Sony Bravia XR A90J 55" Titanium, Zwart

€ 1.798,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 3 tuners • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia XR A90J 55" Titanium, Zwart Review

FreakerTweaker 7 mei 2021, laatste update op 7 mei 2021, 2.825 views Product gekregen

Sony Bravia XR A90J 55" Titanium, Zwart

Marketeers weten het al jaren, en fabrikanten brengen het dichterbij: IMMERSIE. Want wie duizenden euro's uitgeeft aan een televisie wil een zo realistisch mogelijk beeld, eentje waarin je helemaal in kunt opgaan. Deze Sony XR A90J levert dat.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluid
  • Kwaliteit
  • Verlichte afstandsbediening
  • Makkelijke setup

Minpunten

• Prijs (voor hetzelfde geld koop je nu een 77 inch LG OLED)
  • Afstandsbediening (geen beweegbare aanwijzer zoals LG)
  • Constante irritante energieverbruik meldingen in menu

Inbrandgevoeligheid Score: 5

We wisten natuurlijk al dat OLED-schermen prachtig beeld kunnen genereren, deze Sony brengt het net een tikkie verder met een nieuw scherm dat met meer nits kan boasten, sensoren die je witbalans en luminantie regelen, een waarheidsgetrouwe kalibratie van fabriek af en de nieuwe XR-processor die machine learning algoritmes gebruikt om je beeld er beter uit te laten zien.
Beeld
En dat beeld ziet er echt beter uit, veel beter dan mijn LG OLED uit 2017. Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal van recente televisies. Maar Sony heeft met de nieuwe XD chip en de software die daarbij hoort echt een weg geopend voor andere fabrikanten. Als je gewoon TV kijkt (1080p) dan lijkt het alsof je een 4K Dolby Vision Bluray aan het afspelen bent. Ja ik overdrijf een klein beetje nu, maar ik heb werkelijk nog nooit zulke goede upscaling/processing gezien van een televisie.

Op YouTube heb ik filmpjes kunnen zien waarin de A90J 1400 nits aan brightness haalt. Dat is net zoveel als mini led schermen die nu beschikbaar zijn. Maar over het algemeen moet je uitgaan van 100 nits meer helderheid op het volledige scherm. Sony heeft een nieuw soort heatsink gebruikt om het scherm helderder te maken. Het is ook geen geheim meer dat in deze Sony het nieuwe 'EVO' scherm van LG zit.

Je kunt prima TV kijken bij daglicht. Er is me wel iets opgevallen wat me eerder niet opviel bij mijn OLED. Deze A90J zit in een lichte kamer, met achter de kijker ramen waar licht binnenvalt. OLED schermen reflecteren dan veel licht en dat kan in donkere scenes storend zijn. Mijn advies is daarom ook: zorg er voor dat je geen lichtbronnen hebt achter je als je naar de TV kijkt. En mijn ultieme advies is: zorg ervoor dat je je kamer donker kunt krijgen en je zult smullen van wat deze tv je kan voeden.

De HDR- en Dolby Vision implementatie in deze TV is verreweg de beste die ik tot nu toe heb gezien. Echt een fantastisch diepte-effect en waarheidsgetrouwe weergave weet deze TV tot stand te brengen. Naast het supporten van nieuwe Dolby-standaarden heeft dat ook te maken met de XR-chip die je iedere keer weer weet te verassen. Je zult het echt zelf moeten bekijken om het te snappen.
Operating System
We gaan het nu over Google hebben, dus als je allergisch bent voor dat bedrijf en haar diensten: ik verwijt je niks, maar lees dan niet verder. Google TV werkt erg vlot en is heel simpel in gebruik. Via omweggetjes kun je geavanceerdere opties inschakelen op de TV, zoals een professionele settings mode. Wat gaaf is, is dat Google van sommige streaming apps data krijgt over welke series en films jij vooral kijkt en op basis daarvan multiplatform content aanbevelingen doet op het 'home' scherm.

