Philips Hue wandschakelaarmodule

Specificaties 1x Schakelaar (ZigBee) - Bekijk alle specificaties

Philips Hue wandschakelaarmodule Review

Raindeer 29 april 2021, laatste update op 2 mei 2021, 9.151 views Product gekocht

Philips Hue wandschakelaarmodule

De wandschakelaarmodule laat bestaande, domme enkele en dubbel schakelaars Hue-lampen bedienen en scenes selecteren. Maakt Hue-lampen oma/kind/schoonmaakster-proof. De draden in de wanddoos worden doorverbonden, zodat er altijd stroom is voor de Hue-lampen. De wandschakelaarmodule stuurt het signaal naar de Hue-bridge. De module gebruikt een knoopcelbatterij. Product werkt uitstekend.

Pluspunten

• Werkt met bestaande schakelaars
  • Zowel voor enkel als dubbele schakelaars
  • Werkt ook in hotelschakeling (2 schakelpunten, bv onder en boven de trap)
  • Installatie is eenvoudig
  • Kan scenes selecteren door meerdere kliks achter elkaar
  • Reactie is net zo snel als normale lichtknop
  • Maakt hue oma/kind/schoonmaakster-proof

Minpunten

• Geen energy harvesting zoals bij Friends of Hue knoppen
  • Lampen staan altijd onder stroom! let op!

Kwaliteit Score: 5
Situatie
Mijn eerste ervaringen met Philips Hue waren niet positief. Ik gebruikte de Bluetooth versie met Google Nest Mini. Ik kreeg het huisgenoten (groot en klein) niet uitgelegd, dat ze niet aan de lichtschakelaar moeten zitten. De stembesturing was niet hun ding. Slimme verlichting was dus niet populair bij mijn huisgenoten en ik stond niet te popelen nieuwe slimme lampen te kopen.
Complicatie en Vraag
Bij de verbouwing van de keuken kwam de wens dat het licht in de keuken kon variëren tussen fel wit tijdens het koken en bakken en gedempt geel tijdens de avond. De vorige oplossing had maar 1 stand en leverde dus te weinig licht tijdens het koken en teveel in de avond. Dimbare lichten waren niet goed genoeg, omdat het licht teveel dezelfde kleur hield, ondanks dat de intensiteit veranderde. Philips Hue White Ambiance in combinatie met rails en spotjes leek de ideale oplossing.

Maar ja, hoe zorg je ervoor dat de bestaande knoppen de Hue-lampen niet steeds uitschakelen en dat het ook niet te moeilijk is voor oude en jonge huisgenoten en gasten. Bestaat dat? Is het dan ook praktisch genoeg om zelf te installeren en kunnen echte mensen er mee werken?
Antwoord
Ja, er zijn praktische opties, die eenvoudig aangesloten kunnen worden:
- Works with Hue schakelaars van fabrikanten als Busch-Jaeger. Van deze knoppen wordt niet genoeg benadrukt dat deze met je bestaande schakelmateriaal kunnen werken en alleen de techniek achter de schakelaar vervangen. Mits je knoppen hebt die nog in het assortiment zitten en er een module voor gemaakt is. De filmpjes laten het vooral zien als een extra knop die je ergens kunt plakken. Ook leuk en soms handig, maar mijns inziens moeten eerst de bestaande knoppen worden aangepakt. De knoppen werken zonder batterij, op basis van kinetische energie. Hier heb ik geen ervaring mee.
- De Philips Hue wandschakelaarmodule die sinds 2021 te koop is. Deze werkt met je bestaande schakelaars. Het werkt met een batterij die 5 jaar mee gaat.
Ik ben voor de laatste optie gegaan, omdat ik mijn bestaande knoppen niet wilde vervangen en die serie geen vrienden is met Hue.
Installatie

Op dit moment kunnen de wandschakelaarmodules alleen bij Philips worden gekocht voor de adviesprijs. Andere sites zijn duurder. Philps vertelde mij dat de eerste drie maanden alleen verkoop via hun webshop zal plaatsvinden. De voorraad en verzending is onberekenbaar. De twee losse units die ik begin april besteld had voor de hotelschakeling in de keuken kwamen pas eind april. Een extra unit die ik besteld heb halverwege april was er in drie dagen. Deze unit is geïnstalleerd op een dubbele wandschakelaar.

