Logitech X-230 Review

APAF-1 5 december 2012, 1.151 views

Logitech X-230

Pluspunten

• Mooi geluid
  • Goedkoop
  • Niet storend lelijk maar geen echte eye-candy

Minpunten

• Heeft pietluttige mankementjes

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Twee jaar geleden stapte deze jonge knul de Mycom in om een X-230 te kopen. Een 2.1 geluidssetje en onervaren dat ik was kocht ik het eerste wat een redelijke prijs had.

Eenmaal thuis aangesloten (kwestie van 2 kabeltjes) vond ik het geluid verbluffend! Maargoed, een jongetje van een jaar of 15 is snel tevreden :+ . Tot nog toe gebruik ik dit setje, nu icm mijn Macbook (late 2008). Het geluid is goed acceptabel, het setje oogt nog steeds mooi en hij werkt nog steeds prima!

Geluid:
Wat geluid betreft kan je dit setje voor weinig geld krijgen, maar wat prijs/kwaliteit verhouding betreft is dit mijn inziens de beste set die je nu nog kunt kopen. Hij doet niet onder voor zijn grotere broers (oa de x-530) en levert fenomenaal geluid (in zijn prijsklasse).

Maar waarom is dit setje zo goedkoop?
In vergelijking met de betere 2.0 setjes hoor je dat de mid range wegvalt. Hoog klinkt af en toe wat schel en de bass die is erg aanwezig. Dit setje heeft een hoog 'consument' gehalte met zo'n subwoofer. Die klinkt erg nat en ik kan moeilijk onderscheid maken tussen verschillende basloopjes in de low-mid range. Gegarandeerd klachten van de buren ;).

Maar nogmaals, voor die prijs zijn de mid/high tonen erg zuiver. Soms iets te!

Durability:
Dit is helaas een minpuntje van dit setje. Zo is de volumeknop erg los als je het vergelijkt met de x-530 die nagenoeg van hetzelfde materiaal is gemaakt! Sterker nog, ze zijn identiek heb ik het idee! Dit is een probleem dat ik al bij meerdere x-230's heb gezien helaas.

Om de een of andere rare reden werkt de connector "waar de speakers in kunnen" niet meer naar behoren en zit deze een beetje los. Niks ergs maar toch beetje storend. Moet er wel bij zeggen, dit setje heeft al 2 verhuizingen meegemaakt ;).

Eye-Candy:
Tja, sommigen vinden het afschuwelijk, anderen vinden het een diamantje. Ik hoor bij de groep die daar tussenin zit. Ik bedoel, het zijn mooie speakers maar daarmee is alles ook wel gezegd. Niets speciaals helaas. Mooie glossy features en de knopjes glanzen mooi als je ze poetst :D .

Conclusie:
Het geld meer dan waard! Ziet er niet slecht uit en het geluid is ook heerlijk, mits de subwoofer op 0 staat. Wil je je huis graag op trilfunctie net als je telefoon? Zet dan de subwoofer op max. Mijn oren begonnen in ieder geval spontaan te bloeden:). Je kunt beter het volume draaiknopje niet gebruiken maar het volumebeheer in je OS maar wees nou eerlijk, hoe vaak draai je zelf echt aan het volumeknopje van je speakers? MIjne staan op 12 uur en beheer het volume met m'n Macbook.

• Macbook 13" (Late 2008)
  • MyCom computer met Vista (toen vista net uit was)

Heb jij ook een Logitech X-230?