EZVIZ BC1-B2 Duo Pack

€ 249,-
Specificaties Draad(loze) buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

EZVIZ BC1-B2 Duo Pack Review

aapTestpanel 1 mei 2021, laatste update op 1 mei 2021, 379 views Testpanel

EZVIZ BC1-B2 Duo Pack

Een mooi afgewerkt camerasysteem dat een goede beeldkwaliteit levert en een geweldige batterijduur claimt. De camera's kunnen doordat ze draadloos zijn flexibel geplaatst worden. De gebruikersvriendelijkheid van de app laat nog wat te wensen over.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • batterijduur (volgens specs)
  • afwerking
  • camera's zijn geheel draadloos

Minpunten

• app omslachtig
  • basisstation moet bedraad op netwerk aangesloten worden
  • geen ondersteuning voor opslag van beelden naar NAS

Kwaliteit Score: 4

Introductie

Omdat ik mij ooit aangemeld had voor het Tweakers testpanel, werd ik door Tweakers benaderd of ik het EZVIZ BC1 veiligheidscamerasysteem wilde testen. Onder voorwaarde dat ik deze review zou publiceren, kreeg ik het camerasysteem thuisgestuurd. Ik mag het systeem na de review behouden.

Ik moet bekennen dat ik tot nu toe nooit behoefte gevoeld heb om mijn huis met camera’s te beveiligen. Dus het systeem dat ik ga reviewen lost voor mij een probleem op, dat ik niet ervaar.

Waar gaat het om?

Het EZVIZ BC1 systeem is een beveiligingscamerasysteem gericht op consumenten. Het bestaat uit een basisstation en – in mijn geval – twee camera’s. Maar er zijn ook sets met meer of minder camera’s verkrijgbaar. De camera’s zijn geheel draadloos, zodat je flexibel bent over waar je ze kunt plaatsen. De fabrikant claimt dat de camera’s een jaar meegaan op een batterij. De batterijen zijn ingebouwd en oplaadbaar. De camera’s hebben een Full-HD resolutie. De camera’s zijn ook geschikt voor gebruik buiten.
Hier vind je de data sheet van de fabrikant met meer gedetailleerde informatie.

Uitpakken

Een paar dagen later ontving ik het systeem. Het zit verpakt in een mooie bedrukte doos.

Er is ook aandacht besteed aan de “unboxing” ervaring, want de doos is netjes ingedeeld met vakjes voor de verschillende onderdelen. De doos bevat twee schuimen bakjes. In de bovenste zitten het basisstation en de twee camera’s. In het onderste bakje zitten de bevestigingsvoetjes en de kabels.

De uitgepakte inhoud van de doos:

Er is een heel summiere quick-start handleiding meegeleverd in vele talen, waaronder Nederlands.

Installatie

De quick-start handleiding vertelt feitelijk niet meer dan dat je een app moet installeren Met de app scan je een QR-code op het basisstation en dan gidst de app je vervolgens door de installatie. Je moet wel eerst een account aanmaken; zonder account kun je de installatie niet voortzetten.

Het basisstation, een torentje met de hoogte van een forse smartphone, moet bedraad worden aangesloten op het thuisnetwerk. Een ethernetkabel wordt niet meegeleverd. Ik hoopte dat de kabel alleen nodig was voor de installatie, maar helaas is dat niet zo.
Daarna kunnen de camera’s m.b.v. een pairing-procedure aan het basisstation worden gekoppeld. De app is hier wat verwarrend over de volgorde waarin je dingen moeten doen. Laten we zeggen dat het niet gebruikersvriendelijk genoeg is voor mijn oude moeder, maar wie gewend is met apparaten om te gaan komt er wel uit. Tijdens het pairen spreken de camera’s en het basisstation tegen je (in het Engels) d.m.v. ingebouwde luisprekers. Leuk dat dit kan, maar het heeft niet echt veel toegevoegd nut.
De handleiding zegt er niets over, maar het basisstation zet een 2.4 MHz WiFi-netwerk op tussen zichzelf en de camera’s. De camera’s moeten dus binnen het bereik van dit netwerk geplaatst worden. In de app zit een functie om het netwerk te testen. Daaruit blijkt dat er minimaal een 2 Mbps verbinding gelegd moet kunnen worden. Hoewel ik in een straat met veel WiFi netwerken woon, lukt het me om een goede verbinding te krijgen, ook met de camera’s op een andere verdieping en in de tuin. De app zegt niet hoe snel de verbinding daadwerkelijk is, maar alleen “>2 Mb/s”.

De camera’s hebben grofweg het formaat van het klosje van een WC-rol. De behuizing is wit en de voorkant is zwart. Ze zien er wat mij betreft goed uit; het heeft wel een bepaalde premium uitstraling. De camera’s voelen ook verrasend zwaar aan, waarschijnlijk vanwege de grote ingebouwde batterij en anders wel door de magneet.

