Procase Zirco AX Review

PowerUp 30 mei 2006, 1.839 views

Procase Zirco AX

Pluspunten

• 120 mm fan voorin mogelijk
  • stoffilters
  • schuif-en-klik systeem

Minpunten

• zijpanelen hadden iets dikker gemogen
  • harde schijven een kwartslag gedraaid kan problemen geven met kabels
  • resetknop lastig in te drukken

Bouwkwaliteit en vormgeving
Over het algemeen zit deze kast stevig in elkaar. Misschien hadden de zijpanelen iets dikker gemogen, maar ik heb er geen problemen mee. De kast is voor het grootste deel van zwartgespoten metaal. Voor aan de zijkant zitten twee zilverkleurige metalen strepen. Het uiterlijk lijkt verdacht veel op de Coolermaster Centurion 5. Het verschil tussen deze twee is dat de Procase het front panel boven op de kast heeft zitten. Persoonlijk vind ik dit erg handig, maar als je de computer in een computermeubel wilt zetten kan het vervelend worden met usb-sticks. Op het front panel zitten twee usb 2.0, een firewire, een koptelefoon en een microfoon aansluiting. De resetknop is lastig in te drukken, hij moet echt het metaal in, maar dat voorkomt onbedoelde reboots.

Inbouwmogelijkheden
De Procase Zirco heeft vijf 5,25" bays, één externe 3,5" bay en één interne 3,5" bay. Helemaal onderin zijn 3 plaatsen voor harde schijven. Deze zijn een kwartslag gedraaid. Wat daar het nut van is weet ik niet, maar het wordt krap met je sata-kabels.

Koelingsmogelijkheden
Onder voorin kan je een 80 of 120 mm fan plaatsen. Deze koelt meteen de harde schijven, wat bij mijn Maxtor DM10 geen overbodige luxe was. Achter kan je een 80, 92 of 120 mm fan plaatsen. Ook kan in het zijpaneel een 80 mm fan geplaatst worden. Daar zit standaard een airduct, maar omdat deze niet uitkwam bij mijn processor heb ik deze eruit gehaald t.b.v. de airflow. Achter de voorkant zitten stoffilters, helaas heeft het zijpaneel die niet. Er worden geen fans meegeleverd.

Installatiegemak
De Zirco gebruikt het schuif-en-klik systeem. Ook de insteekkaarten kan je vastklikken, maar voor de zwaardere kaarten is een schroefje nodig voor de stevigheid. De harde schijven worden in de bays geschoven met plastic schuivers. Ze hebben dan wel een beetje speling, en kan vervelend zijn i.v.m. vibraties. Het linker zijpaneel kan los en vast worden gedraaid met duimschroeven. De voorkant is met de hand afneembaar, dus niet wrikken met schroevendraaiers.

Voor de mogelijkheden en het uiterlijk die je krijgt vind ik dit een goede prijs voor deze kast. Het is wel jammer dat er geen fans meegeleverd worden.

Algemene beoordeling
Alles bij elkaar opgeteld vind ik de Procase Zirco een prima behuizing met een mooi uiterlijk en voldoende inbouwmogelijkheden. Als je een hekel hebt aan een front panel dat bovenop de kast zit en/of de harde schijven die een kwartslag gedraaid moeten worden, zou ik voor de Centurion 5 gaan. Anders is De Zirco een goede koop.

Heb jij ook een Procase Zirco AX?