Philips heeft een mooi doosje gemaakt. Alles zit er in.
Helaas helpt Philips je niet door de lasklem die ze bijgesloten hebben. Het idee is dat je de draadjes er in propt en dat er dan een goede verbinding is. De lasklem klemt alleen niet. Je bent beter af wanneer je een doosje lasklemmen koopt bij een bouwmarkt. Voor 3 euro heb je klemmen die open en dicht kunnen en niet gepropt hoeven te worden en echt vast zitten.

[~"japie.G"] wees me er op dat ik de Wago 221 lasklem verkeerd had aangesloten. Navraag bij Wago leert dat hij gelijk heeft. De door Philips geleverde Wago lasklem 2273-203 werkt goed als de draden netjes 11mm gestript zijn. Deze lasklem is een stuk kleiner en dus gemakkelijker in te bouwen. Dit staat niet goed aangegeven in de handleiding.

Wat ik fout gedaan heb is: Ik heb de draden overgezet, zoals ze al op de schakelaar zaten en ze niet gestript etc. Dit wordt niet uitgelegd door Philips in de handleiding of in het online filmpje. Als de draden te kort zijn, is er volgens een bevriende elektricien een kans op vonken. Dus, let er op bij installatie, zorg ervoor dat de draden goed gestript zijn. Zie ook https://tweakers.net/i/emuC-H51CV7TSluU_cLRzkLSV6g=/620x/filters:strip_exif()/m/172905/1LCo7Q2stQ4at0JN6xlpMBVcPzkW3hNSwWjs4tDJBfB8ipYtcF.png?f=620xauto
De witte en gele draadjes passen niet goed bij de Nederlandse situatie waar de draadjes bruin en zwart zijn. Het vergt dus even goed kijken, op de zwart witte tekeningetjes, wanneer je de wandschakelaarmodule koppelt op de schakelaar. De verbinding met de module zelf is eenvoudig en het werkt direct. Er gaat een rood ledje branden. Het proppen in de wanddoos is niet optimaal, maar het werkt wel.
Daarna is het eenvoudig de schakelaar schroeven op de wanddoos en de knopjes er op en klaar ben je. Over 5 jaar moet de batterij vervangen worden, maar goed, het kan ook zijn dat er dan al weer iets beters is.

Het toevoegen op de Hue-bridge is een fluitje van een cent. De bridge herkent de knoppen direct. In ons geval is de ene knop aan zone eettafel gekoppeld met een Hue-color lamp. De eerste setting is een scene met kleuren die goed passen bij avondeten. Een dubbele klik levert helder licht en 3x klikken is het witte licht van concentratie. De tweede knop is voor de zone schilderijen. Het wijst zich vanzelf eigenlijk https://tweakers.net/i/rJUmd2TIyaFiEZhxbKPCo64zcyk=/620x/filters:strip_exif()/m/172905/1LBSwN1piBP2SMu1yRZZXsRN8r8EZK3UfxcfsUs7aJG8z52EOJ.png?f=620xautohttps://tweakers.net/i/ilrRAOLVZsxAK4cl7k7Oyta8A_o=/620x/filters:strip_exif()/m/172905/1LBSwN3wjlNZTRgx4478OKlqnzDoc4HKem3puzQ0xNyrfPFUIp.png?f=620xauto
Zolang je niet vergeet de stroom er af te halen door een stop om te zetten in de meterkast als je de Hue wandschakelaarmodule gaat installeren, dan kan er weinig mis gaan. Wel goed de draden strippen op 11mm. De configuratie is verder een fluitje van een cent. De module doet wat deze beloofd. Gasten, oude mensen en kinderen gebruiken de schakelaars zoals ze gewend zijn. Degenen die weten hoe het werkt (vrij snel ook de kinderen) zijn blij met de extra mogelijkheden die dit biedt.

De module is een aanrader en meestal goedkoper en beter inpasbaar in bestaande interieurs, dan nieuwe wandschakelaars met Friends of Hue. De prijs is aan de hoge kant voor wat je fysiek krijgt. Op de een of andere manier voelt het niet alsof je voor 40 euro aan spullen hebt.

Mooi zou zijn als er ooit een vergelijkbare oplossing komt die op de een of andere manier een long-press herkent om licht te dimmen of feller te maken.

Dank aan de mensen die hieronder commentaar gaven en aan Wago voor de uitleg. Ik ben blij dat het community effect mij en anderen helpt.

