Mobvoi TicWatch Pro 3 GPS Zwart (Zwart)

Specificaties Android, iOS compatibel en 60g - Bekijk alle specificaties

Mobvoi TicWatch Pro 3 GPS Zwart (Zwart) Review

Ves 28 mei 2021, laatste update op 28 mei 2021, 496 views Product gekocht

Mobvoi TicWatch Pro 3 GPS Zwart (Zwart)

Met de TicWatch pro 3 heeft Mobvoi weer een top horloge uitgebracht. Essential Mode geeft je dagenlang gebruik zonder standaard smartwatch functies. Het horloge is ook veel lichter dan zijn voorgang. En door de 4100 Snapdragon en 1GB ram veel sneller en vloeiender in gebruik.

Pluspunten

• Snapdragon 4100
  • Batterij in Essential Mode
  • Automatisch schakelen naar Essential Mode bij XX% batterij
  • AMOLED display is mooi
  • Android en iOS compatible
  • Horloge band verwisselbaar
  • IP68
  • 1GB Ram

Minpunten

• Geen ECG functionaliteit
  • Draadloos laden niet mogelijk
  • Knullige oplader dock
  • Geen stroom adapter, alleen oplaadkabel
  • Oplader dock kan maar 1A aan
  • Reputatie Mobvoi met uitbrengen updates
  • Vibratiemotor aan de zwakke kant

(Sommige stukjes tekst waren geschreven voor de bekendmakingen van Google I/O 2021)

De TicWatch Pro 3 is de opvolger van de in 2018 en 2020 uitgebrachte smartwatch die vanwege zijn batterij duur werd geprezen. Helaas had het horloge wat zwakheden zoals een fluttige 512mb RAM en een SoC uit 2016.

Met de TWP3 gaat Mobvoi de goede richting up door de RAM op te schroeven naar 1GB en een van de nieuwste mobiele SoC van Qualcomm te gebruiken, de Snapdragon 4100. Het horloge bevind zich in een select groepje die hier gebruik van maakt op het moment van schrijven.

Dan is er nog het software gedeelte. Als men aan Wear OS (Android Wear) denkt dan komen de gedachtes als slecht ondersteund platform, verouderde hardware als eerste naar boven. Daar tegenover staat een heel rijk eco systeem van third party applicaties.
De Ticwatch Pro series heeft zich redelijk staande kunnen houden. En met de TWP3 merk je wat er echt mogelijk is met goede hardware. Nu hopen dat de software ook de juiste stappen maakt.

Eerste indruk

Verpakking
Normale doos met de standaard branding.

In de doos zelf zit er niet veel. Behalve het horloge een oplaad kabel met vreemde dock vergeleken met de vorige versie. En wat papierwerk.

Hands-on
Als voormalig bezitter van de TicWatch Pro (2018) kon ik bij het uitpakken al meteen het verschil merken. Het siliconen horlogeband voelt zacht aan. Het scherm is helder en een stukje groter. De response was vele malen beter.
Het pairen ging makkelijk en het horloge had een batterij van rond de 80%. Meteen geschikt om alvast wat apps te installeren en de nieuwe update binnen te halen.

Hardware

Wear OS gebruikers hebben lang moeten wachten op een waardige SoC. Vele vonden dat Qualcomm de groei tegenhield doordat nauwelijks ontwikkeling was op dit gebied, ten opzichte van hun SoC voor mobiele telefoons. Daarnaast hielp het ook niet dat fabrikanten gaandeweg afhaakten. En ging de voorkeur meer uit naar design als je kijkt naar de merken die Wear OS horloges uitbrachten.
Innerlijk
Snapdragon 4100
Met de Snapdragon 4100 krijgt de TicWatch een energie efficiëntere SoC, Bluetooth 5 en een verbetering van 85% ten opzichte van oude generaties volgens Qualcomm.
Ook is er een betere GPU ondersteuning voor 1920 x 1080 @ 30fps, vergeleken met de vorige series die tot 640 x 480 @ 60fps ondersteunde.
Hoewel het geheugen nog wel LPDDR3 is, heeft het een boost van 400Mhz naar 750Mhz gekregen.

