HTC Desire Bruin Review

SpaceK33z 31 augustus 2010, laatste update op 31 augustus 2010, 6.590 views

HTC Desire Bruin

Pluspunten

• Snel
  • Mooi beeldscherm
  • Android
  • Surfen

Minpunten

• Camera steekt wat uit
  • Batterijduur
  • Standaard applicaties niet verwijderbaar
  • Vreselijk irritante geluidjes
  • Intern geheugen is snel vol (500mb)

Waarom de Desire?
Ik heb 2 jaar lang de LG Cookie gehad, de slechtste telefoon die ik ooit heb gebruikt en ik kan 'm niemand aanraden. Verder had ik nog een iPod Touch voor muziek en internet. Om deze 2 apparaten altijd in je zak te hebben, is niet altijd prettig.
Ik wilde toch iets nieuws, waardoor ik mijn iPod Touch niet meer apart hoefde mee te nemen.

iPhone of Android?
Ik heb er nog over gedacht om een iPhone te kopen, maar omdat ik van kloten met apparaten houd is de iPhone geen kandidaat. Het enige wat je aan de iPhone kan veranderen zijn een paar instellingen en de applicaties verschuiven. Verder wilde ik echte multitasking, wat de iPhone (uit ervaring met mijn iPod Touch) niet echt goed geregeld heeft.

Samsung Galaxy S vs HTC Desire
Toen de iPhone was afgevallen, ging ik naar android toestellen kijken. De HTC Desire en de Samsung Galaxy S waren mijn enige overgebleven kandidaten.
De Samsung Galaxy S heb ik niet gekozen vanwege de slechte support en het risico dat er geen updates voor het toestel meer kwamen. Dit wilde ik niet riskeren omdat ik met name Flash wilde kunnen gebruiken. Het grootste voordeel van de Samsung Galaxy S is dat 'ie Swype er standaard op heeft, een manier om makkelijk te kunnen typen op je telefoon. Dit heb ik even gedaan, maar ik kan 't echt niet. Ik hou niet van woordaanvullingen en voorspellingen. Ik heb dan ook nooit met T9 kunnen werken en heb op mijn Desire ook meteen die features uitgezet.
Dus toen heb ik uiteindelijk toch voor de HTC Desire gekozen. Simpelweg omdat ik het toestel mooi vond (mooier dan de Samsung Galaxy S) en HTC iets netter is met updates.

Het scherm
Mijn broertje wilde ook een HTC Desire. Hij heeft 'm nu in het zilver en ik in het bruin. Hij had zijn Desire al op vrijdag, terwijl ik 'm de volgende maandag kon ophalen.
Op de verpakking van zijn Desire stond dat hij een AMOLED scherm had. Toen ik die van mij bekeek, zag ik daar niks over AMOLED in staan. Waarschijnlijk heb ik dus een Super LCD scherm en hij een AMOLED scherm. Voor mij niet fijn, maar het voordeel is wel dat ik jullie het verschil kan laten zien.
Links is AMOLED en rechts is Super LCD

Je ziet hier dat het AMOLED scherm wat blauwer lijkt en dat er duidelijk verschil aanwezig is. Ik laat jullie zelf beslissen wat mooier is, dit is namelijk een mening.

De kwaliteit van het scherm is heel goed, het geheel heeft mooie en stralende kleuren en is heel scherp.

De stevigheid
De Desire voelt erg stevig aan. Hij kraakt niet als je er wat kracht op zet, zoals bij mijn LG Cookie wel het geval was.
De HTC Desire van mijn vader is al eens via de tafel op de grond gevallen toen hij een lamp aan het verwisselen was. Hij heeft daardoor al een schaafwondje op zijn toestel, maar gelukkig is er voor de rest niks kapot.

Het uiterlijk
Ik vind de Desire er persoonlijk erg stijlvol uitzien. Als hij nog helemaal schoon is ziet 'ie er superstrak uit. Vooral de achterkant ziet er erg stijlvol uit. Wel jammer van de achterkant is dat de camera een beetje uitsteekt, ik kan me voorstellen dat er daardoor snel krasjes op de camera kunnen komen.

De knopjes
Er zitten 5 knoppen op de HTC Desire. Dit werkt fijn, maar het had ook met 4 gekund. Naar mijn mening is de zoek knop nogal overbodig. De rest is wel handig, zoals de 'terug' knop, die ik veel gebruik.
Ik moet er wel nog aan wennen dat je met de menu knop in feite alle extra opties tevoorschijn kunt toveren.

Touchscreen
Het touchscreen reageert goed op aanrakingen en doet nauwelijks onder voor het touchscreen op mijn iPod Touch. Het enige wat ik soms merk is dat als ik op een heel kleine link wil tappen, ik precies de link eronder doe, iets wat bij de iPod Touch niet gebeurt.

Het toetsenbord
Het toetsenbord is me erg meegevallen, ik had verwacht dat het lang niet zou kunnen tippen aan het toetsenbord van de iPhone, maar toch werkt het ongeveer even snel. Ik type nauwelijks foute letters, het enige wat wel eens gebeurt is dat ik per ongeluk de shift toets indruk als ik dat niet wil.