Sony heeft wel erg irritanten meldingen de hele tijd over energieverbruik wanneer je instellingen verandert die invloed hebben op energieverbruik. Ik geloof dat dit is geïmplementeerd na een energieverbruik-schandaal, waaruit bleek dat veel tv's veel meer verbruiken dan aangegeven. Begrijpelijk. Maar wel erg irritant als je bijvoorbeeld je beeldinstellingen snel wil veranderen. Pop-ups.
Geluid
Het geluid komt door het scherm heen, en reflecteert achter de tv naar je oren toe. Ik verwachtte hier niet veel van. Maar na uren te kijken kan ik zeggen dat je op bepaalde vlakken winsten boekt die je met andere speakers/tv's niet kunt boeken. Neem nou bijvoorbeeld de positie van het geluid, doordat het uit het scherm komt kun je je geluidsbron koppelen aan een gezicht op het scherm. Qua bassweergave is het ook erg indrukwekkend. Ik denk niet dat je andere oled's kunt kopen met zulk goed geluid in de TV. Maar laten we eerlijk wezen, als je zoveel geld hebt dat je deze TV kunt kopen, koop je ook op zijn minst een goede versterker, center speaker en stereo speakers. Want dat verdient deze TV. Verwacht dus niet dat je hetzelfde effect krijgt als een dedicated audio setup.
Design en Afstandsbediening
De afstandsbediening is echt van superieure kwaliteit. Ze heb ben een soort van brushed aluminium gebruikt en alle toetsen zijn backlit met een licht en bewegingssensor. Verder bezit de afstandsbediening over een microfoon, waarmee je je TV audio kunt kalibreren. Aan de hand van de kalibratie kan de Sony TV geluid op een bepaalde manier weergeven waardoor het lijkt alsof geluid achter je vandaan komt. Dat werk indrukwekkend goed voor TV speakers. Heb een keer achterom moeten kijken of het niet iets anders was. Maar ook hier geldt: verwacht niet hetzelfde als bij een dedicated audio setup.

Ik mis een beetje de muisaanwijzer die je bij LG wel krijgt. Als je in sommige apps bijvoorbeeld vooruit wil spoelen (Apple TV app) dan duurt dat een eeuwigheid. Ik denk wel dat toekomstige app updates hier wellicht iets aan kunnen veranderen.

De standaard van deze TV is echt super! Doordat je je TV flush op je kast kunt plaatsen en onder TV heel weinig ruimte zit oogt deze ook veel kleiner in een woonkamer. Hierdoor stoort het minder en het ziet er erg strak uit. Je kunt de standaard ook kantelen waardoor je ruimte krijgt voor een soundbar eronder.

Waarom zou je zoveel meer geld betalen om deze Sony te kopen in plaats van een goedkopere brand?

Laten we eerlijk wezen, voor de prijs van de A90J kun je twee oled-tv's kopen van LG. Dus waarom zou je dan voor de A90J gaan? Sony heeft deze TV duidelijk in het hoogste segment uitgebracht. Ze hebben niet bezuinigd op het paneel, de bouw, de chip, de mogelijkheden en de afstandsbediening. Hier is een complete TV met mogelijk het beste beeld wat je kunt krijgen. Dus als je echt geen compromissen wilt sluiten, neem dan deze TV. Anders is een LG mijns inziens een betere optie, de CX-serie begint nu vanaf 1100 euro. Dat is een koopje!

Heb jij ook een Sony Bravia XR A90J 55" Titanium, Zwart?

Ik begrijp dat een echte surroundinstallatie een beter geluid geeft. Maar wat wanneer je een echte surround gebruikt en deze tv instelt als centrale speaker? Is dat kwalitatief aanvaardbaar? Ik heb nu monitor audio apex a10 speakers links rechts en achteraan, maar mijn echtgenote kan de monitor audio apex a40 als centrale speaker niet pruimen: veel te groot. Is deze tv dan een alternatief?
Ik ben hier ook benieuwd naar, in de redactie-review wordt hier niet meer over gezegd dan dat het kan: reviews: Sony A90J-televisie - Oledpaneel met helder beeld én geluid

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.