De camera’s hebben namelijk een magnetisch ‘kontje’ en kunnen direct tegen voldoende massieve metalen oppervlakken geplakt worden. Dan kijken ze wel precies loodrecht vanaf het oppervlak weg. Wanneer er geen metalen ondergrond is of een andere kijkhoek gewenst is, kan een van de meegeleverde voetjes gebruikt worden. In de doos zitten ook 2 x 2 voetjes: twee met een ijzeren kogel waar de magneet ook op geklikt kan worden, zodat de camera nog over een bepaald bereik gedraaid kan worden. De andere twee voetjes hebben een kogelgewricht met een draadeinde erin waar de camera opgeschroefd kan worden. Beide typen voetjes kunnen met schroeven vastgezet worden. De bewegingsvrijheid van de camera op de voetjes is zodanig, dat de voetjes alleen tegen een verticaal oppervlak (tegen een wand of muur dus) gemonteerd kunnen worden.

Bij beide voetjes geldt dat de camera zonder gereedschap op- en afgenomen kan worden. Dat is prettig als je de batterij wilt opladen, maar heeft als voor de hand liggend nadeel dat iedereen de camera mee kan nemen. De camera moet dus ergens geïnstalleerd worden waar boeven er niet eenvoudig bij kunnen. Omdat beide voetjes bijna dezelfde functionaliteit leveren, is het me niet duidelijk waarom ze beide meegeleverd worden.

Gebruik

Als de installatie voltooid is, kunnen de beelden van de camera’s bekeken worden in de app. Dit gaat niet instantaan, maar duurt enkele seconden. Daarna zie je live wat er voor het oog van de camera gebeurt. Via knoppen in de app kun je foto’s en video’s van het camerabeeld op je telefoon opslaan.

Als het donker is, worden automatisch twee felle LEDs aangezet om de omgeving te verlichten. De camera’s hebben twee nachtmodi, kleur en zwart-wit. Als de zwart-wit modus gebruikt wordt, dan wordt infraroodlicht gebruikt om het beeld te verlichten. Dit is geschikter als je de camera wilt gebruiken zonder dat dit opvalt voor de omgeving. Ik zie twee rode puntjes oplichten op de front van de camera als de infrarood aanstaat, maar verder kun je nergens aan zien dat de camera actief is.

De camera’s hebben ook een microfoon en luidspreker, zodat het mogelijk is op afstand te praten met iemand die voor de camera staat. Ook is het mogelijk een alarm te activeren. Dit geeft naar keuze een loeiend geluid of een piepend geluid. Het loeiend geluid wordt als hard gekwalificeerd, en het piepend als zacht, maar subjectief vind ik de piep harder klinken dan de loei. Je kunt ook zelf een geluid opnemen dat afgespeeld wordt. Beide geluiden zijn niet bepaald zo hard als een auto-alarm, maar ik denk toch voldoende om de meeste personen met slechte bedoelingen af te schrikken.

Kort filmpje met geluid van het 'harde' alarm:

EZVIZ claimt dus dat de camera’s een jaar op een batterij meegaan. Ik kan dat na een paar dagen testen natuurlijk nog niet bevestigen. In ieder geval zie ik dat de batterijcapaciteit zoals gemeld in de app niet merkbaar gedaald is. Omdat de camera’s eenvoudig van hun voetjes verwijderd kunnen worden, is het ook relatief makkelijk om een camera op te laden. Een lader en USB-kabel zijn meegeleverd.

Detectie

De camera’s kunnen ingesteld worden dat ze beweging detecteren. Er zijn twee modi: beeldwijziging en menselijk, waarbij de menselijke optie niet af zou moeten gaan als er plotselinge lichtveranderingen zijn of bijv. katten of vogels door het beeld gaan. De menselijke detectie werkt zo ver ik kan vaststellen goed. In de dagen dat ik getest heb, heb ik nog geen false positive gehad. (Ik kan uiteraard niet weten of er false negatives waren, d.w.z. ik weet niet of misschien boeven in mijn huis geweest zijn die de camera’s ontgaan zijn, maar ik vermoed dat het wel goed zit.)

Als de detectie getriggerd wordt, kan er in de app een notificatie getoond worden en kan ter plekke het alarmgeluid van de camera geactiveerd worden. ’s Nachts gaan ook de lampen aan in de kleurenmodus. Er wordt ook een filmpje opgeslagen van de gedetecteerde activiteit, mits er of een micro-SD kaartje in het basisstation geplaatst is of een cloudabonnement afgesloten is. De lokale opslag heb ik nog niet kunnen testen omdat mijn micro-SD kaartje waarschijnlijk met een vorige telefoon mee gerecycled is geworden. Voor de cloud kon ik een proefabonnement van 7 dagen afsluiten en dit werkte zoals verwacht. Een cloudabonnement voor max. vier camera’s kost €7,50 per maand en dan kun je tot zeven dagen terugkijken. Om tot 30 dagen terug te kunnen kijken, kost het twee keer zo veel. Voor mij is dit veel meer dan wat ik voor zo’n dienst zou willen uitgeven, maar het ligt er natuurlijk aan wat je overhebt voor een veilig gevoel. Het is helaas niet mogelijk om data te schrijven naar een NAS. Mijn Synology NAS heeft een applicatie voor camerasystemen, dus het is jammer dat ik dat niet met de EZVIZ kan gebruiken.