Heb jij ook een Philips Hue wandschakelaarmodule?

Vlak voordat deze module uitkwam heb ik drie van deze Sunricher modules gekocht, samen met Gira pulsdrukkers om bestaande drukkers uit dezelfde serie te vervangen.

Voordelen:
  • Je kunt maximaal 4 drukkers tegelijk aansluiten: minder ruimte nodig in inbouwdozen waar het soms toch al proppen is, en je hebt minder modules nodig.
  • Ondersteuning voor long-press.
  • Voeding via lichtnet: geen knoopcel nodig.
Nadelen:
  • Werkt alleen met pulsdrukkers.
  • Blauwe draad nodig voor voeding.
Omdat ik meerdere drukkers op een module kon aansluiten en bestaande bedrading van kruisschakelaars kon hergebruiken, had ik veel minder modules nodig. Uiteindelijk was ik dan ook minder geld kwijt, inclusief het vervangen van de drukkers. Sommige enkele drukkers heb ik vervangen door dubbele. Al met al dus meer flexibiliteit. Erg tevreden.
Gebruik je deze via Hue of via een MQTT bridge oid? Ik heb deze besteld (naast 5 Hue Smart Switches), maar kreeg hem niet aan de praat en man man man, wat een kabelspaghetti achter mijn inbouwdoos.

Overigens zou het helpen als ik, denk ik, met VDS draad zou werken ipv VD. Waarom ik de Robb Switch ga terugsturen:
  • Krijg het niet werkend met Zigbee2MQTT
  • Heel veel draad en lasklemmen nodig om 4 pulsdrukkers aangesloten te krijgen
  • Ik mis heel wat neutraaldraad in mijn inbouwdoosjes (slechts op een paar plekken waar in de buurt een stekkerdoosje zit)
Overigens heeft de Hue Smart Switch ook al een integratie via Zigbee2MQTT en ControllerX. Alle functies die je in Hue (behalve scenes) worden zodoende nagebootst via ControllerX :)

Ik gebruik alleen de standaard Hue bridge en dat werkt prima. Ik heb wel eerst de modules geregistreerd met een paar schakelaars voordat ik de boel ging inbouwen. https://gathering.tweaker...message/64625864#64625864

Wat betreft die spaghetti, daar herken ik. Daarom is het wel fijn dat ik per locatie maar één module nodig heb, in plaats van in elke doos met schakelaar. En ja, ik had bij de bouw met vooruitziende blik de elektricien overal blauwe draad laten trekken. Ik heb van die hersluitbare Wago lasklemmen met 5 sluitingen gebruikt om ruimte te besparen.

[Reactie gewijzigd door ralphm op 13 mei 2021 21:00]

ondanks dat HuE wel een mooi systeem is, wel jammer om te lezen dat de relatief duur zijn. (ik heb een goedkopere variant)

én je zal dus na 1? 2? jaar al je schakelaars eraf moeten halen om een knoopcel te vervangen.
word hier overgens ook melding van gegeven? of komen we hier achter als de lamp niet werkt?

Oeps, beetje overheen gelezen.
5 jaar is, opzich wel voldoende.

Maar inderdaad, wel jammer van het ontbreken van de Harvestfunctie.
iets zegt me, was een kwestie van 1 relay door ontwerpen.

[Reactie gewijzigd door bobby022 op 29 april 2021 01:04]

Denk dat dat moeilijker is dan wat jij suggereert. De bestaande schakelaars zijn stukjes techniek uit wind jaren 90, met een ontwerp dat misschien nog wel 10 jaar ouder is. Die zijn niet ontworpen om iets toe te voegen dat beweging omzet in elektrische stromen. Daarom kan het wel met speciaal ontworpen schakelmateriaal
nee, die snap ik.
ik doelde ook meer op het 'extra relay' idee voor in de HuE Device.
want je kan volgens mij een 'simpele' vertakking van je 220V > Knoopcel > Device. Overzetten naar 220V > Device. creëren.
Een voeding in een inbouwdoos die in veel gevallen geen fase heeft is vragen om gezeur. Nu is het lastig dat je af en toe iets moet vervangen, maar het werkt wel op elke schakelaar
In de conclusie stond al 5 jaar, nu ook nog eens onder het kopje antwoord gezet. Een knoopcel is genoeg voor 5 jaar
comment even netjes aangepast, én even beter geleerd te lezen.
Mooie review, ik sta op het punt er eentje aan te schaffen. Twijfel alleen tussen deze 40 euro of een Smart button aan een schakelaar solderen wat ik nu ook gedaan heb en perfect werkt. Ben je voor de helft klaar :)