Jammer is dat de TWP3 niet de Snapdragon 4100+ SoC heeft. Deze heeft een co-processor die ontwikkeld is voor 'low power functions' in ambient mode. Ideaal voor Essential Mode. Je zou bijna kunnen verwachten dat deze in een 2021/22 versie komt.
Sensoren
Naast de standaard sensoren zoals GPS, barometer en hartslag meter, is er nu ook een SpO₂ meter.
De TWP3 heeft alleen geen ECG sensor zoals deze te vinden is in de Apple Watch, Galaxy Watch 3 en Fitbit Sense.

Alle metingen neem ik meer als indicatie om een algemene indruk te krijgen. Hartslag meter is in ieder geval beter dan de originele TWP model.
Batterij
Met het 2018 model was ik al tevreden over de batterij duur en met de TWP3 is het nog steeds zo. Het is moeilijk te zeggen of dit voornamelijk door de Snapdragon 4100 of de grote 577mAh batterij komt.

Drie dagen is makkelijk te halen. Op het horloge staat alles aan, behalve pols bewegingen (je arm/pols bewegen om bepaalde menu acties te doen). Dus bluetooth, wifi, hartslag rime met achtergrond detectie, 3x per dag SpO₂ waarde meten. Tilt to wake.
Elke avond 5-7 uur Sleep as Android aan (is companion app, houdt alleen bewegingen bij). 1 telefoontje per dag van ongeveer 1 minute.

Ik gebruik ook een van de standaard watch faces waar alleen mijn stappen worden weergegeven en er niet te veel animaties zijn.

Tril
Ik was wel teleurgesteld in de vibratiemotor. Deze is in te stellen in 3 modus, 'normale', lange of twee korte. Als je in beweging bent zal het niet altijd opvallen. Zit je gewoon heel stil dan merk je er wel iets van.
Uiterlijk
Het ziet er gewoon uit als een normaal horloge, met net even wat extra's onder de moterkap. Voor mij een reden dat ik de TWP3 om mijn pols draag.

Vergeleken met de TicWatch Pro 2018/2020 steek het horloge minder uit aan de boven en onderkant.
De TWP3 weegt een stuk minder en is dunner, maar zal voor meeste mensen nog steeds aan de grote kant zijn.

De knoppen bieden genoeg weerstand bij het indrukken. Alleen kunnen deze kunnen niet draaien, sommige zullen dit een issue vinden. Ik niet.
Scherm
Het scherm heeft een resolutie van 454 x 454 en is AMOLED. Het scherm is ietsjes groter dan zijn voorvanger. En nee geen Gorrila Glass.
De zachte verlichting in Essential Mode is leuk gedaan.

Oplader
Als ik kijk naar de design van de oplader vraag ik mij af of de ontwerper al ontslagen is. Het is niet praktisch hoe deze gemaakt is.

Helaas zijn er ook geen alternatieven. Ik zag wel een aantal 3D modellen van horloge stands waar de oplader ingezet kan worden.

Wat ook jammer is de 1A die wordt aangegeven, je kan niet elke willekeurige adapter gebruiken. Met de 2018 model hadden verschillende mensen gemeld dat een adapter van hoger dan 1,2A bij het 2018 model ervoor zorgde dat de oplader na een tijdje niet meer werkte.

Software

Essential Mode
'The Holy Grail'. Het horloge modus dat er voor zorgt dat je telefoon tot 45 dagen mee kan volgens Mobvoi. Eigenlijk een aparte OS naast Wear OS.