Beeldkwaliteit

Zoals gezegd kunnen de camera’s beelden op Full HD-resolutie opnemen. De kwaliteit vond ik subjectief goed. Het overtrof in ieder geval ruimschoots mijn verwachting en de beelden zijn echt beter dan wat je doorgaans bij Opsporing Verzocht voorbij ziet komen. De beelden zijn scherp en bij daglicht zien de kleuren er goed uit. De nachtbeelden zijn ook zeer goed, dankzij de ingebouwde verlichting.

Daglichtbeeld:

Nachtbeeld in kleurmodus; links EZVIZ, rechts iPhone foto bij het LED-licht van de EZVIZ

Nachtbeeld in zwart-witmodus; links EZVIZ, rechts iPhone foto bij het IR-licht van de EZVIZ

Nachtbeeld met strooilicht van straatverlichting; de nachtmodus van de EZVIZ wordt niet ingeschakeld, waardoor de tuin donker blijft

De camera’s hebben een groothoeklens die het beeld enigszins bol vervormt, maar dit geeft dus wel een hele brede kijkhoek, waardoor één camera een hele ruimte kan overzien.

De app

Over de app ben ik minder te spreken (ik gebruik de iOS app). De structuur van de app is niet heel helder en ik kan zelfs na een paar dagen nog niet goed herinneren welke functie nu waar zit.

Ik mis ook een makkelijke functie om de alarmen aan en uit te zetten. Je moet per camera naar een instellingenmenu navigeren. Dit wordt snel vervelend als je dat iedere keer dat je het huis verlaat en weer thuiskomt moet doen. Je kunt weliswaar de alarmen ook met een klokschema schakelen, maar dat werkt natuurlijk alleen als je een regelmatig leven leidt of je na een laat avondje stappen graag begroet wil worden door een sirene.

In de app kun je een locatie installen voor de camera's, bijvoorbeeld "huiskamer" of "achtertuin", maar op de meeste plaatsen wordt naar de camera's verwezen in de vorm van een ID-nummer van negen cijfers, waar ik als gebruiker weinig boodschap aan heb.

Voor het direct bekijken van de camerabeelden, is de app prima bruikbaar.
De app biedt ook nog connectiviteit via Google Assistant en IFTTT, maar ik beschik over geen van beide, dus ik heb dit niet kunnen testen.

De app biedt two-factor authentication. Op de iPhone kan hij d.m.v. Face ID ontgrendeld worden. In de app kan ingesteld worden dat de opgeslagen beelden (op de micro-SD kaart en de cloud) versleuteld worden met een wachtwoord.

Ik heb gemengde gevoelens over dit camerasysteem. Aan de positieve kant staan de nette afwerking van de hardware, de prima beeldkwaliteit van de camera’s en de mogelijkheden voor tweewegcommunicatie. Dat de camera’s volledig draadloos zijn, maakt het systeem ook heel toegankelijk voor situaties waarin mensen geen kabels kunnen of willen aanleggen. Als EZVIZ zelfs maar een kwart van de geclaimde batterijduur van een jaar zou waarmaken, dan zou dat ook fantastisch zijn. Je kunt met een gerust hart op een lange vakantie gaan zonder bang te hoeven zijn dat je camera’s halverwege uitvallen.

Wat me tegenstaat is de app die net niet prettig werkt en vooral een ‘one-button’ mist voor het in- en uitschakelen van de detectie. Ook vind ik het niet fijn dat er een basisstation nodig is dat bedraad aangesloten moet zijn, zodat er weer een extra doosje in onze huiskamer staat, zonder duidelijke toegevoegde waarde. Liever had ik gezien dat de camera’s direct met mijn eigen WiFi-netwerk konden verbinden of op zijn minst dat het basisstation via WiFi met het netwerk verbindt, zodat je flexibeler bent waar je het kunt plaatsen. Tenslotte vind ik het erg jammer dat er geen optie is om beelden op te slaan naar een NAS.

Zoals ik in de inleiding al zei, herken ik de behoefte aan camerabeveiliging in mijn persoonlijke situatie niet echt. Voor mensen die graag in de gaten houden wat er thuis gebeurt als ze van huis zijn, kan dit systeem denk ik prima werken, op voorwaarde dat je de automatische detectie niet gaat gebruiken of deze volgens een vast klokschema kan gebruiken.

Heb jij ook een EZVIZ BC1-B2 Duo Pack?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.