be quiet! Silent Loop 2 280mm

€ 128,07
Specificaties CPU (closed loop), 140mm (2 fans) - Bekijk alle specificaties

be quiet! Silent Loop 2 280mm Review

PmleaderTestpanel 7 mei 2021, laatste update op 7 mei 2021, 264 views Testpanel

be quiet! Silent Loop 2 280mm

Mooi afgewerkt product, alle onderdelen van hoge kwaliteit. Installatie instructies duidelijk en bondig. Slangen zijn wel wat stug.

Pluspunten

• Mooie afwerking
  • Stil
  • Goede koeling

Minpunten

• Installatie instructies soms te kort
  • Behoorlijk dik

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Geluidsproductie (min) Score: 5

Ergens in de afgelopen maand werd ik benaderd door Tweakers om de Silent Loop 2 280mm te testen.
Zelf heb ik al meerdere malen een desktop gebouwd maar nog nooit met een AIO waterkoeler.
Uiteraard heb ik deze kans dan ook met beide handen aangegrepen.

De desktop waarin ik de koeler ga proberen is gebouwd in een Fractal design Meshify C tempered glass.
De kast is zeker niet krap maar door de GPU die net wat teveel gegeten heeft ( MSI RTX 2070 Super ) word het alle bij elkaar toch een krappe build.
Hierbij valt het op dat de huidige luchtkoeler (Noctua NH-D15 Chromax.Black) eigenlijk al te krap zit en daarom nooit optimaal gepresteerd heeft.

Wat zit er in de doos

Het geheel is stevig verpakt en zit in een mooie doos.
Bij het uitpakken viel het direct op hoe strak alles is afgewerkt.

Bouwkwaliteit

Het geheel zit erg goed in elkaar. Alles is stevig en voelt 'luxe' aan.
De slangen zijn erg stevig, naar mijn zin zelfs iets te stevig.
Het is vrij lastig om het koelblok op de juiste plek te krijgen.

Installatiegemak

Het installeren ging eigenlijk vrij makkelijk toen er eenmaal genoeg ruimte was in de kast.
Wellicht niet helemaal optimaal maar ik heb de radiator onderin de kast moeten monteren.
De handleiding had goede instructies. Soms vond ik de instructies iets te kort.
Gelukkig heeft Be Quiet! een instructie video beschikbaar waarin alles nog iets gedetailleerder uitgelegd word.

Tijdens het installeren was het enige wat ik echt fout deed de orientatie van de cpu brackets.
Ik weet niet waar het aan ligt maar ik doe die altijd verkeerd om de eerste keer...

Geluidsproductie

Maximaal
Bij maximale fancurves maken de ventilators het geluid van een kleine stofzuiger.
Dit gebeurd alleen bij het handmatig op 100% zetten. In normale omstandigheden heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Minimaal
Als ik de fancurves bijstel naar normaal gebruik is de koeler echt volledig stil.
Ik was al gewend aan een stille desktop (mits de GPU niet vol aanstaat) maar deze AIO van Be Quiet! doet de bedrijfsnaam eer aan!

Koelvermogen

Out of the box leverde deze koeler al uitzonderlijk goede prestaties.
Ik ben nog aan het testen met verschillende instellingen om het koelen en het geluid op elkaar af te stemmen.
Maar eigenlijk tegen mijn verwachtingen in presteert de AIO ruim beter als de Noctua luchtkoeler.
Na de installatie uiteraard snel een paar tests gedaan om te zien of de prestaties beter zijn.
Gemeten met HWMonitor over een periode van 20 minuten Cinebench ligt het gemiddelde ongeveer 7 graden lager.
En de piek is zowaar 12 graden lager als met de luchtkoeler!

Compatibiliteit

Aansluiten op mijn AM4 moederbord ging zonder problemen.
Gezien alle accessoires voor Intel vermoed ik dat het ook wel snor zit voor Intel systemen.
Helaas lijkt het erop dat de RGB aansluiting niet past op mijn moederbord.
De bijgeleverde RGB controller heb ik nog niet aangesloten.

Modbaarheid

Tot nu toe niets hoeven aanpassen.
Uiteraard als ik iets ga aanpassen aan de koeler in de toekomst zal ik de review updaten.

Ik vind de prijs eigenlijk nog wel meevallen voor zo'n compleet product.
Voor mij was de prijs altijd de reden om niet voor AIO waterkoeling te gaan.
Echter zou ik voor 130 euro deze AIO zeker overwegen.

Ik ben tevreden! Mooi afgewerkt product, alle onderdelen van hoge kwaliteit.
Installatie instructies duidelijk en bondig. soms iets te bondig maar er is een duidelijke video beschikbaar van be quiet! zelf.
Slangen zijn wel wat stug.
Al met al een zeer fijne eerste ervaring in de wereld van waterkoeling!
Jullie gaan mij vaker zien hier!

Heb jij ook een be quiet! Silent Loop 2 280mm?