Apple TV 4K was met deze TV dan ook geen enkel probleem, alle technieken werkten naadloos samen, Dolby Vision en Dolby Atmos werkte perfect evenals HDR bij het bekijken van films. De TV kan alle gangbare en nieuwste technieken aan en beschikt bovendien over de meest wenselijke aansluitingen als USB, HDMI etc.., dik in orde dus.

- Geluid
Het geluid is waar deze TV zeer zeker in uitblinkt! De beloftes worden zeer zeker waargemaakt als Panasonic claimt een soort van 360 graden geluid te kunnen neerzetten met het tactisch plaatsen van de boxen in de TV. Doordat het geluid op meerder manieren wordt geprojecteerd (lees in meerdere richtingen) lijkt het vaak alsof er boxen rondom je geplaatst zijn, dit geeft zonder dat hiervoor een surround sound systeem benodigd is een mooi vol geluid.
In vergelijking met mijn LG 55 inch OLED TV geeft deze Panasonic overduidelijk een mooier en voller geluid. In tegenstelling tot wat hier in een andere review te lezen valt ben ik het er niet mee eens dat een surround sound systeem geen toevoeging is, dit is het naar mijn mening wel. Een Sonos Beam met 2 Play One speakers in de juiste opstelling en configuratie zijn in mijn optiek superieur aan het geluid wat de TV te bieden heeft. Dit doet verder niets af aan het geweldige geluid wat deze TV standaard kan produceren.

- Kleurweergave
In mijn optiek is de kleurweergave van OLED panelen superieur boven alle andere soorten panelen. Omdat de pixels allen hun eigen licht produceren wordt zwart op het scherm ook echt diep zwart. Het verschil met andere panelen is dat daar altijd backlight wordt toegepast, dat is een achtergrondverlichting waardoor de gebruiker de pixel in kleur ziet oplichten, ook hier zijn weer verschillende technieken in, ik zal hier in deze review niet verder over uitweiden.
Ik kan verder kort zijn over de kleuren, dit paneel kan gewoonweg een eindeloos palet aan kleuren produceren met een ruime mogelijkheid aan instellingen voor ieders smaak.

- Contrast en helderheid
Doordat het verschil tussen donker en licht zo ontzettend groot is is het contrast nagenoeg perfect te noemen. Zoals eerder vermeld is zwart bij dit type paneel ook echt zwart, waar dit bij andere type tv’s als LED of LCD niet het geval is door de backlight van het scherm.
Deze TV heeft Multi HDR Ultimate waardoor alle soorten HDR formaten worden ondersteund en weergegeven. In samenwerking met de HCX Pro Intelligent Processor, het OLED paneel en de ondersteuning van alle nieuwe soorten standaarden en formaten produceert deze Panasonic haarscherp beeld en geweldig scherpe en realistische beelden.

- Ghosting Pixeldefecten en Inbrandgevoeligheid
Bij het testen van deze TV heb ik alle moeite gedaan het uiterste uit het paneel te persen middels mijn Xbox en Apple TV 4K. Het beeld van deze Panasonic is niets op aan te merken, de snelheid waarmee alles wordt getoond is perfect, ik zelf heb dan ook geen Ghosting kunnen ontdekken. Als ik dit vergelijk met mijn LG OLED dan weet ik dat de OLED panelen zelf geweldig stabiel zijn en nagenoeg geen Ghosting kennen. Misschien ga ik wel een stapje te ver als ik zeg dat met het in huis halen van deze OLED TV Ghosting tot het verleden behoord, maar toch durf ik deze claim wel te maken uit ervaring aangezien het paneel in deze Panasonic ook door LG wordt geproduceerd. Pixeldefecten heb ik nog niet ondervonden in mijn eigen LG paneel, en zitten ook niet in deze Panasonic TV.
OLED panelen staan bekend om hun hoge risico voor inbranden, hier is echter een beveiliging voor ingebouwd waardoor de pixels worden gerepareerd wanneer de TV wordt uitgezet, dit heet pixel-repair en wordt aangegeven doordat bij het uitzetten van de TV een geel ledje te laten branden. Als het repareren/verversen van de pixels klaar is dan wordt het led lampje van de TV rood.

- Prijs
De prijs is voor iedereen uiteraard een belangrijk onderwerp, ik heb hier alleen geen eenduidige beoordeling over, ik zal uitleggen waarom. De Panasonic TX-55HZT1506 is een fantastisch OLED paneel voor iedereen die zoekt naar perfect beeld, mooie diepe kleuren, scherpe weergave en een duidelijk en gemakkelijk bedienbare TV. De prijs die u echter op dit moment voor deze TV betaald ligt aan de hoge kant met een prijs van rond de 2199 euro. Vergelijkbare tv’s van andere merken kunt u al kopen rond de 1500 euro, hier kijk ik echter alleen naar de vergelijking met het geweldige beeld.
Als ik daarbij het geluid van de Panasonic TX-55HZT1506 meeneem dan heb je hier temaken met een topmodel op de markt, en daar hoort een prijskaartje bij. Het geluid uit een TV is in mijn optiek ongeëvenaard, Panasonic heeft met de 360 Graden Soundscape configuratie en mogelijkheden voor geluidsinstelling een top verkoopargument. Als ik het prijsverschil zou kunnen gebruiken voor de aanschaf van een additioneel surround sound systeem (als voorbeeld Sonos Beam + 2 Play One’s) dan ben ik van mening dat ik voor hetzelfde geld geweldig beeld krijg + een nog net iets betere geluidservaring. Uiteraard moet je de ruimte hebben om extra boxen neer te zetten, heb je dit niet dan is de Panasonic TX-55HZT1506 voor deze prijs zeker een aanrader wat mij betreft.

- Algemene beoordeling
Het beeld van deze OLED TV is fantastisch te noemen, evenals het geluid en het gebruiksgemak. De nieuwste technieken worden ondersteund evenals de meest recente formaten en aansluitingen.
De software is weinig spectaculair, maar doet prima wat ze moet doen. De interface is duidelijk en gemakkelijk bedienbaar voor iedereen evenals de meegeleverde afstandsbediening. De prijs voor deze Panasonic TX-55HZT1506 is aan de hoge kant, hier krijgt je dan wel weer een door andere tv’s nauwelijks geëvenaarde geluidservaring voor terug. Het design is van deze tijd, uiteraard is dit een kwestie van smaak, er is gebruik gemaakt van kwalitatief goede en degelijke materialen en dit zie en voel je. Alle veelgebruikte aansluitingen zijn aanwezig, hierdoor is het mogelijk alle soorten apparaten aan te sluiten en gebruiken met deze TV.

Heb jij ook een Panasonic TX-55HZT1506 Zwart?