AMD Radeon RX 6900 XT Review

m.z 1 mei 2021, laatste update op 15 augustus 2021, 837 views Product gekocht

AMD Radeon RX 6900 XT

Een uitstekende, maar prijzige GPU. AMD heeft een grote stap gezet en biedt nu betere serie kaarten bedoeld voor 1440P/4K-gaming. Dit was naar mijn menig niet echt het geval bij de 5700 (XT). De kaart is zwaar, stevig en mooi afgewerkt.

Pluspunten

• Snelheid
  • Bouwkwaliteit
  • Stabiliteit
  • Tempratuur
  • Stille koeling

Minpunten

• Pixalated reflections in sommige games

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Gezien de huidige markt was mijn idee om het aanschaffen van een nieuwe kaart uit te stellen tot volgend jaar. Ik had namelijk een MSI 5700 Mech OC die ik wilde gaan voorzien van een AIO, OC en XT-flash. Dit is door mijn eigen fout niet goed gegaan, waarbij de kaart defect is geraakt. (hint: boormachine)

Voordat deze kapot ging was ik redelijk tevreden met deze kaart, maar gezien de koeling was dit een van de slechts gekoelde kaart in deze line-up. Ik had deze wel gerepast en voorzien van terminalpads, maar in de laatste weken werd deze zelfs zonder flash te warm. Hierom de reden voor AIO. Dit zou een 1440P kaart zijn, maar vond het een beetje tegenvallen, gezien de daadwerkelijk prestaties in praktijk.

Tijdens gebruik van twee tijdige kaarten (270x en 980) heb ik een poging gewaagd om een nieuwe GPU te krijgen. Helaas zijn de straatprijzen op dit moment erg hoog en het aantal beschikbare kaarten (in de winkel) laag. Desondanks heb ik met behulp van dit topic, Partalert en eigen alertheid een 6900 XT kunnen bemachtigen via AMD voor MSRP.

Na een week kwam de kaart binnen:

Het uitpakken was een genot, gezien de luxe verpakking. Na het openen van de doos tref je als eerst de schuimlaag met key-cap aan. De kaart zit ingewikkeld in een AMD-muismat. Tijdens het uitpakken is merkbaar hoe stevig en zwaar de kaart is. De bouwkwaliteit is prima en heeft een mooie afwerking.

Aanwezige hardware:
- AMD Ryzen 7 3700x
- 4x G. Skill Neo 16 GB
- Phanteks Vertical GPU-Bracket
- Samsung 34' G5 (3440x1440p)

De installatie ging vrij eenvoudig en is niet anders dan bij andere GPU's. Ik heb het in het eerste moment de kaart horizontaal en direct in het moederbord geplaatst (ik kom hier nog op terug!).

Heb in de BIOS PCI-E ingesteld op AUTO, gezien hiervoor een PCI-E 3.0 kaart in heeft gezeten. Na een DDU, voor het verwijderen van de Nvidia-drivers/software, heb ik AMD Radeon Software (21.4.1) geïnstalleerd. Deze WHQL-driver is toevallig recent uitgebracht. Ook heb ik de AMD (kuch Cooler Master) RGB software geïnstalleerd voor het aanpassen van LED achter in het Radeon-logo.

Een van de eerste dingen wat mij opviel is dat het probleem elevated memory | Memory stuck on max clock nog steeds aanwezig is. Bij gebruik van 165 of 120 Hz (in combinatie met 3440x1440) blijft de VRAM-kloksnelheid op zijn max draaien. Dit gebeurd niet bij 60 of 100 Hz. In-game maakt dit me niet uit, maar bij normaal gebruik laat ik het op 100 Hz. Dit is sinds driver 21.6.1 niet meer van toepassing.

Na aantal benchmarks (Borderlands 3, SuperPosition, Horizon Zero Dawn, Shadow of the Tomb Raider (demo)) is duidelijk te zien dat deze kaart een beest is. Verder blijft de Junction-temps onder 100 graden.

Tijdens de eerste installatie heb ik de kaart rechtstreeks en horizontaal aan het moederbord aangesloten. Namelijk begreep ik dat dit het beste was vanwege dit type (vapor chamber) koeling. Vooralsnog was ik eigenwijs en nieuwsgierig om de kaart verticaal en horizontaal te testen. Ik zag dat meerdere dit hadden gedaan, maar kon geen test- of tempresultaten vinden. Dus hopelijk is de verticale opstelling wel veilig/geen invloed heeft op levensduur :s

Tijdens het testen is er gebruik gemaakt van standaard AMD Radeon instellingen. SAM is niet ingeschakeld en vanwege de PCI-riser is in de BIOS de eerste PCI-E-slot op 3.0 ingesteld.

Ik heb daarnaast een verticale en horizontale mount-test uitgevoerd. Een keer doormiddel AMD-stresstest (4 min.) en 1 keer met GRID (20219) in-game 3 races (+ 15% Power):

Stresstest vertical mounted (>12 uur :>) + 15% power

04-05-2021 - Uitgebreide benchmarks, nu niet op stock only settings:

15-08-2021 - GPU-riser vervangen, bleek eerder op PCIE 3.0 x8 te draaien. Nu op x16 en BAR ingeschakeld:

15-08-2021 - 1125 UV + 15% power

UC (1125) en + 15% power:

Gamebenchmarks:

3440x1440P | Ultra or higher | Stock GPU settings
Zie game-settings onder afbeelding(en)

AMD heeft een flinke stap gezet met de 6000-serie kaarten. De voorgaande serie (5700) zou de 1440P kaart zijn, maar mocht zelfs met een geflashte/OC kaart settings in-game lager zetten (had toen een normale 1440P scherm). Naar mij mening is beter gepast om de huidige generatie kaarten daadwerkelijk te benoemen voor 1440P/4K-gaming.

Dit is een uitstekende, maar prijzige GPU. Op het eerste moment wilde ik eerst voor een 6800 XT gaan, maar vanwege betere verkrijgbaarheid en stress/druk tijdens bestellen via AMD is het uiteindelijk een 6900 XT geworden. Vooralsnog weegt de prestatieverschil niet op voor de hogere prijs.

De kaart is zwaar, stevig en mooi afgewerkt. De kaart blijft redelijk onder de max temp (110), dankzij een goede en stille koelers.

De kaart heeft helaas nog steeds last van elevated memory bug. BFV (DX12, maar ook DX11) heeft last van een pixelated Raytracing/reflections effect, ongeacht dat DRX is uitgeschakeld. Helaas is dit niet waarneembaar/aan te tonen via een screenshot. (s)Link Reddit-post met zelfde melding + oplossing.

EDITS
- (04-05-21): meer (non-stock) benchmarks toegevoegd
- (12-05-21): unboxing-foto's + LED Radeon-logo toegevoegd
- (26-06-21): vertical vs horizontal mount temps toegevoegd
- (15-08-21): Nieuwe Superposition bechmark + afbeeldingen

Heb jij ook een AMD Radeon RX 6900 XT?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Bedankt voor je review! Had graag nog de fps van een paar spellen willen zien met jouw setup. Desalniettemin goede review.
Jij bedankt voor de feedback! Ik maak sinds kort gebruik van een benchmark-tool CapFrameX. Dus ik zal volgend weekend de review aanvullen met benchmarks. Ik stuur u een pm, nadat ik dat heb gedaan.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.