Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2

€ 179,-
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD B550 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2 Review

ninjitchuNewbie 23 april 2021, laatste update op 23 april 2021, 180 views Product gekocht

Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2

In het kort: Een mooi moederbord met een complete feature set voor een schappelijke prijs maar perfect is het niet.

Pluspunten

• compleet

Minpunten

• Fan headers beperkt
  • Antenne voet instabiel
  • Software op CD

Layout Score: 3
Vooraf: het schrijven van deze review is ingegeven door een Steam voucher actie. Ik ben verre van een expert op dit gebied en zal dan ook niet echt technisch inhoudelijk op het op het bord ingaan maar kort mijn ervaringen/bevindingen van de installatie en bijna 2 weken gebruik delen.

Zoals gezegd heb ik het bord nu bijna twee weken in gebruik i.c.m. een Ryzen 7 5800X. De installatie was een fluitje van een cent, op het bord zelf staat bijvoorbeeld aangegeven in welke ram sloten de eerste twee modules geplaatst moeten worden, een kleinigheid maar toch mooi meegenomen.

De inhoud van de doos is beperkt, je krijgt naast het bord: De handleiding, driver CD, 2 zwarte SATA kabels (1x recht-recht en 1x recht-90°), een verzamel adapter voor de front connectoren en de WIFI/Bluetooth antenne.

Het vergde enig gepiel om de front connectoren goed in de adapter te krijgen, ik denk dat ik sneller was geweest als ik de connectoren direct op het moederbord had geplaatst, maar zo’n adapter is natuurlijk wel lekker overzichtelijk.

Het volgende waar ik tijdens de installatie tegen aan liep is het beperkte aantal case fan-headers welke allemaal aan de linkerzijde van het bord geplaatst zijn (1 boven, 1 midden en 1 onder) wat het netjes aansluiten van de front fan(s) minder gemakkelijk maakt. Als ik me dit vooraf gerealiseerd had (nog wat beter opletten de volgende keer), had het mij er niet van weerhouden het bord te kopen maar het is iets om rekening mee te houden.

De bijgeleverde wifi/BT antenne is vrij fors van het modelletje vissen-vin. Deze is magnetisch van onderen wat mooi meegenomen is als je hem op je stalen kast plaatst, als je dat niet doet en de antenne los wil neerzetten is deze wat instabiel. Voor mij was de aangegoten kabel (+/- 75cm) voor mooi iets te kort om de antenne op mijn bureau te zetten maar zolang je de antenne op je kast plaatst zal dit over het algemeen voldoende zijn.

Omdat ik mijn PC bedraad aan het netwerk heb hangen kan ik weinig zeggen over de Wifi prestaties, ik heb voor het idee even een speedtest gedaan die resulteerde in 33,41/30,38 Mbps (down/up). Voor de vergelijking de speedtest resultaten van mijn smartphone vanaf dezelfde plek in huis waren 16,9/14,7 Mbps (down/up) en de PC bedraad 945,45/941,85 Mbps (down/up). De PC staat 1 verdieping hoger +/- 7 meter van het Ubiquiti Acces point AC lite.

De BT verbinding gebruik ik voornamelijk voor het verbinden van mijn dualshock 4 controller. Hier heb ik tot nu toe geen problemen mee gehad. De verbinding is in iedergeval beter dan met de USB dongel die ik voorheen gebruikte.

Al met al ben ik dik tevreden met mijn aankoop, mocht ik in de toekomst nog tegen problemen/bijzonderheden met het bord aanlopen zal ik de review updaten.

Heb jij ook een Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.