Sandisk Cruzer Micro 16GB Zwart Review

Remag22 1 mei 2021, laatste update op 20 juni 2021, 147 views Product gekocht

Sandisk Cruzer Micro 16GB Zwart

Een oude klassieke USB 2 geheugen stick met U3 software launchpad functie. Lage USB 2 snelheden maar wel heel betrouwbaar gebleken door de jaren heen.

Pluspunten

• Betrouwbaarheid
  • Kan tegen het nodige geweld
  • Laag stroomverbruik

Minpunten

• Voelt gammel
  • Te felle LED
  • Lage USB 2 snelheid

Ken je deze nog ?

Hieronder een review over de oldy-goldy Sandisk Cruzer Micro 16GB USB 2.0 geheugen stick.
Je kan in dit korte verslag onder andere zien hoe snel de stick is en hoeveel stroom hij verbruikt
Wanneer je er meer over wilt weten stuur me dan even een berichtje of reactie hieronder.

Het is een USB stick gemaakt van voornamelijk plastic. Hij voelt heel gammel aan en klinkt altijd een beetje rammelend tijdens vervoer of hanteren. Toch gaat hij hier al heel lang mee zonder defecten. Ik weet het niet zeker maar tien jaar zal het al snel zijn. Hij is dus steviger dan je zou denken.

Deze Sandisk Cruzer USB2 heeft als bijzondere eigenschap een zogenaamd U3 launchpad systeem. Dat is een stukje software waarmee je een eigen mini software omgeving kan draaien binnen een bestaand systeem. Er is dan sprake van twee drives. Een voor de standaard opslag en een CD Rom station drive die in feite het U3 systeem bevat.

De twee stations aanduidingen. De eerste is de opslag de tweede (CD-Rom) het U3 launchpad gedeelte.

De U3-technologie is o.a. door SanDisk ontwikkeld en biedt je de mogelijkheid om niet alleen je bestanden, maar ook de software mee te nemen op een veilig USB-station. Je kan onder andere je achtergrond, voorkeuren, favorieten en profielen overal mee naartoe nemen, zodat je van elke pc een vertrouwde pc kunt maken.

De U3 software werkt inmiddels niet meer, de launchpad zelf werkt nog wel maar kun je tegenwoordig in zijn geheel verwijderen. Via de nog bestaande linkjes in de launchpad kom je nu op apple software en een Games website.

""Inclusief Skype™ exclusief op alle Cruzer Micro en Cruzer Titanium USB-flashstations. Voer overal ter wereld telefoon- en videogesprekken van pc naar pc. Met Cruzer kunt u gemakkelijk belangrijke documenten, foto''s, muziek en videoclips opslaan en overzetten op een andere computer die over een USB-poort beschikt. Met de nieuwe inschuifbare USB-aansluiting hebt u geen kapjes meer nodig om de aansluiting te beschermen. ""

Deze oudere Sandisk Cruzer 16 GB is van een destijds standaard formaat met een echt vastklik mechanisme. Daardoor hoef je bij plaatsing niet de stick tegen te houden van indrukken. Wanneer ze dat toen al konden maken waarom zijn ze daar dan eigenlijk mee gestopt ? Hij heeft een te felle oranje indicatie Led door een semi transparant stukje plastic. Die brand altijd en knippert extra tijdens werking. Hij heeft ook een stalen kleine ring om hem ergens aan te bevestigen.

Het lage stroomverbruik helpt ook bij het always in use principe. Hij trekt dus niet je accu leeg van je laptop zoals usb 3.0 sticks dat wel kunnen doen, die worden soms erg heet, zelfs idle.

Het stroomverbruik is in vol schrijf gebruik maar 0,48 Watt. Dat willen zeggen 5 Volt bij 0,096 Ampere:

Bijvoorbeeld de Sandisk Ultra USB 3,0 verbruikt ruim 4 keer zo veel stroom.

De snelheid valt tegen omdat het natuurlijk een usb 2.0 stick betreft:

Zoals je kan zien met 29 MB/s lezen en slechts 6 MB/s schrijven is het geen snelheidsmonster.
Deze is dan ook gemaakt voor zuinig gebruik en dat doet hij prima !

Deze Sandisk Micro blijft dan ook redelijk koel en gaat niet loeiheet aanvoelen zoals veel USB 3.0 geheugen stickjes.

Tot slot nog even de Sustained Copy Windows Speeds:

Gemiddeld 6 MB/s continu schrijven onder Windows

Gemiddeld 29 MB/s continu lezen onder Windows

Merk op dat er geen buffer drops zijn :)

Veiligheid bij geheugen kaartjes en USB sticks:

Probeer er rekening mee te houden dat mensen met slechte bedoelingen gewiste informatie waaronder bijvoorbeeld privé foto's bij dit soort media meestal eenvoudig terug kunnen halen met vrij verkrijgbare software. Dat wil zeggen ook bij ander kaartjes en ook bij USB sticks. Je zal de kaartjes diep moeten wissen en meerdere keren overschrijven voordat je zekerheid hebt op het definitief wissen van privé data.

De verkoop van oude kaartjes of USB sticks is daarom ook niet altijd een goed idee.
Tenzij je weet wat de risico's zijn en daar rekening mee gaat houden door echt diep te wissen.
Alleen een Quick format en dan op marktplaats etc. is dus echt geen goed idee...

Privacy

B4 Money:

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Micro 16GB Zwart?

Bedankt voor deze goede review!

Ik heb nog steeds meerdere van deze sticks in gebruik. Ze zijn echt heel erg duurzaam. (Denk ook dat het MLC geheugen is, maar dat weet ik niet zeker)

Een 2GB variant gebruik ik met een live distro van Puppy Linux om (hele) oude computers te testen. Al jaren en jaren doet dat gekke ding dienst en werkt nog steeds goed. Verder gebruik ik een paar 16GB sticks precies zoals deze in de review voor wat Linux computers en zelfs eentje met roms erop voor een oude Wii console. Ze worden niet warm, hebben nooit een probleem en blijven maar gaan. Deze kwaliteit krijg je echt niet meer als consument.

Onder de naam "Cruzer" zijn veel moderne sticks gemaakt maar als ik grote bestanden schrijf dan worden ze eigenlijk allemaal erg warm en sommige zijn al stuk gegaan. Dus ik ben blij dat ik van deze "oude" sticks nog wat dead stock heb kunnen kopen. Was zoeken! Maar Ik kan dus wel weer even vooruit :)
Hey leuk dat je mijn retro review kan waarderen ! :)

Eerder kreeg ik er commentaar op dat ik te oude spullen reviewde en bovendien ook te veel reviews schreef, dat was jammer om te horen. Dus fijn dat er ook mensen zijn die er echt iets mee hebben.

Mocht je zoeken naar een waardige opvolger dan kan ik je deze (in bv 64GB) aanraden:
productreview: Sandisk Cruzer Fit (G35) 16GB Zilver review door Remag22

Dat is een 64 GB opslag USB 2.0 Stick van Sandisk in micro always-in formaat.
Hij verbruikt niet veel, maar is toch een stuk sneller dan deze en is ook erg betrouwbaar.

o<:)
Dank je wel. Zal er naar kijken!

Ik vind revieuws van oudere hardware juist heel nuttig.

Dan kun je lange termijn betrouwbaarheid pas goed inschatten. Bovendien kun je ze dan ook goed vergelijken met nieuwe producten. Je kan alleen een "benchmark" echt goed interpreteren als je het kunt vergelijken met zoveel mogelijk (oude en nieuwe) hardware.