Gigabyte B550I AORUS PRO AX

€ 192,99
Specificaties Socket AM4 • Mini-ITX • AMD B550 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte B550I AORUS PRO AX Review

Aragnut 26 april 2021, 182 views Product gekocht

Gigabyte B550I AORUS PRO AX

Degelijk bord met voldoende accessoires. Heeft aardig wat onboard spullen voor een ITX bord.

Pluspunten

• Stevig
  • duidelijk UEFI menu

Minpunten

• geen/slechte tekst bij headers
  • 2 heatsinks boven op elkaar bij M2 slot

Layout Score: 3
Het ITX bord heeft aardig wat headers voor zo'n klein oppervlak. Een van de FAN headers is een mini header maar hier wordt netjes een verloop stekkertje voor mee geleverd. Helaas is de tekst bij de headers soms lastig te lezen of niet aanwezig. Dit is vooral storend bij de frontpanel connector waardoor je hier de handleiding er wel voor bij moet hebben om alles aan te slutien. De powerled is enkel aan te sluiten op 2 pinnen naast elkaar, dit kan voor problemen zorgen bij kasten waar de stekker een pin tussen ruimte heeft.
De 12V CPU aansluiting zit heel onhandig net naast de rear-IO blok, en is daardoor heel lastig aan te sluiten, zeker als de kast niet veel ruimte laat.
het UEFI menu heeft een duidelijke layout en muis en toetsenbord reageren vlot. helaas valt van sommige dingen de uitleg tekst net weg, maar de features zelf zijn makkelijk te vinden.
De drivers voor verschillende componenten, zoals audio en netwerk, moeten allemaal los per stuk van de support pagina gedownload worden (er is geen combinatie pack of iets dergelijks).

De voorste M..2 slot heeft een koeler die weer onder de "koeler" (groot aluminium blok) van de chipset zit. Dit lijkt voornamelijk esthetisch te zijn gezien het blok niet strak aan sluit op onderliggende componenten (mat finishing op het materiaal), of voorzien is van koelribben. Het terug plaatsen van dit "koelblok" is ook een priegel werkje gezien er geen enkele geleidingspinnen of randen aan het blok zitten (los van de 2 schroeven die het geheel vast houden).
Het koelblok van de M.2 heeft wel (grove) ribben en een padding om goed contact met de drive te maken.

Heb jij ook een Gigabyte B550I AORUS PRO AX?

Vraag & Aanbod

Ik zou persoonlijk tussen de twee koelblokken, waar ze elkaar raken, een hele dunne thermal pad doen (de voorkeur) of een dun laagje koelpasta (dat wordt een geklieder)...
Dat gaat ervoor zorgen dat het bovenste koelblok (beter) werkt.

De bovenste "heatsink" weglaten is de beste optie!

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 26 april 2021 17:37]

Dat is wel een goed idee (nog even kijken hoe heet de drive daadwerkelijk wordt). Probleem is dat beide koelblokken ook "afgewerkt" zijn met een ruwe, matte laag.Ziet er prachtig uit maar is minder ideaal om goed warmte geleidend contact te maken.
Een thermal pad is gemaakt om grote(re) contact verschillen te overbruggen.
Ik zou zelf neigen naar de dunst mogelijke thermal pad om rotzooi (met koelpasta) te voorkomen :P
Overigens net op reddit gevonden dat iemand dit al toegepast had :P
En het helpt wel!
Hoe dan ook "isoleert" de bovenste heatsink (het sierstuk) de ssd en dat is niet goed.
Dat is dan een kwestie van beide opties testen, denk ik.

Voor nu zou ik géén enkele van de twee meegeleverde heatsinks (1 voor op de ssd, de andere voor de "sier" eroverheen) gebruiken maar het volgende doen:

Een thermal pad (let op de juiste dikte) op de chipset heatsink (hetgeen vastgeschroefd zit op het moederbord) leggen, daarop de ssd leggen en dan op de ssd een zo fors mogelijke aftermarket heatsink.

Dan heb je warmte overdacht van de chipset heatsink, naar de ssd en naar de ssd heatsink.

Ik ben benieuwd of de thermalpad tussen de chipset heatsink en de ssd (onderkant) dan nadelig is voor de ssd temperatuur, of juist niet.
Ik verwacht in ieder geval voordelig voor de chipset temperatuur.

Donderdag komt mijn moederbord binnen, dan ga ik het zelf eens bestuderen en proberen ;)
Ik moet ook eerst even meten wat haalbaar is i.c.m. een AF Black Ridge.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 26 april 2021 17:55]