Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB Review

Marcelloz 21 augustus 2010, laatste update op 21 augustus 2010, 18.718 views

Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Geluidsniveau

Minpunten

• geen

De reden tot aanschaf
Opmerkelijk feit: deze heb ik aangeschaft ter vervanging van een 64Gb SSD. De laptop waar deze schijf ingaat wordt gebruikt voor stevig ontwikkelwerk in Visual Studio 2010 en draait onder Windows7. Naarmate de tijd vorderde bleek dat 64Gb steeds meer problemen opleverde omdat ik gewoonweg niet genoeg ruimte vrij kon houden. Je zou eigenlijk ~8Gb vrije ruimte moeten blijven houden, en dat lukte gewoonweg niet. Een 2e HDD bijplaatsen is geen optie; daarvoor is geen ruimte in een laptop.

Gezien de relatief hoge prijzen voor grote SSD's heb ik gezocht naar een goedkoper alternatief in de 'traditionele' hoek en ik kwam terecht bij deze hybride oplossing van Seagate.

Ik heb gekozen voor de 500Gb versie want die kwam er in de testen iets beter uit. Verder is dit model maar 25% duurder dan het 250Gb model, dus voor ietsje meer krijg je 2x zoveel.

Installatie
De reviews op Internet waren lovend dus voor 125 euro een nieuwe hdd gekocht. HDD's zijn altijd simpel verpakt en zijn ook eenvoudig te monteren, zeker in een DELL, dus installatie was zo gepiept.

Ik heb niet gekozen voor een image, maar deze hdd te voorzien van een verse Windows7 Enterprise Editie. De setup zag 465GB effectieve schijfruimte; verder geen problemen met herkennen ofzo. Na installatie gaf Windows7 de schijf een 5,9 voor de performance.

Opstarten
Opstarten van Windows7 gaat vrij rap. Omdat ik mijn laptop meestal in slaapstand houd, zie ik het opstartscherm niet zo vaak maar naar mijn gevoel is het maar ietsje langzamer dan de SSD. Het verschil tussen 20 en 30 seconden zegt mij niet zoveel. Vanuit slaapstand opstarten gaat razendsnel en is deze schijf even snel als de SSD. Hier merk ik dus geen verschil.

Performance in gebruik
Nu ruim 2 weken in bezit en het is een enorme vooruitgang. Ik moet wel wennen aan het hdd geluid omdat je dat bij een ssd niet hebt, maar het geluid is vrij zacht en helemaal niet storend. De gemiddelde snelheid na 2 weken is nog ruim 80Mb/seconde (hdtune) met uitschieters naar 120. SSD is uiteraard sneller, maar in het gebruik merk ik dat deze hdd juist sneller is.

Het hybride karakter komt naar voren wanneer je herhaaldelijk hetzelfde programma start. Met 4Gb SSD cache wordt gezorgd dat vaak benaderde bestanden snel geserveerd worden. Programma's starten gaat voor mijn gevoel even snel als met de SSD.

Starten van office applicaties gaat snel, zoals genoemd een tweede of opeenvolgende keer sneller. Vooral bij zaken als Word of Onenote is dit prettig.

Opstarten van Visual Studio 2010 met een grote solution (30+ projecten) gaat binnen 1 minuut. Bij afsluiten en opnieuw opstarten van VS2010 gaat alles zeker 25% sneller. Compileren op deze hdd gaat heerlijk. Je hebt dan te maken met veel schrijfbewegingen en de snelheid is prima. Ik zie geen verschil met mijn oude SSD. Starten van een debug sessie. Ik denk dat dit alles ligt aan het SSD gedeelte van de harde schijf.

conclusie
Na een tweetal weken gebruik geheel tevreden met de aanschaf en zeker een aanrader voor iemand die een snelle HDD wil en niet gebonden wil zitten aan de beperkte ruimte. Seagate heeft een top product afgeleverd en daar ruil ik graag mijn SSD voor in.

• Dell e6500
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB?

deze hdd is maar 20 a 30mb/s sneller als een normale sata hdd.

tegenover ssd 285/275mb/s vind k het geen concurrentie, en kun je beter een gewone hdd kopen ipv hybrid.

Heeft echt geen meerwaarde aan de hdd, en blijkt ook uit benchmarks tests die net hetzelfde doen als je programma's opstart enz...
Nou een meerwaarde van20 30mb sneller, 500gb opslag ipv. 60 en een scherpe prijs van 110 euro vind ik een flinke meerwaarde.
Niet iedereen heeft veel geld over voor een SSD of simpelweg meer ruimte nodig dan vind ik deze schijf toch wel een aanwinst voor in een laptopje :)
Ach, het is ook een beetje het 'gevoel' dat je erbij hebt. Een SSD van 500Gb is onbetaalbaar, hybrid klinkt wel lekker en hij doet het prima. Dat hij net effe wat sneller is dan een normale hdd geeft je ook wel het gevoel dat je je geld enigszins goed besteed hebt. :)
M.a.w. je prijst de schijf de hemel in alsof hij net zo snel is als een SSD, terwijl het eigenlijk je eigen gevoel is om het voor jezelf goed te praten dat je geld goed besteed is. Wat is de review dan nog waard...

Ontwikkel zelf op een 128GB SSD op kantoor, en kan me echt niet voorstellen dat welke HDD dan ook daarbij in de buurt kan komen, want het is een verademing hoe snel applicaties en VS solutions klaar staan voor gebruik.
Beetje flauwe opmerking hee. Het is niet omdat iemand vindt dat ie zijn geld goed besteed heeft, dat zijn ervaring daarom plots onbetrouwbaar zou zijn !?!

Ik heb zelf eind september de (te) kleine 80Gb schijf in mijn Dell D830 vervangen door deze Momentus XT 500Gb en ben super-tevreden over de prestaties !
Fijn voor jou dat je een 128Gb SSD hebt om op te werken, ongetwijfeld werkt dat een pak sneller dan eender welke HDD, hybride of niet. Echter, ik kan je wel vertellen dat ik met deze schijf
* ca 370Gb meer (bruto) ruimte heb dan jij... (rekening houdend met OS en programma's heb ik in de praktijk meer dan 5 keer zoveel ruimte om data mee te zeulen onderweg)
* (waarschijnlijk) nauwelijks iets meer dan de helft van jouw schijf heb betaald
* ik extreem blij ben met de snelheid van het OS en de programma's !

Het grote probleem bij deze schijf is dat benchmarks totaal geen realistisch beeld geven van het gebruiksgevoel van deze schijf. Het ding doet meer dan behoorlijk zijn werk met uitvissen wat er gecache'd moet worden, en past zich naar mijn ervaring ook constant aan... Het enige wat ik mij nu nog afvraag is of ik readyboost & superfetch al dan niet op moet laten staan of net niet. Voorheen had ik "nood" aan eBoostr, maar deze hardware vervangt dat geheel en is IMHO ook betrouwbaarder dan die software-matige oplossing.

FYI : http://www.youtube.com/wa...s98VdhSj0&feature=related is dan wel van seagate zelf, maar ik heb gelijkaardige ervaringen.
tegenover ssd 285/275mb/s vind k het geen concurrentie

Ik heb die benches ook gezien. Maar dat zijn dan altijd SSD's zonder data. Test ze maar eens met een OS erop. In de zone waar windows staat krijg je down dips tot 100MB/s, Dat was toch het selling point van SSD's ??? Enorme snelheid winsten bij OS opstarten ? IOPS daar zijn ze niet op te verslaan. Ik had een Vertex 2 in een HP8710 en ja die was echt snel. OSX opstarten in 9 sec. De Momentus doet er nu 15 seconde over. Ik vind dat acceptabel als je kijkt naar de hoeveelheid opslag die je ervoor terug krijgt.
Lekker kort door de bocht :') |:(

Jij vergeet een heel belangrijke factor: Access time! Op het moment dat data uit het SSD gedeelte wordt opgehaald, dan kan je OS binnen minder dan 1 ms. erbij! En laat bijvoorbeeld het OS nou uit heel veel kleine bestanden bestaan.