Op het display zie je naast de datum en tijd ook het aantal stappen (bij mij uitgeschakeld) dat je hebt genomen. Deze worden in de achtergrond, gemeten. Hetzelfde geldt voor de hartslag meter als je geactiveerd hebt voor 24u metingen.
Jammer is dat applicaties van andere ontwikkelaar hier geen gebruik van kunnen maken zoals Sleep as Android.
Ze hebben ook een optie geïntroduceerd wanneer een bepaald batterij percentage op het horloge is deze automatisch kan switchen naar Essential Mode. Het percentage is zelf in te stellen.
Wear OS
Wear OS, eerder bekend als Android Wear, heeft altijd aangevoeld als een platform met veel potentie. In de jaren na het uitbrengen van de eerste versie werd er al snel gespeculeerd of het platform nog een toekomst had door de matige implementatie van de OS.
Met de aankoop van Fitbit door Google hoopt men dat er snel grote stappen zullen worden gemaakt. Maar laat het ook weer vragen over de toekomst van Wear OS en de ondersteuning.

De laatste grote update is alweer 2 jaar oud. Hoewel de UI wat is aangepast voelt het toch nog vreemd aan. Met twee rijen, waar het voorheen onder elkaar stond. En mij ingedrukt houden kan je de apps verplaatsen, wat niet altijd even soepel gaat.

(Inmiddels is Google I/O 2021 geweest en heeft Google bekend gemaakt dat WearOS een gezamenlijk platform met Tizen van Samsung wordt. En Fitbit gaat ook een handje helpen.)

Wear OS voelt sneller aan. Heeft een paar tweaks gekregen. En als ik er naar kijk lijkt de focus op 1 ding te liggen. Health/Gezondheid.
Google Assistant met de knop activeren is veel sneller dan met de 2018 versie. Met stem activatie vond ik dat het nog wat langzaam was.

De taal staat bij mij op Engels VS omdat er dan meer functies vrij komen met Google Assistant op mijn telefoon.
H-MR2 Update
In November 2020 kwamen de eerste berichten dat een update eraan zat te komen. Deze rolde begin april pas uit naar de horloges. En kreeg de volgende verbeteringen (in Engels).

New features 🥳 :
  • Option to disable the long-press power button to activate Google Assistant.
  • New screen brightness layout.
  • New Weather tile.
  • New theater mode.
  • Support regular enter and exit the essential mode.
Improvements 👏 :
  • Optimized the media volume and the ringtone volume bar's display to match the actual volume.
  • Optimized the sorting of apps in Mobvoi Launcher.
  • Optimized the sliding smoothness of Mobvoi Launcher.
  • Optimized the accuracy of off-body detection.
  • Improved the performance on Qualcomm Snapdragon Wear 4100 platforms.
  • Moved the "OK Google" switch from the watch's settings menu to the Google assistant settings.
  • Optimized the shutdown charging animation.
  • Updated security patch to 2021-03-05.
Bug fixed 👾 :
  • Fixed the issue that Auto-DND sometimes cannot take effect.
  • Fixed an issue where the screen may not lock when charging.
  • Fixed an issue where the Phone app might disappear in Mobvoi Launcher when pairing with an Android phone.
  • Fixed other discovered bugs.
Ik had deze update meteen geïnstalleerd dus kan niet vertellen over de verschillen met de versie ervoor.

Met de bekendmaking van de Tizen/WearOS samenwerking wordt het interessant wat dit betekent voor toekomstige updates.
Apps
Standaard
Google Fit
Waar het leek dat dit ook een langzame dood zou krijgen, blijft het platform zich toch door ontwikkelen. Er is nu een optie om in de achtergrond je hardslag te meten. Dit zat voorheen alleen bij apps van derde partijen.
Jammer is dat ze hun 'kracht training' optie eruit hebben gehaald. Dit was een leuke toevoeging waar je bij kon houden hoeveel deadlifts, bicep curls etc je had gedaan in een set.
Het meet veel, maar mist nog een optie voor een interne SpO₂ meter.

Google Pay
Heb het twee keer geprobeerd maar het is mij nog niet gelukt. Bij de tweede keer waren voor een of andere reden mijn Bunq kaarten niet meer gekoppeld en had ik haast. De eerste keer reageerde mijn horloge niet, ik was waarschijnlijk niet dicht genoeg bij het apparaat. Het draaien van mijn pols hielp ook niet om er dichter bij te komen.

