Gigabyte X570 AORUS ELITE

€ 253,66
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X570 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte X570 AORUS ELITE Review

denbjerNewbie 30 april 2021, 98 views

Gigabyte X570 AORUS ELITE

Betaalbaar x570 bord, doet prima wat ie moet doen, ook al heb ik nog niet alles kunnen testen. Heeft veel USB poorten, 2 M2 sloten, waarvan 1 met heatsink. Wel trage boot bij wijzigingen in de hardware (ook met BIOS F33g).

Pluspunten

• Veel USB
  • 2 M2 sloten (1 heatsink)

Minpunten

• Trage boot (initieel en na hardware wijzigingen)

Layout Score: 4
Ik was al even aan het kijken naar een upgrade van mijn ouwetje en uiteindelijk de knoop doorgehakt om toch maar al een deel te doen. Dus een nieuw setje aangeschaft van deze Aorus x570 Elite, samen met een 5600X en 16GB Corsair vengeance LPX 3200 MHz. Videokaart en PCI-e4 SSD komen te zijner tijd nog wel.

Alles was eenvoudig in te bouwen in mijn prehistorische kast 😉 Ruimte genoeg om alles makkelijk aan te sluiten. Persoonlijk vind ik het blokje waar je de losse stekkertje van alle knoppen en ledjes ideaal. Makkelijk alles erin klikken en vervolgens in 1 keer op het moederbord. Veel beter dan het lastige prikken op het moederbord zelf, waarbij je ze net zo makkelijk weer mee los trekt.

Nu alles aangesloten was, kan je hem eindelijk weer aanzetten. Na de BIOS update (f33g), eerst ff basisdingetjes in de BIOS goedzetten. Zoals anderen ook vermelden, moet je handmatig de XMP aanzetten, waarna het geheugen perfect op de 3200 MHz draait. Ook ff de boot-volgorde goedzetten. En verder heb ik er niet veel in gerommeld. Eerst keer alles herekennen kostte flink wat tijd, maar zonder wijzgingen valt dit allemaal wel mee, dus met het normale gebruik vind ik dit geen groot probleem. Het viel wel meteen op toen mijn SATA aansluiting los was gegaan (klipje deed het niet meer), en na opnieuw aansluiten, duurde het booten weer een keer veel langer. Daarna geen last meer.

Bij normaal gebruik tijdens het thuiswerken (geen gaming) hoor je de fans amper, alleen als je wat “zwaardere” dingen gaat doen, hoor je de fan even. Ook die van de chipset draait alleen als het nodig is. Verder kan je via de software alles eenvoudig aanpassen, snelheden van de fans, RGB kleuren van het moederbord (al zie ik die niet, aangezien mijn kast naast /onder mijn bureau staat), easytune (nog niet geprobeerd), System information van het moederbord, BIOS management.

Langere termijn kan ik nog weinig van zeggen, en heb dan ook in deze 3 weken tijd niet alles kunnen testen. Ik kan alleen zeggen dat het geheel bij mij heerlijk stabiel draait en zich geen rare dingen hebben voorgedaan, op het installeren van driver voor het geluid na. Hiervoor moest je een paar handelingen snel achter elkaar uitvoeren, anders blijf je in een loop zitten. Start installatie => na opstarten snel via apparaatbeheer de windows driver verwijderen voordat de setup weer verder gaat, dan gaat het goed. Daarn geen issues mee gehad.

Al met al erg tevreden met de keuze.

Heb jij ook een Gigabyte X570 AORUS ELITE?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.