Er is dus nog wel meer aan deze 'hybrid' disk dan alleen maar de iets snellere throughput.
Je noemt enkele keren dat het herhaaldelijk starten (direct achter elkaar, terwijl de PC niet herstart is) veel sneller gaat. Volgens mij is dat helemaal niet een actie die bij deze HD door de het 4GB Flash geheugen versneld wordt. Volgens mij meet je daar simpelweg de Windows disk-caching.
Volgens mij heet dat Superfetch ofzo onder Windows7. Het zou kunnen dat dit al merkbaar is, maar onder Vista duurde dat zeker een maand als ik de verhalen mag geloven. Denk dat het onder Windows7 wel eerder zal zijn (aanname).
Volgens mij wordt hier het bestandssysteem cache/buffer mechanisme mee bedoelt. Dit is een vrij simpel concept dat in de meeste OSen volgens mij al jaren wordt gebruikt. De meest recente ingelezen data van een hardeschijf wordt simpel weg nog even vastgehouden in je werkgeheugen. Hybrids kunnen ook de eerste keer iets opstarten versnellen als het iets wat vaak ingeladen wordt, of afhankelijk van hoeveel andere dingen er van een HDD worden ingelezen of hoe veel werkgeheugen er voor de filesystem cache beschikbaar is, ook volgende keren dat iets wordt opgestart.

EDIT: oh, ik zit op oude dingen te reageren :s

[Reactie gewijzigd door Aphax op 15 mei 2011 17:04]

Zoiets wilde ik net zeggen. Windows 7 houdt die programma's na 1x opstarten gewoon in het RAM geheugen als je hier genoeg van hebt, dus logisch dat het een 2e keer sneller opstart. Ik heb dat ook met Word enzo, terwijl ik hier op een gewone Samsung F3schijf werk.
Je weet dat de Seagate Momentus XT z'n flash gedeelte niet voor schrijf cache gebruikt? Daar zit je dus gewoon nog in z'n 32MB RAM cache te schrijven.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 8 oktober 2010 10:36]

aha, evenwel gaat het nog steeds even rap. Wellicht dat hij de microsoft.net dll's daar neerzet ofzo.
Wat ik mij afvraag: heeft het zin om deze HDD in een Mac Mini te zetten als OS-schijf, naast de superdrive (DVD)?

Als je maar een 4GB SDD in de hybride hebt, raakt deze dan verzadigd waardoor je eigenlijk een percentage leeg moet houden, voor het TRIM-effect? Dan blijft er van je 4GB/1,024-10% nog maar weinig over, of maak ik nu een denkfout :?

Is het pos. effect na een tijd nog wel waarneembaar, door evt. leeg moeten maken van de SSD-"cache"?
4Gb is natuurlijk zo volgepompt door het OS. Maar blijkbaar doet hij het wel slim want na 2 maanden is mijn hdd nog steeds rap.
Ik heb zelf ook een Seagate Momentus XT 500gb gekocht naar aanleiding van de overweldigende reviews hier.

ik heb een HP Elitebook 8530w (3gHz Dualcore) en bij mij start de laptop binnen 30 seconden op tot het bureablad. Word, internet en andere processen zijn binnen 2 seconden geladen in mijn scherm en reageren dan direct. Ook afsluiten (15 sec), slaapstand en lockscreen zijn super snel uitgevoerd.

Bij het gebruik van mijn laptop is het gebruik aanzienlijk aangenamer geworden na de aanschaf van deze harde schijf

[Reactie gewijzigd door Hamsterbal op 1 september 2010 22:44]

miss een leuk iets als je deze schijven in raid0 zou zetten?
"Een 2e HDD bijplaatsen is geen optie; daarvoor is geen ruimte in een laptop."

