Poco M3 128GB Zwart

Specificaties 6,53" • 2340x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Poco M3 128GB Zwart Review

missmobiletech 3 mei 2021, 701 views Product gekocht

Poco M3 128GB Zwart

Op zoek naar een budget/instap telefoon die wel alle standaard opties heeft? Eens kijken of de Poco M3 tot deze categorie behoort!

Pluspunten

• Grote sterke batterij
  • Heel luxe leer-achtig design
  • Prima hoofdcamera

Minpunten

• Gebruik MIUI
  • Geen NFC
  • Slecht continu contact smartwatch

De POCO M3 is in mijn ogen absoluut een monster. Hij zit kwa specificaties tussen een budget toestel en een midranger in, een budranger haha, dus dit hangt echt af van je gebruik. Ben je op zoek naar een telefoon met de meest gebruikte opties en redelijke specificaties, dan zou dit zomaar de telefoon voor jou kunnen zijn.
Bouw & Design
Het moment dat ik de POCO M3 voor het eerst met eigen ogen zag was ik flink verrast. Ik had wel foto’s en filmpjes gezien maar het is toch anders om deze telefoon in het echt te zien. De achterkant ziet eruit en voelt echt bijna aan als leer. Alleen als je goed voelt en kijkt zie je dat het plastic is maar voor bijna iedereen zal dit op echt leer lijken. Ik kreeg de zwarte variant, door de leer-achtige uitstraling ziet deze er echt een stuk meer premium uit dan je zou denken.

Wat me meteen opviel toen ik de telefoon uit de doos haalde, nog voordat ik het plastic eraf had gehaald was, wow, dit is best een zware telefoon. Door de 6000 mAh batterij heb je echt een flinke smartphone in je handen. Wat me dan weer verraste was hoe gemakkelijk de telefoon vast te houden was ondanks het feit dat er zo’n mega batterij in zat. Ik heb kleine handen dus dit kan nog wel eens een ding zijn bij telefoons en mij. De achterkant ziet er heel mooi uit door het leerachtige en dan heb je aan de bovenkant de camera setup zitten die heel mooi is afgewerkt met glas. Een nadeel aan dit design vond ik persoonlijk het feit dat er heel groot POCO op staat. Alsof je dat nog niet wist toen je de telefoon ging bestellen maar goed, ik begrijp ook dat het bedrijf wil dat de naamsbekendheid omhoog gaat en voor een relatief nieuw bedrijf is dit erg slim gedaan.

De POCO M3 kan worden opgeladen met USB-C maar er zit geen snellader bij dus dat betekent dat het een goede 2,5 - 3 uur duurt voordat de batterij is opgeladen oftewel, zorg dat je de tijd hebt! Hij heeft geen draadloos opladen mogelijkheid maar goed he, instapmodel. Er is wel een 3.5mm headset aansluiting wat voor mij altijd goed nieuws is aangezien dit betekent dat er een microfoon in kan voor betere audio opname.
Scherm & Geluid
Het scherm is 1080 IPS LCD 6.5 inch met een 19.5:9 aspect ratio wat me positief heeft verrast bij het kijken van media of het spelen van games. In mijn geval heb ik een paar afleveringen van Cobra Kai gekeken en wat spellen geprobeerd. Het is natuurlijk niet het beste scherm, we hebben het over een LCD aangezien het om een instapmodel gaat maar juist omdat we het over een instapmodel hebben moet ik zeggen dat het scherm me positief heeft verrast.

Het geluid op de POCO M3 is redelijk, niet goed niet slecht maar redelijk. Er zijn stereo speakers dus het geluid komt er goed geleidelijk uit maar het is niet het grootste en volste volume dus om goed te kunnen genieten van geluid raad ik een (bluetooth) speaker aan of om het beeld en geluid te casten via bijvoorbeeld een Chromecast.

