1 review

Garmin Edge 1030 Plus (Wereldwijd)

Specificaties 3,5" scherm met kaart van Wereldwijd - Bekijk alle specificaties

Garmin Edge 1030 Plus (Wereldwijd) Review

Ankona 28 april 2021, 705 views Product gekocht

Garmin Edge 1030 Plus (Wereldwijd)

Veel geld maar wel een fantastisch apparaat.

Pluspunten

• Goede accuduur
  • Overzichtelijk
  • Heel veel mogelijkheden
  • Goede navigatie bij koersen

Minpunten

• duur
  • Accu laadt langzaam op

Features Score: 5
Positiebepaling Score: 5
Kaartmateriaal Score: 4
Instructies Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Na lang wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt en mijn oude Edge 1000 vervangen door deze nieuwe Edge 1030 plus. Voornaamste reden om het te doen was de beperkte accuduur van de oude, voornaamste reden om te twijfelen was de prijs van de nieuwe.

Ok, toch gekocht en ik ben er blij mee! Die aanschafprijs zullen we maar snel proberen te vergeten.

Als eerste, de accu. Ik had met de oude problemen bij tochten vanaf ca 4 uur. Dat is nu met de nieuwe Edge 1030 plus geen issue meer, met zo ongeveer alles ingeschakeld (cadans, hrm, snelheid sensor, Vario radar en bt connectie met telefoon) heb ik na 4 uur rijden nog ca 85% over. Wat dit betreft voor mij dus missie geslaagd. Ik moet er wel de kanttekening bijzetten dat het opladen van de accu niet erg snel gaat.

En dan het gebruik. Waar de Edge 1000 al een fijn apparaat was met alle nodige functies is de 1030 plus op heel veel vlakken net wat beter en verfijnder. Menu's zijn, ondanks dat er nog veel meer functies opzitten, een stuk overzichtelijker en logischer.
Het scherm is goed afleesbaar, ook in de felle zon met zonnebril op. (Best handig voor mensen die graag met mooi weer fietsen en niet vanzelfsprekend)
Wat ik erg fijn vind zijn de verbeteringen in het rijden van "koersen" (vooraf ingeladen routes). Naast dat de route ingetekend is in de kaart krijg je nu ook navigatie aanwijzingen (en piepjes als waarschuwing dat je binnenkort af moet slaan) De oude Edge 1000 had dit niet en dat was wel een gemis. Overigens, soms krijg je wel erg veel piepjes, kan me voorstellen dat je ervoor kiest om die toch maar uit te zetten. Ook verbeterd is het navigeren wanneer je fout rijdt. "Uit koers" noemt de Edge dat en nu vindt er een herberekening plaats en word je netjes teruggeleid naar de route.

Voor de trainging cijfertjes freak, je krijgt nog veel meer feedback over je training en het effect. (Ademhaling is toegevoegd en hij maakt ook schattingen over vocht verbruik en of je aeroob of anaeroob getraind hebt) Hoe nauwkeurig deze data is weet ik niet, het geeft je wel een beeld van of je je best gedaan hebt en het motiveert.

Samenvattend kan ik zeggen dat het een duur maar goed apparaat is. Ik ben er tevreden mee en het helpt mij om lekker met de racefiets te toeren.

Heb jij ook een Garmin Edge 1030 Plus (Wereldwijd)?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.