Dit staat dus nog op mijn 'to-do'lijstje.

Mobvoi/Tic 'software suite'

Dit zijn verschillende applicaties van Mobvoi, gefocust op gezondheid. Via de mobiele app kan je dan de integratie met Google Fit, Strava en Runkeeper activeren. (Er is op het moment van schrijven een authenticatie probleem waardoor de integratie met Google Fit)
Mobvoi heeft zijn eigen slaap app, TicOxygen die gebruikt maakt van de SpO₂ meter. Een éxcercise' app. Hartslag meter app en een Health suite waar je dit allemaal terug kan lezen.
De stappen teller is er ook, en die wordt ook gebruikt in Essential Mode.
Gelukkig kan je deze apps ook deactiveren, maar helaas niet verwijderen op de normale manier. Via ADB is dat wel te doen.

Dan is er nog een Voice Memo app. Ik dacht eerst dat deze van Google/Android was, maar nee. Opnames klinken OK. Geen behoefte gehad om dit veel te gebruiken omdat Google Keep ook een opname functie heeft.
Third Party
Sleep as Android
Voor mij de 'must have app' op Android. Maakt gebruik van de SpO₂ en hartslag meter en deze zijn terug te zien in je slaap verslag.
Synchroniseerd dan met Google Fit dat het er netjes instaat.

Al met al vind ik de TicWatch Pro 3 een goede toevoeging voor de Android eco systeem. De design is leuk, de batterij gaat goed mee, waar Essential Mode een belangrijke rol in speelt.
Je hebt sensoren die een handje kunnen helpen als stappen teller, hartslag indicator en je ademhaling.
Het je een reden om minder naar je telefoon te grijpen voor iedere notificatie.

Toch blijft het vreemd hoe sommige applicaties van Google zoals YouTube Music niet aanwezig zijn toen de dienst werd gelanceerd. Ik schat dat de smartwatch strategie over 12 maanden er totaal anders uitziet voor Google. Hopelijk blijft WearOS dan nog relevant en up to date gehouden. (Tijdens Google I/O 2021 is dit allemaal bevestigd. YouTube Music is er tegen eind van het jaar, de strategie is veranderd door de samenwerken met Tizen en ze blijven werken aan het WearOS platform).

Heb jij ook een Mobvoi TicWatch Pro 3 GPS Zwart (Zwart)?

Erg net review en kan me na enkele maanden gebruik ook 100% vinden in de meeste bevindingen.

Ik wissel regelmatig af met fossil gen5 en Huawei pro 2 (geen wear). Heb nog steeds geen echte voorkeur.

Top review iig!
Bedankt!

Verschillende horloges hebben is ook leuk. Dan heb je de keuze om te dragen wat je wil.
Dat had ik ook met mijn Smartwatch 3 en Moto 360. Met werk droeg ik de Moto 360, als ik ging sporten de SW3.
Ik heb een aantal van je reviews een beoordeling gegeven die naar mijn bescheiden mening passend is.
Zo te zien ben je objectief. In een wereld vol infomercials en advertorials is dat een verademing.
Dank ook voor deze goede review. Zeker de +3 waard ! :)
Bedankt voor het compliment!

Realiseer mij nu pas dat ik het stukje over de sensoren onderbelicht heb. Daar had wat meer aandacht naar toe kunnen gaan.
Hoi,
kun je alle Mobi apps uitzetten en enkel de Wear OS apps gebriuken? En dat alles zonder problemen?
Ja, je kan ze uit zetten en andere alernatieve apps gebruiken. Het levert geen problemen op.

Je miste alleen kleine dingen. Zoals automatisch the o2 meten wat nog niet in Google Fit zit. Je stappen zichtbaar op Essential Mode.

De core functionaliteiten blijven gewoon werken.