Gigabyte AORUS X570 ULTRA Review

SemTecS 26 april 2021, laatste update op 1 mei 2021, 91 views Product gekocht

Gigabyte AORUS X570 ULTRA

Perfect moederbord, net als de laatste 3 borden weer van Gigabyte. Daarvoor alternatieven van MSI en ASRock gehad. Gigabyte bevalt mij als merk gewoon erg goed, zowel wat hardware/features betreft als de bijgeleverde software. Het werk gewoon perfect, geen ergernissen of tekortkomingen.

Pluspunten

• Feature set, aansluitingen
  • Prima Ryzen 5950X support
  • Software (update, fan control etc)

Minpunten

• fan op chipset, kan ingesteld worden
  • koeling bij backplate wat aan de hoge kant

Layout Score: 4

Dit bord is erg rijk uitgerust qua features, ik heb zelf specifiek gekeken naar een optische audio uitgang en bluetooth. Gekocht in combinatie met een Ryzen 5950X processor, draait out-of-the-box prima, geen gedoe met BIOS updates, alhoewel dat met dit bord ook zonder CPU kan (ongetwijfeld erg handig als je geen direct werkende CPU voorhanden hebt!). De combinaties draait snel en lekker stabiel, geen overclock gedaan nog.

Geheugen is G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC, XMP profiel aan en draait als een zonnetje met de 5950x. Combinatie met Scythe Mugen 5 PCGH Edition werkt en past prima, geen problemen. GB Smart Fan 5 werkt perfect om een lekker stil en toch koel systeem te krijgen. Let op: de kap/koeling rondom de backplate is wel erg hoog, kan me voorstellen dat niet alles daar overheen past.

Bord heeft verder 3 M.2 sloten, waarvan de eerste 2 geschikt voor PCIe 4.0 SSD's. In slot 1 1TB WD Black SN850s. Super snel... Let op dat slot 3 bandbreedte deelt met SATA-poort 5 en 6.

WiFi gebruik ik niet, RGB staat standaard uit...

Ik gebruik het als werkstation voor hoofdzakelijk CAD/CAM (Revit 2022) en FEM-software (SCIA Engineer 2020) en af en toe een game (CoD WZ, op een RTX 2070).

Heb jij ook een Gigabyte AORUS X570 ULTRA?