Als je een pulsdrukker uit je eigen serie (kost minder dan een tientje) gebruikt ipv een gewone schakelaar kan je wel traploos dimmen, wellicht goed om dit toe te voegen in de review?
Heb je daar een referentie voor, want dat zou best stoer zijn (en misschien dat ik dan nog wat schakelaars omwissel :-)
Uiteraard: in het topic op GoT staat hij af en toe gelinkt, maar hier is de directe link: klikkerdeklik

Kost je 5 minuten tijd (en een vriend die goed kan solderen in mijn geval ;))

[Reactie gewijzigd door B-Force op 29 april 2021 13:01]

Dat is jammer, ik dacht dat de module zelf gebruik kon maken van de stroom die naar de lampen toe gaat... Mijn huidige oplossing om de lichtpunten aan elkaar te knopen met een kroonsteen, de oude bestaande schakelaars uit het gat te halen en er een hue dimmer overheen te plakken is dus eigenlijk een betere oplossing omdat er meerdere knoppen op zitten met hetzelfde resultaat? In het geval van kortsluiting zal je ook de meterkast in moeten met deze dimmer dus het is niet een extra veilige oplossing. Ik zie het voordeel nu niet van deze module.

Edit* wel een goeie review, dankjewel!

[Reactie gewijzigd door slicinghaunt op 29 april 2021 07:32]

Zoals gezegd, ik kan het bestaande schakelmateriaal hergebruiken en dat is esthetisch verantwoord. :) Maar jou oplossing doet ongeveer hetzelfde. Vorm en functie.

In mijn geval maakt dat het partner-proof. ik realiseer me ook dat terwijl ik dat dure woord esthetisch gebruik, de ruimtes die ik zelf heb/had, op hun best als functioneel kunnen worden beschreven
De Wall Switch module doet wat het beloofd. In 10 minuten geinstalleerd en het werkt. Na twee dagen waren we alweer vergeten dat we een heel ander systeem hadden hangen aangezien het als 'normaal' werkt en je tegen je bekende schakelaar aankijkt.
Een wago klem onhandig? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Je weet zeker dat je hem goed gebruikt hebt? Gestripte draden moeten recht en van de juiste lengte zijn.

Ik zie nu een foto van een klem (foto4) in een inbouwdoos. Die is FOUT aangesloten. Direct er uit halen en goed doen. Je moet het adereind kunnen zien (11mm strippen). Ik zou bijna denken dat je deze klem ook niet geopend hebt. 😉

[Reactie gewijzigd door Japie.G op 29 april 2021 21:41]

U heeft gelijk en ik heb dit deel gewijzigd en aangepast... blijkbaar werkt verwijzen naar een gebruiker in een review niet, maar zie hierboven.
Waarom is het een minpunt dat de lamp altijd onder spanning staat bij een review van de schakelaar?

Dat is juist een eigenschap van dit soort lampen.
Interessante review. Deze schakelaar is bij mij even in scoop geweest. Voor mijn woonkamer heb ik toch gekozen voor de Busch Jaeger. Betekent wel dat ik een aantal andere stopcontacten e.d. moet vervangen om het geheel passend te krijgen. In mijn geval niet erg, die er nu in zaten passen niet bij ons interieur.

Aangaande Wago's. Op de zijkant van een wago staat informatie zoals maximaal ampère, en hoeveel je van de kabel dient te strippen. Vergrootglas kan nodig zijn. Een bijzonder handige striptang is die van jokari. Als je veel kabels moet strippen, of je bent van plan in de toekomst vaker draden te strippen, dan is de prijs van deze tang absoluut de moeite waard.
Hopelijk komen er nog leuke aanbiedingen voor dit product, dit is echt iets wat in ons huis mist op het moment. Ik gebruik de Hue app, mijn vriendin de schakelaars, niet echt een handige combinatie als alle lampen van Hue zijn..

Wel fijn dat een module een dubbele schakelaar kan bedienen, dat scheelt op veel plekken toch behoorlijk wat in de prijs.
Met de module kun je wel traploos dimmen je moet alleen een pulsdrukker hebben.
En je kunt met de pulsdrukker ook scènes bedienen