Natuurlijk zijn er ook een paar dingen die minder positief zijn. Zo vind ik het bijvoorbeeld fijn dat er een gezicht ontgrendelings optie is maar heel veilig is deze niet want een vriendin van me, die niet eens heel veel op mij lijkt, kwam er toch een keer mijn telefoon mee in toen we het gingen testen. Hij werkt dus maar niet heel betrouwbaar en ik heb het dan ook bij de vingerafdrukscanner gehouden. Verder is de schermhelderheid wat laag en heeft hij een flink agressieve automatische helderheids functie waardoor je vooral bij veel licht zelf veel moet bijstellen en in direct zonlicht echt wel moeite hebt met het scherm zien. Het is een instapmodel maar dit zijn voor mij toch wel persoonlijk nadelen. Nu maakt het voor mijn moeder dan weer een stuk minder uit want die snapt gezichtsontgrendeling niet en gebruikt hem voornamelijk thuis maar dan nog, als ze het dan zou willen gebruiken, moet het wel goed werken vind ik persoonlijk.
Software & Batterij
De POCO M3 draait op Android 10 bovenop MIUI 12. Dit is de schil die POCO over Android heen legt met wat extra opties. 1 van mijn favorieten hierin is de optie om je scherm uit te zetten terwijl het geluid door gaat. Dit is vooral handig bij het kijken van YouTube filmpjes, iets wat ik heel vaak doe, waar niet altijd beeld bij nodig is. De menu stijl is niet helemaal mijn ding, je ziet echt dat het vanuit het verre oosten komt aangezien icoontjes heel aanwezig en kleurvol zijn. Dit is best een contrast tegenover Stock Android. Ik zeg niet dat Stock kleurloos en kaal is, maar wel strak en simpel. MIUI is juist overladen met eigen ‘behulpzame’ apps die je niet allemaal weg kan halen en een menu structuur die erg vol is. Daar moet wel over gezegd worden dat dit ervoor zorgt dat er veel opties mogelijk zijn maar goed, wanneer zijn dit teveel opties. Daarnaast krijg ik veel vragen over reclame op het toestel en ik weet niet wat ik goed gedaan heb maar ik had zo goed als geen reclames op deze telefoon. Niet bij het installeren van apps of wat dan ook dus jeej!

De Snapdragon 662 houdt het hele toestel draaiende, een prima midrange chip dus dat is best netjes in een budgetmodel of instapmodel. De combinatie van de chip met 128GB intern geheugen en 4GB RAM geheugen werkt ook prima. Populaire apps als social media en games zijn dan ook zeker mogelijk. Je kan trouwens ook gaan voor een 64GB variant, maar het verschilt heel weinig in aanschafkosten dus dit zou ik vandaag de dag zeker afraden. Je merkt absoluut dat het een instapmodel is als je gaat multitasken en meerdere apps gaat openen en of ertussen wisselen. Waar sterkere chips makkelijk wisselen tussen apps, spelletjes en entertainment zonder probleem, merk je echt dat dit een simpeler toestel is. Het duurt echt meerdere seconden voordat hij wisselt van scherm en dit iedere keer. Dit is dus geen toestel wat je moet willen gebruiken als je een regelmatige gebruiker bent van meerdere apps tegelijk.

Er is Bluetooth 5.0 aan boord een FM radio en zelfs een infrarood poort. Dit is absoluut een aanwinst voor sommige mensen want hiermee kan je de telefoon als een afstandsbediening gebruiken voor veel dingen. Het is wel heel jammer dat het toestel geen NFC heeft aangezien veel mensen dat vandaag de dag gebruiken voor betalingen. Bij de Bluetooth verbinding met mijn Huawei GT2 smartwatch had hij ook problemen. Verbinden lukte aardig maar na ongeveer een uur verbrak hij de verbinding ineens. Op mijn smartwatch werkte alles dan nog alleen hij stond gewoon niet meer in contact met mijn POCO M3. Pas als ik hem uit de Huawei Health app gooide en opnieuw contact maakte deed hij het dan om dan na ongeveer een uur weer te stoppen, erg jammer.

Zoals ik al eerder aangaf heeft de POCO M3 een geweldig grote 6000 mAh batterij die is voorzien van 18W snelladen al moet ik toegeven dat 18W vandaag de dag niet echt snelladen meer is. De batterij van dit beest is in mijn ervaring ge-wel-dig. De eerste keer hield hij het 5 dagen en 1 uur vol, no joke. Daarna zat ik gemiddeld tussen 3 tot 5 dagen afhankelijk of ik filmpjes aan het editen was, iets wat ik veel doe op mijn telefoons. Hierdoor werd de telefoon wel warm bij het renderen van mijn video's maar dat was te verwachten en eerlijk gezegd viel de snelheid van batterij leegloop en warmte me alles mee, zo'n 15% in totaal van bewerkingen tot renderen.