Dat is wel degelijk mogelijk, bv in mijn Lenovo T500. Via een ultrabay kun je een extra hdd gebruiken. Leuk, een SSD als bootdisk en deze Seagate als data disk. Moet snel zijn.

Dell had ik zijn Lattitude D800/600 serie ook van die ultrabays voor DVD, Accu of hdd. Bij de E-serie niet meer leverbaar?
die ultrabay vervangt in de meeste laptops de dvdrw-drive. dan moet je dus met een externe dvdrw-drive gaan werken. kan je net zo goed een externe hdd nemen. externe dvdrw-drive zal achteraf goedkoper zijn, maar dan nog ..
welke ssd zat er dan eerst in?
een hdd die sneller lijkt/is als een ssd kan ik moeilijk geloven :P
Punt is dat de Momentus XT er dus wel voor zorgt dat het heerlijk snel aanvoelt, en dat is belangrijk(er) in een laptop :).

Maar een ssd, 64gb... Als het een Kingston SSD-Now V-series is van 64gb dan is dat niet zo gek, want dat zijn juist de SSD's die _slechter_ zijn dan elke normale 3.5" hdd. In een laptop zouden ze dan nog wel wat waard zijn omdat ze wel een tikkeltje sneller kunnen zijn dan 2.5" hdd's, maar dan blaast de MomentusXT ze wel uit het water ja :).

Ik ben stiekem wel benieuwd naar wat benchmarks.

Ik heb een laptop die ik veel gebruik voor gamen thuis, maar ook mijn werk-laptop is. Voor werk ontwikkel ik onder Linux, gamen onder Windows. Er staat dus altijd een dual-boot op. Een 64gb / 80gb SSD'tje is dan te weinig ruimte (en geen 2e hdd bay in mijn laptop). Dus ik zit _erg_ te twijfelen tussen een MomentusXT of verder sparen voor een 120gb+ SSD en hopen dat het voldoende ruimte is. Tips?

Ik stoor me juist aan de traagheid en het geluid van een HDD in een performance laptop. Dan weet ik gewoon dat de HDD de boel aan het ophouden is :)
Qua benches: de ssd had een transfere rate van 108MB/s, de hdd 75MB/s. Collega met dezelfde SSD had overigens (achteraf) 160MB/s dus wellicht had ik een brak exemplaar ofzo.

Windows7 performance index was overigens bij de SSD 7.2, bij de hdd 5.9, wat deze cijfers ook waard mogen zijn.

Heb nadien die SSD er nog even ingehad om nog wat data eraf te halen, maar was niet echt onder de indruk van de snelheid. Benchmarks zeggen niet alles, in het gebruik is deze gewoon fijn. Over 3 jaar zal dat wellicht weer anders zijn, tot die tijd geen spijt.
Een standaard nonraid HDD heeft altijd een 5,9 bij de windows 7 performance index.
Bij een snelle raid opstelling komen hier 0,2 punten bij.
Op mijn laptop met een Western Digital 500 GB 7200 rpm Black krijg ik 7 hele punten.
Was bij mijn 5400 Western Digital ook al zo. Rara hoe kan dat.
Zijn wel de 2010 types overigens.
een bug in windows 7? enkel ssd's komen in de beurt van 7
Standaard DELL Samsung PB22-JS3.
Vergis je niet in deze schijf, vooral als je veel ruimte nodig hebt is dit een uitstekend alternatief voor SSD. Vergelijk het met dat je je Porche inruilt voor een Audi Q7 Quattro. Langzamer op sommige punten, maar ook nog razendsnel met een hoop extra's.
Hey Marcel

leuke review, zit er ook aan te denken deze te kopen! Prettig te lezen dat ie goed bevalt, veel plezier dermee!