ASUS Prime Z590-A

€ 149,89
Specificaties Socket 1200 • ATX • Intel Z590 chipset - Bekijk alle specificaties

ASUS Prime Z590-A Review

Hendrik53 30 april 2021, laatste update op 1 mei 2021, 375 views Product gekocht

ASUS Prime Z590-A

Ook dit nieuwe moederbord (maart 2021) kampt met dezelfde netwerk chip problemen als de Z490-A. Intel i225-V. Voorlopig opgelost met een los TP-Link 1Gb kaartje dat Alternate gratis beschikbaar stelde. Geen oplossing vanuit ASUS.

Pluspunten

• keurige bouw, net afgewerkt
  • uitgebreide bios
  • duidelijke manual

Minpunten

• Zeer gammele netwerkcontroller

Layout Score: 4
Wegens grote problemen met de netwerkcontroller op het Asus Prime Z490-A moederbord, heb ik van Alternate in overleg een Z590-A ontvangen. Dit nieuwere bord zou die problemen met uitvallende internetverbindingen niet hebben.
Sinds begin maart werkte het bord prima, maar afgelopen woensdagnacht (28-4-2021) viel de netwerkverbinding weer weg. Na meerdere uren verwijderen drivers en opnieuw installeren van alle ASUS chipset drivers en de recentste LAN driver leek er succes. Ik heb nog een uur of 4 kunnen werken. In slaapstand laten gaan.
De volgende ochtend leek de PC nog te werken, maar na pakweg 60-90 seconden viel de netwerkverbinding weer weg. Opnieuw starten (na alle spanning eraf gehaald te hebben gedurende een minuut) was er weer verbinding. Ook die viel na pakweg 90 seconden weer weg. En dat herhaalde zich.

Een heel slechte zaak. Van ASUS had ik, net als Alternate, verwacht dat de gereviseerde Intel chip aanwezig zou zijn op dit gloednieuwe bord. Niet dus. En een oplossing blijkt er ook niet te zijn. Windows 10 heeft geen eigen driver, tenminste, die wordt niet gevonden. En al helemaal niet als je geen internet verbinding hebt.
En dit probleem is al een jaar bekend bij ASUS! Intel heeft een V2 versie van de chip met erkende hardware fouten gemaakt. Eerder nog een rev03 of zo.

Ik ben nu 3 moederborden verder in een half jaar, met steeds dezelfde problemen (2 x Z490 en nu dus de Z590).

Ik verwacht van ASUS initiatief om tot vervanging over te gaan zodra een degelijke release van dit bord beschikbaar komt. Ik heb mij geregistreerd!

PM. Door de zeer instabiele netwerkkaart bleek ook de LinkSYS managed switch compleet overstuur geraakt. Het TV signaal ging stotteren. Na uit-aan was dat weer opgelost.
En tot mijn verbazing reageert het Windows systeem ineens veel sneller. Er moet dus iets grandioos mis zijn. Mogelijk is een Windows update van afgelopen week (28-4-2021) mede verantwoordelijk.

Heb jij ook een ASUS Prime Z590-A?

Vraag & Aanbod