Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod

Specificaties Luchtreinigingsventilator - Bekijk alle specificaties

Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod Review

Coen RijkaartTestpanel 2 mei 2021, 38 views Testpanel

Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod

Een mooi en verfrissend apparaat met een remote sensor waardoor hij uitgebreider kan meten, maar waardoor je ook twee stopcontacten nodig hebt. Duidelijk en overzichtelijk display en bedieningspaneel Is eigenlijk altijd hoorbaar waardoor hij na poosje uitgezet wordt.

Pluspunten

• Mooie uitstraling
  • Koolstof, HEPA en UV filter
  • Snel inzicht in luchtkwaliteit
  • Snel kookgeurtjes weggefilterd

Minpunten

• Sensorpod heeft eigen stopcontact nodig
  • Geen app

Als onderdeel van het Tweakers Testpanel heb ik de TruSens Z-3000 nu een paar weken in gebruik

Het apparaat is in no time bedrijfsklaar, je haalt hem uit de doos, schroeft de onderkant los, haalt het filter eruit en maak de plastic verpakking eraf, filter er weer in dichtschroeven en stekker erin.
Daarna een plek (op zichtafstand, zo'n 15 meter) voor de SensorPod (de externe neus) vinden deze ook in het stopcontact en het apparaat gaat van start.

Na een paar seconden zie je op het display een cijfer wat de luchtkwaliteit weergeeft (0 best, 500 slechtst) samen met een kleur (blauw: goed, geel: matig en rood: slecht).

Het viel me op dat (behalve tijdens het koken) de kwaliteit altijd goed (6 a 13) was waardoor ik blij verrast was van de luchtkwaliteit en me ergens afvroeg: Heb ik eigenlijk wel een luchtverfrisser nodig...

Het filter zelf ziet er mooi uit, het is een robuust apparaat en door het handvat is hij makkelijk op een andere plek neer te zetten.
Ik heb het apparaat getest in de woonkamer, keuken, hal, slaapkamer en kinderslaapkamer.

De SensorPod (externe sensor) is een extra apparaat die er niet al te mooi uitziet, (deed me beetje denken aan oude babyfoon) het grootste nadeel van deze unit is dat er een apart stopcontact voor nodig is, dit beperkt het aantal locaties waar je de luchtverfrisser en de sensor samen kan neerzetten.
Zonder SensorPod kun je het filter ook neerzetten, alleen geeft hij dan geen score voor de kwaliteit van de lucht en is de automatische snelheid niet beschikbaar.

Tijdens normaal gebruik hoor je het apparaat altijd wel op de achtergrond en vaak genoeg heb ik hem ook maar uitgezet.

Als test hebben we één nacht het filter aangehad in de slaapkamer, in eerste instantie met de SensorPod op het nachtkastje, maar omdat deze best een felle blauwe status led heeft en geen nachtstand hebben we deze maar losgekoppeld en het filter zelf in Whisper (stilste) stand en donker modus (lampen van bedieningspaneel uit). De UV lamp was nog wel aan, maar deze was zeker niet storend, beetje nivo glow in the dark.

Met het apparaat in Whisper stand en op zo'n 5 meter bij het bed vandaan bleef hij hoorbaar, qua geluid beetje alsof er op straat voor het huis een vrachtwagen stationair staat te draaien.
Zowel mijn vriendin als ik werden de volgende ochtend groggy wakker, kan zijn vanwege de frisse lucht of vanwege het gezoem op de achtergrond, het is bij ons maar bij één nachtje gebleven.

De score van de luchtkwaliteit was in huis (een woonboerderij uit 1924, dus voldoende natuurlijke ventilatie) eigenlijk altijd goed, alleen tijdens het koken schoot de waarde omhoog, tijdens een keer pannenkoeken bakken schoot de waarde naar 89 op een gele achtergrond en later met ene kip met iets te veel olie in de airfryer liep de waarde op naar 499 (de keuken en de kamer stonden toen ook al best blauw).

In beide gevallen heeft het filter heel snel de vervelende geurtjes uit de ruimtes gehaald.

Voor dit model is geen app beschikbaar, na wat research zag ik dat er voor de 2500 en de 3500 wel een app beschikbaar is die koppelbaar is met Amazon Alexa, een app is natuurlijk altijd leuk om te hebben al is de bediening simpel genoeg om op het apparaat zelf te doen.
Een app zou inzicht kunnen bieden in de luchtkwaliteit over de dag.

Qua verbruikskosten dien je rekening te houden met de volgende zaken
Het koolstof filter dient elke 3-4 maanden vervangen te worden (circa €15,-)
Het HEPA filter heeft een levensduur van 12 tot 15 maanden (circa €35,-)
En de UV lamp houdt het 1 tot 3 jaar vol (circa €15,-)
Daarnaast dien je elke twee maanden het oogje van de SensorPod schoon te maken.

Ik vond het jammer dat er geen app beschikbaar is voor het apparaat waardoor je bijvoorbeeld in een rapport over de dag kunt zien hoe de kwaliteit van de lucht veranderde, maar de informatie die het apparaat aanlevert is natuurlijk beperkt.

Daarnaast is het feit dat de SensorPod een stekker heeft een beperking, via een herlaadbare accu of ouderwets op batterijen ben je nog flexibeler in het plaatsen van het dynamische duo

Heb jij ook een Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod?