HTC Desire 20 Pro Zwart Review

pj.dewitte 24 april 2021, 217 views Hands-on

HTC Desire 20 Pro Zwart

Ik twijfelde tussen deze telefoon en de OnePlus Nord. Als ik op het geld had moeten letten dan had ik deze telefoon met veel plezier gekocht, voornamelijk omwille van de batterij. Hij voelt in gebruik echter wat goedkoop aan, waardoor ik toch bijna het dubbele heb betaald voor de Nord.

Pluspunten

• Batterij (niet getest met SIM)

Minpunten

• Camera (als je meer gewend bent)
  • Scherm blauwig / koud
  • Tril-feedback veel te hard
Ik heb deze telefoon 2 dagen uitgeprobeerd, zonder sim-kaart en zonder hem dagelijks te gebruiken, om te kiezen tussen deze telefoon en de OnePlus Nord. De afweging was: liever deze goedkopere telefoon (219 euro) of de duurdere Nord (380 euro)?

Allereerst de afmetingen: ik was bang dat ik hem te groot zou vinden, maar eigenlijk is het verschil met andere telefoons niet heel groot. Ik had liever een kleinere telefoon gehad, maar die zijn amper nog te vinden. Het verschil tussen XXL en XXXL is dan niet meer zo belangrijk.

Grote pluspunt, naast de prijs: de accuduur. In vergelijking met de Nord ging de batterij 25% langer mee. Dat merkte je vooral als het scherm aanstaat: bij side-to-side browsen en video kijken liep de Desire duidelijk minders snel leeg.

Disclaimer: Hoe de Desire zich gedraagt met SIM-kaart en in dagelijks gebruik (apps) weet ik niet: zo knijpt de Nord apps vrij agressief af, waardoor die in de praktijk het misschien toch iets langer volhoudt, ten koste van bijvoorbeeld notificatiesnelheid. De Nord gaat in dagelijks gebruik maar half zo lang mee als toen er geen SIM-kaart inzat, dus als de Desire niet efficient omgaat met de SIM kaart of dagelijks gebruik dan zou het wel eens de andere kant op kunnen vallen.

De snelheid zit best goed. Niet zo snel als de Nord, maar ik vond het prima, zeker als je bedenkt dat dit toestel bijna de helft minder kost.

De software (Android) is clean. Wel merk je dat er in de aanpassingen weinig moeite in is gestoken. Bijvoorbeeld, als je een SIM-kaart in het toestel stopt, krijg je een erg basic uitziende en moeilijk te begrijpen pop-up. Daarop zal je de Nord niet betrappen.

De camera is voor zijn prijsklasse allicht normaal. In vergelijking met de Nord waren de foto's minder mooi (minder kleur-echt) en zag ik veel meer ruis als ik ergens op inzoom bij matig licht.

Het scherm is wat blauw. Niet heel erg, maar als je hetzelfde filmpje op een andere telefoon ernaast legt, denk je toch: het andere scherm is mooier. Voor de prijs vond ik het acceptabel.

Het meest verrassende minpunt: de tril-feedback. Die is ontzettend hard en kan alleen aan of uit. Dat maakt dat de telefoon in gebruik heel erg goedkoop aanvoelt, totaal anders dan de Nord, die dankzij betere software en een subtielere tril-feedback net luxe aanvoelt.

Helaas ondersteunt de Desire geen VoLTE op het Vodefone-netwerk. Hierdoor kan ik niet bellen en internetten tegelijk. Dat schijnt deels aan Vodafone te liggen, maar is natuurlijk wel jammer.

Updatebeleid: HTC zegt daar weinig over, en de algemene verwachting is niet dat er een Android-upgrade zal komen. OnePlus daarentegen geeft wel vaak en lang updates.

Conclusie: deze telefoon doet erg veel dingen gewoon goed, en de batterij zelfs fantastisch (voor zover getest). Voor zijn prijs had ik de mindere camera en het blauwige scherm er bij genomen. Echter, de meer high-end gebruikerservaring van de Nord (betere aanpassingen aan Android, subtielere tril-feedback) vond ik toch de meerprijs waard.

Heb jij ook een HTC Desire 20 Pro Zwart?