Bij het spelen van games heb ik geen problemen ervaren maar in alle eerlijkheid ben ik niet iemand die hardcore gamed. Oftewel, ik heb een paar spellen geprobeerd zoals 1 van de zwaardere games, PUBG, Pokemon Go en een paar simpele spellen zoals Toon Blast maar ik ben geen dagelijkse gamer. Toen ik PUBG probeerde, op medium settings, reageerde de M3 snel maar werd wel binnen zo'n 10-15 minuten warmer. Over het algemeen is dit een goede telefoon voor een licht spelletje hier en daar maar wil je echt gamen (en dan bedoel ik echt lange gamesessies) moet je niet voor een instapmodel gaan.
Camera
Er zitten 3 camera’s op de achterkant van de POCO M3 waarvan 1 prima is en 2 extra’s. De hoofdcamera is 48MP al maakt deze standaard foto’s van ongeveer 12MP. Je kan in het menu ervoor kiezen een daadwerkelijke 48MP foto te maken maar ik heb eerlijk gezegd zo goed als geen verschil gezien. De hoofd camera foto’s waren verder prima, aardig detail al is er geen OIS (Optische Image Stabilisatie) aanwezig dus het is belangrijk je telefoon goed stil te houden voor foto's/ videos. Verder heeft de camera app een simpele menu structuur dus dat is fijn. Het is geen flagship/premium telefoon camera natuurlijk maar laten we eerlijk zijn, als je op zoek was naar een top telefoon met topcamera had je deze review niet eens aangeklikt. De 2 extra camera lenzen zijn een 2MP diepte camera en een 2MP macro camera. Beide voegen in alle eerlijkheid niet heel veel toe en werken zo goed als niet. Je kan betere close-up foto’s maken met de gewone camera dan de macro en hetzelfde geldt voor diepte.

Video maak je tot 1080P en dit ziet er prima uit zolang je hem ten eerste heel stil houdt of liever nog op een tripod zet, en ten tweede zolang je niet gaan filmen met veel lichtveranderingen want dit houdt hij gewoon niet bij.

Er zit een 8MP Slfie camera op die me lichtelijk heeft verbaasd, ik ben geen selfie persoon maar maak er altijd een paar voor een review. Hier kwam de telefoon erg aardig mee weg al lijkt het wel alsof er een soort standaard make-up/beautify filter overheen zit die altijd een klein beetje aanstaat. Dat is wel jammer en niet mijn persoonlijke smaak maar over het algemeen zijn selfie foto’s prima.

Mocht je geinteresseerd zijn, hier de link naar mijn camera test video:
dag https://youtu.be/3Xov9SBYqR4
nacht https://youtu.be/RCEyhz4GfqM
Ondanks dat deze telefoon toch nog wel wat minpunten heeft, zijn dit voornamelijk punten die iemand als ik, die veel met telefoons werkt erg opvalt en ‘dwarszit’. Iemand die op zoek is naar een budget telefoon voor langere tijd zal heel anders naar deze punten kijken maar ik wil ze wel genoemd hebben. Dat gezegd hebbende vind ik dit absoluut een budget/instap beest! Als je kijkt wat een geweldige batterij deze telefoon heeft, een aardig scherm en degelijke camera. Dit is een telefoon van zo’n 140 euro (vaak in de aanbieding voor minder) en dat we momenteel op het punt zitten dat je voor die prijs een degelijke telefoon kan aanschaffen voor instap gebruik is absoluut geweldig. Ik denk dat je hiermee een hele goede kwaliteit voor geld verhouding krijgt.

Grappig extraatje, mensen in mijn omgeving die ik het vroeg, dachten allemaal dat de telefoon door zijn uiterlijk alleen rond de 600/700 euro was. Best knap voor een budranger toch.

Heb jij ook een Poco M3 128GB Zwart?

Dank je voor de uitgebreide review !

Valt je misschien iets op aan de Camera beelden ?

Ik vraag dat omdat bekend is dat deze M3 een handicap heeft meegekregen in de software die als doel heeft om o.a. het verschil tussen deze M3 en de X3 kunstmatig groter te maken. Dit kan voor de camera weer goeddeels ongedaan worden gemaakt via een update. (Gcam)

De beelden van de camera zijn namelijk ook hier te zacht (niet scherp) en te veel kleur verzadiging.

Ondanks mijn kritiek op de camera (niet persoonlijk opvatten) zeker een geslaagde review ! :)
Oh nee ik vat het zeker niet persoonlijk op hoor, ik snap wat je bedoelt. Helemaal in de avond is de scherpte wat verder te zoeken en de kleur verzadiging kan bij verschillende lichtinvallen aanwezig zijn absoluut dus ja, het blijft een budget/instapper. Maar Gcam zal dit inderdaad een stuk beter maken. Misschien ook maar eens een video over maken..