LG 32UL750-W Zwart

€ 628,99
Specificaties 31,5" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

LG 32UL750-W Zwart Review

Thijs666 22 april 2021, 241 views Product gekocht

LG 32UL750-W Zwart

Ik zocht een 32" 4K-monitor met USB-C, HDMI, USB-hub, USB Power Delivery, goede kleuren (voor video- en foto-bewerking), goede kijkhoeken, en niet al te duur. Via de vergelijkingsfunctie van Tweakers kwam ik op deze uit. Hij geeft kleuren echt vol weer en de kijkhoeken zijn goed genoeg.

Pluspunten

• Mooie kleuren
  • Redelijk geluid
  • Voor de prijs goed uitgerust
  • Kijkhoeken goed (nét)
  • Kabels meegeleverd (USB-C, HDMI, Displayport)
  • Geen ghosting gezien
  • Kan behoorlijk fel

Minpunten

• Kijkhoeken zijn maar nét goed genoeg
  • Grote (externe) voeding, maar wel logisch voor zoveel vermogen

Ik zocht een 32" 4K-monitor met USB-C, HDMI, USB-hub, USB Power Delivery, goede kleuren (voor video- en foto-bewerking) en goede kijkhoeken, voor een niet al te belachelijk hoge prijs. Via de filter- en vergelijkfunctie van Tweakers.net kom je dan al snel tot een selectie. Ik wilde eigenlijk een IPS-scherm, maar dat was óf niet te krijgen (Philips) óf veel te ver boven mijn budget. Dus na nog wat reviews te hebben opgezocht, heb ik de knoop doorgehakt en deze LG met VA-scherm aangeschaft (voor €590 via Azerty).

Tot nu toe ben ik er heel tevreden mee. Ik gebruik hem voor kantoorwerk, video- en foto-editing. Hij geeft kleuren echt vol weer en de kijkhoeken zijn goed agenoeg. Nét overigens, voor een beeldscherm met deze afmetingen, want als je dichtbij zit, wordt de hoek naar de uiterste zijden van het scherm groter. Vooral naar boven en onder moet je niet teveel afwijken, want dan ga je andere kleuren zien. En het is natuurlijk naar mijn mening, maar goed. Het scherm kan behoorlijk fel ingesteld worden, er komt veel licht uit. Die DisplayHDR 600 spec geloof ik wel. Enig puntje van kritiek, áls ik iets zou moeten noemen, is dat ik het zwart van mijn laptopscherm zwarter vind dan dat van de LG bij bepaalde instellingen (o.a. de dci-p3-instelling). Maar als je wat met de kleurinstellingen speelt, die overigens ruimschoots aanwezig zijn (sinds de uitgebreide review hooibergje hier op Tweakers is het menu aangepast en kun je veel meer kleurinstellingen veranderen), wordt het zwart behoorlijk zwart.

Met een dergelijk groot scherm is een windowmanager overigens wel erg aan te raden. Het scherm is letterlijk 4x de afmetingen (en de resolutie) van mijn werklaptop, dus als je dat vensterformaat aanhoudt, heb je zeeën van ruimte!

Het instellen van HDR in Windows is me nog niet helemaal duidelijk, want je ziet dat de monitor overspringt naar HDR-modus (geeft ie in het scherm aan en de kleurinstelopties veranderen, je kunt dan bijvoorbeeld geen dci-p3 meer kiezen) als je je in Windows overschakelt naar HDR-weergaven, maar de kleuren worden er niet beter op. De schaduwen worden een stuk lichter en het scherm in totaal een stuk minder contrastrijk, erg "washed out". Dus daar moet ik nog even naar kijken. In de gewone modus zijn de kleuren erg goed. Het rode logo van YouTube spat werkelijk van het scherm af, zo rood is het. Groen is ook diep groen, het blauw is prima, maar hierbij valt de verzadiging en diepte van de kleur minder op dan bij de andere twee primaire kleuren.

Qua ergonomie stel ik eigenlijk niet zoveel eisen. Hij staat prima op mijn bureau op de bijgeleverde voet en het instellen van de hoogte gaat bij mij ook prima. Dat doe ik tóch ook maar 1 keer. 90 Graden kantelen kan het scherm niet. Slecht een graad of 3 om ietsje te kunnen bijstellen. Maar voor mij is dat niet erg, want ik ga het toch nooit in verticale stand gebruiken.

Het geluid van de monitor viel me alleszins mee. Natuurlijk is het geen hifi, maar wel een stuk beter dan het geluid van de laptop (een Dell Inspiron P76f). De speakers stralen naar onder af, maar het lijkt wel alsof het recht door het scherm heen komt. Ik vind het dus niet opvallen dat het geluid naar onder afstraalt en met filmpjes heb je geen dissociatie tussen video en geluid. Het geluid werkte ook direct via USB-C, daar hoefde ik niks aan in te stellen.

Het laden van de laptop via USB-C gaat ook prima (met bovengenoemde laptop dus). Ik heb toetsenbord en muis op de USB-hub van het scherm aangesloten en ook dat gaat zonder slag of stoot. Ik steek nu dus alleen nog de USB-C-kabel in de laptop en that's it! Geen 20 kabels meer inprikken! Heel fijn.

Qua aansluitingen voldoet de monitor ook prima, wat mij betreft. Via software van LG zou je het scherm nog moeten kunnen instellen voor gebruik aan twee computers (dus zonder dat je voor elke computer een apart toetsenbord en aparte muis nodig hebt), maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

De bediening gaat heel eenvoudig via de 'joystick-knop' midden onder het scherm. Daarmee stel je alles snel in en hij doet dubbel dienst als aan/uit-knop, die je via het menu ook nog eens (wit) licht kunt laten geven als de monitor ingeschakeld is.

Heb jij ook een LG 32UL750-W Zwart?