be quiet! Silent Loop 2 360mm

€ 145,30
Specificaties CPU (closed loop), 120mm (3 fans) - Bekijk alle specificaties

be quiet! Silent Loop 2 360mm Review

ScSiTestpanel 2 mei 2021, laatste update op 6 mei 2021, 352 views Testpanel

be quiet! Silent Loop 2 360mm

Mooie AIO waterkoelingsset, die ook aangenaam stil is (na wat tweaken in het BIOS in mijn geval) Goede prestaties, gezien de 360mm ergens wel te verwachten, maar toch! Uitgebreide handleiding (inclusief video) die het ook voor een first-timer mogelijk maakt alles goed te installeren.

Pluspunten

• Performantie
  • RGB glow
  • Duidelijke handleiding
  • Installatiegemak

Minpunten

• Afstelling fans (moederbord)
  • Groot (maar dat is te verwachten)

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Geluidsproductie (min) Score: 4

Inleiding van een first-timer

Op een dinsdag kreeg ik een mailtje van Tweakers, of ik geen zin had om de nieuwste waterkoeling van be quiet! te testen (280mm). Reeds 20 jaar sleutel ik aan pc's, maar waterkoeling, daar had ik me nog nooit aan gewaagd.

Dus snel geantwoord naar onze lieve Zoë :) , maar helaas was het testpanel voor 280mm versie volzet. Wel kon ik de 360mm testen. Bij nazicht bleek deze te passen in mijn Define R6, dus daar gingen we maar voor. Korte tijd later lag het pakketje op de stoep!

Komende dus van allerlei luchtkoelers (PIII, S478, S775, en nu AM4) werd het eens tijd om waterkoeling aan de tand te voelen. Rock on!

Unboxing

Teneinde toch een idee te geven over het product, een aantal foto's van de unboxing. Wat meteen opvalt is dat het een heftig koelblok is. Gelukkig bezit ik een ruime kast, dus dat moet wel goedkomen.

De meest courante sockets worden ondersteund (1150, 1151, 1155, 1200, 2011, 2011-3, 2066, AM3, AM3+, AM4) - in mijn geval komt ie op een Ryzen 5 3600 (waar voorheen de stock koeler op gemonteerd zat)

Plaatsing

Eerst uiteraard even goed nagedacht over de plaatsing. Ofwel kwam ie vooraan (maar dan moest het front-panel er af om de optical cage te verwijderen) ofwel kon ie boven. Ik heb uiteindelijk toch geopteerd om hem boven te monteren, hoewel het daardoor wel 'krap' werd. Bij herinstallatie zou ik dus eerder opteren om die vooraan te monteren, daar is (in mijn case) alvast meer ruimte voor. Tevens zouden de slangen dan minder gewrongen zitten ten opzichte van de plaatsing nu. Het heeft alvast geen negatief effect op de koelprestaties, dus houden we het voorlopig zo :Y)

Installatie

Gezien het mijn allereerste keer was met waterkoeling, heb ik er toch wat langer over gedaan dan gedacht. Allereerst moest ik goed kijken hoe ik het allemaal in de case kreeg, maar de installatie zelf gaat vlot. Be quiet geeft een duidelijke (gekleurde) handleiding mee (met verschillende scenario's per socket) en duidelijke instructies. Tevens kan je online ook de installatie handleiding in video vorm vinden

Nadat de afstandshouder en de houder geïnstalleerd zijn, is het kwestie van de koeler te plaatsen op de (met koelpasta ingesmeerde) CPU. Het koeloppervlak is glad en glimt bijna als een spiegel. Dat belooft naar koelprestaties (zelf lappen is niet nodig :P )

Enige minpuntje hier is dat je de schroeven precies kan blijven aandraaien. Daardoor is het lastig inschatten of de koeler nu vast genoeg, te vast of net iets losser moet zitten. Met een beetje feeling lukt het allemaal wel, maar voor een first-timer was het toch even bang afwachten.

Prestaties

Voorafgaand aan de installatie van de Silent Loop 2, even via CoreTemp de temperatuur gemeten. Idle zat ik toch tussen de 47-50 graden, met uitschieters naar 63°.
Na installatie kom ik gemiddeld rond de 40° uit, met uitschieters naar 54°. Dat lijken hoge temps, maar mijn case is volledig voorzien op stilte, niet op maximale koelprestaties. Het levert geen problemen op, dus ik ben er mooi blij mee!

Avg °C met stock coolerAvg °C met Silent Loop 2 360mm
Idle47° C40° C
Full load71° C63° C

De tijden dat ik de limieten opzocht met overclocken en dergelijke zijn lang voorbij (de leeftijd enzo 8)7 ), maar met deze prestaties kunnen we van een heel goed product spreken.

Leuke bijkomstigheid is de RGB glow (die ik enkel zag bij het inbouwen en testen) en die een leuk effect geeft. Heb je dus een case met een window, dan is dit wel een leuk aanzicht!

Geluidsproductie

Met prestaties gaat ook geluid gekoppeld uiteraard. Aangezien ik geen gespecialiseerd apparatuur heb om metingen te verrichten, moeten jullie het doen met mijn waarnemingen.

In de BIOS heb ik het fan-profiel aangepast naar PWM (en de curves naar beneden bijgesteld). Met deze ingreep zijn de koelers dan ook even weinig hoorbaar als de stock koeler. Bij volle belasting zijn de fans mijns insziens wel duidelijker hoorbaar. Uiteraard resulteert dit een een koele CPU. Afhankelijk waar dus de klemtoon komt te liggen (koelprestaties versus geluid) kan je dus opteren voor een hele koele CPU (met bijhorend geluid) of een iets 'warmere' CPU met veel minder lawaai. Gezien alle fans stuurbaar zijn, beslis je daar zelf over! 8-)

Ik was zelf niet op zoek naar waterkoeling, maar deze kans kon ik niet laten liggen. Al bij al zeer tevreden met dit product, maar ik denk niet dat ik er zelf bijna 150 euro voor neergeteld zou hebben. Waarschijnlijk omdat mijn use-case (all-round PC gebruik met af en toe een spelletje) mischien minder strookt met het product. Maar dat mijn CPU met eenzelfde geluidsproductie toch een 7-8tal graden koeler is, stemt me vrolijk.

Algemene beoordeling

Zoals door de review hopelijk duidelijk werd, is dit een prima product! Installatie ging vlot, alle accessoires worden meegeleverd, uitgebreide socket ondersteuning, mooi afgewerkt. De RGB is ook mooi meegenomen! Opnieuw, ik ben geen die-hard overclocker meer, maar het stelt me gerust dat mijn CPU nu koeler dan voorheen zijn werk kan verrichten!

Heb jij ook een be quiet! Silent Loop 2 360mm?