1 review

HP Pavilion Desktop TP01-1101ng

Specificaties Tower/desktop met Ryzen 7 4700G en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion Desktop TP01-1101ng Review

billyjk 28 april 2021, laatste update op 7 mei 2021, 483 views Product gekocht

HP Pavilion Desktop TP01-1101ng

Een unieke HP Pavilion configuratie, die in mijn ogen een zeer mooie deal is. Heeft alleen nog wel wat nazorg nodig.

Pluspunten

• prijs-kwaliteit excellent
  • Windows 10 pro
  • 16GB standaard

Minpunten

• voor beste prestaties geheugen uitbreiden
  • geen toetsenbord
  • cpu koeler is onvoldoende

Features Score: 5
Ik was op zoek naar een nieuwe PC. Liefst met een beetje snelle Ryzen CPU en bij voorkeur Windows 10 Pro.
Via google kwam ik uit op een systeem met de omschrijving "HP Pav. Desk. Ryzen 7 4700G / 16GB / 512GB / DVD / W10 PRO" maar verder zonder officieel HP type aanduiding. Het systeem werd aangeboden door diverse webshops die mij onbekend waren en een paar die ik wel ken: SiComputers en MaxICT. Op diverse sites staat dat er geen keyboard en muis worden meegeleverd.

Na kort de risico's afgewogen te hebben, toch maar besloten om het systeem te bestellen bij SiComputers. Na ontvangst blijkt het om een configuratie in de TP01 lijn te gaan, om precies te zijn de 1101ng. Bij SiComputers stond niets over muis en keyboard, maar in mijn doos zat enkel een muis, keyboard is wel genoemd op de doos. Navraag bij SiComputers leert dat dit volgens de distributeur niet meegeleverd wordt bij deze configuratie. Beetje vreemd wel. Na ontvangst heb ik het systeem bij Pricewatch aangemeld en Tweakers heeft het snel verwerkt :)

Naar mijn weten het enige systeem met Windows 10 Pro in deze lijn en een van de weinige met een Ryzen 7 en 16GB ram. Alle drie stonden op mijn wensenlijst.

Op youtube is een review te vinden van deze HP met Ryzen 7 4700G te vinden, hierin worden twee minpunten besproken: 1) slechts 1 dimm aanwezig waardoor de CPU/GPU niet dual channel werkt, op te lossen door een extra dimm te plaatsen (ik wilde toch al 32gb) en 2) de fan schijnt te weinig capaciteit te hebben voor de CPU.

Na ongeveer twee weken in gebruik heb ik zowel het RAM probleem als het CPU koeler probleem opgelost.

De pc werd bij mij geleverd met 16gb 2rx8 ram van SK Hynix. In de originele configuratie heb ik op (https://silver.urih.com/) een benchmark uitgevoerd, de score was toen ongeveer 30.000. Ik heb daarna 16gb ram bijgeplaatst van Crucial. Nu geeft de benchmark een score van ruim 40.000. Ruim 33% hoger.

Het tweede was de fan. Ik schreef eerder dat ik dit nog niet zeker wist. Naderhand heb ik wat extra onderzoek gedaan. De Ryzen 7 4700G heeft een vermogen van 65watt. De gemonteerde koeler is een eenvoudig HP exemplaar met 45w tpd. Veel te weinig dus.
Om de performance te testen heb ik in Handbrake een video laten encoden. De CPU temperatuur schoot binnen 3 minuten naar 95 graden (de max voor deze cpu) en de cpu werd getrottled van 4,2 naar 3,9ghz. Niet heel best dus en ik ben op zoek gegaan naar een betere fan.

Omdat de HP fan een backplate heeft en deze niet te verwijderen is zonder het hele mobo te demonteren (ik ben niet zo'n held die dat even doet), zocht ik naar een vervangende fan die ik zo kon plaatsen, ik vond de Xilence XC032 (pricewatch: Xilence XC032), een koeler met 95 watt tdp en backplate. Let op ook al is het een Ryzen CPU, de koeler layout is die van intel 1155.
Het vervangen van de koeler ging heel makkelijk, de oude paste was nog niet uitgehard dus zo te verwijderen. De fan paste precies. Het vervangen was met 10 minuten gebeurd.

Om het effect van de nieuwe koeler te bekijken, heb ik dezelfde Handbrake test gedaan. De temperatuur bleef een stuk lager: 82 graden. en de snelheid bleef op 4,2ghz. Een succes dus. Onder hoge belasting maakt de fan iets meer geluid, maar dat lijkt me logisch.

Dus ook na twee weken en alles overwegende is dit in mijn ogen een zeer mooie deal.
Met de fan van 11 euro en extra ram van 80 euro, komt de totale prijs uit op 770 euro en een kwartiertje werk. Het is niet het systeem waar je zo uit de doos het beste uit haalt. Ik wil mezelf geen echte tweaker noemen, dimm bijplaatsen en de koeler vervangen doe ik nog net. Met deze twee verbeteringen heb je dan wel een top systeem.

Ik hoor graag of jullie hier ook zo over denken en of er nog tips zijn.

Heb jij ook een HP Pavilion Desktop TP01-1101ng?