HTC Sense
HTC levert standaard HTC Sense mee op al zijn android telefoons. HTC Sense vind ik erg prettig werken en er stijlvol uitzien. Wat ik wel jammer vind, is dat de achtergrond bij heel veel instellingen zwart is. Dit vind ik er niet mooi uitzien, een lichtere kleur had beter gestaan.
Verder werkt het allemaal prachtig.
Vooral mooi is de weer applicatie van HTC. Als je de telefoon ontgrendelt en het is bijvoorbeeld bewolkt buiten, zie je even wolkjes op je scherm voorbij komen. Als het regent is dit al helemaal mooi.

Wat ik wel erg jammer vind is dat als je alle applicaties wil zien, dit niet overzichtelijk is ingedeeld. De applicaties staan wel op alfabetische volgorde, maar ik had liever iets als er bij de iPhone is gezien.

De batterijduur
Ik heb de batterijduur nog niet goed kunnen testen, omdat ik 'm steeds in zijn dock heb laten staan. Toen ik in de avond een tijdje zat te gamen erop, merkte ik wel dat hij nog maar voor 15% vol was, wat al best snel is.

Applicaties
Er zijn genoeg goede applicaties voor android en gelukkig ook genoeg games. Standaard levert HTC al een hele zooi applicaties mee. Wat ik erg jammer vind is dat ik deze niet kan verwijderen, ik gebruik namelijk precies 10 van deze standaard meegeleverde applicaties niet.

Android Market
De android market werkt niet helemaal optimaal naar mijn mening. Er staan gigantisch veel slechte applicaties in, waardoor het zoeken naar een goede alleen maar moeilijker wordt.
Wat wel fijn werkt is het downloaden zelf. Dit gebeurt vreselijk snel en je kan ondertussen gewoon andere applicaties downloaden. In minder dan 20 seconden is bij mij vaak al een applicatie ge´nstalleerd. Dit werkt vele malen fijner dan bij de AppStore van Apple, waarbij je naar je homescreen gestuurd wordt na het downloaden van een app.

Internet
Ik zit veel op internet op mijn telefoon. Ik heb gemerkt dat pagina's heel snel laden, ongeveer 2,5 keer zo snel als op mijn iPod Touch. Ook werkt het lezen van websites goed. Als je dubbel tapt op een tekst, zorgt de browser automatisch dat de tekst op je scherm past en dus goed leesbaar is. Dit werkt beter dan op de iPhone, hier werkt dit soms niet en is het lezen van brede teksten erg vervelend.

Navigatie
Wat veel mensen belangrijk vinden is dat er goede navigatie en GPS op zit. Ik heb Co-Pilot erop gezet (op een wat minder legale manier), die een beetje lijkt op de TomTom qua menu.
Ik heb de GPS nu uitgebreid kunnen testen toen ik naar Zeeland ging. Ik merkte dat er heel snel een fix werd gevonden en dat het nooit lang duurde voordat ik kon beginnen. GPS werkt naar mijn mening erg fijn op de Desire. Zelfs op plekken waar een ander toestel (met Windows Mobile) totaal geen bereik had, heb ik gewoon bereik.
Verder hoop ik wel dat er nog een officiŰle Tomtom applicatie komt, want Co-Pilot werkt veel minder fijn dan de Tomtom.

Mail
Ik merkte al meteen dat er 2 mail applicaties zijn. Dit werkt een beetje verwarrend. De ene applicatie is voor gmail en de andere is voor 'gewone' mail. Ik heb zelf een gmail account die ik intensief gebruik. Nou is het probleem dat de gmail applicatie niet fijn werkt. Hij functioneert gewoon niet goed en een mail schrijven of beantwoorden vind ik al helemaal een ramp.
Daarom heb ik toch besloten om de 'gewone' mail applicatie te gebruiken. Deze heeft ook een widget en geeft uiteraard een melding als ik een nieuwe mail binnenheb. Dit werkt allemaal heel prettig en ik snap dan ook het nut niet van de aparte gmail applicatie, als deze beter werkt.

Youtube
Youtube filmpjes bekijken gaat wonderbaarlijk snel. Je tapt op eentje en binnen 5 seconden worden ze afgespeeld. Bij de iPod Touch duurt dit meer dan 4 keer zo lang. Ook de kwaliteit is goed.

Synchroniseren
Ik werk sinds kort met Ubuntu (Linux) op mijn iMac. Ik synchroniseer mijn telefoon met Banshee, een muziekspeler. Hier gaat dat redelijk goed mee. Toch wel slordig van HTC dat ze alleen synchroniseer software maken voor Windows, alsof iedereen een zombie is en met Windows werkt.

SMS'en
HTC levert een widget mee waarmee je eigenlijk volledig kan sms'en en je de aparte 'Berichten' app nauwelijks nodig hebt. Deze widget werkt heel prettig, ik hoef alleen maar 2 keer naar links te swipen en ik zie het laatste SMS'je waarop ik meteen kan reageren.

Bellen
Ik heb nog niet veel gebeld met m'n nieuwe speeltje, maar het geheel werkt snel. Opnemen kan door een balkje 3cm omlaag te slepen. Tijdens het bellen springt het scherm op zwart d.m.v. Een nabijheidssensor. Na het gesprek springt het scherm weer aan en kan je weer verder gaan. De gesprekskwaliteit is ook goed, ik kan de overkant duidelijk verstaan en ook andersom.

Contacten
De contacten applicatie heeft een paar handige functies, zoals het koppelen van contacten. Ik had namelijk doordat mijn gmail account gekoppeld is aan de contactenlijst, veel dubbele contactpersonen. Deze kon ik meteen samenvoegen.

Fotocamera
De fotocamera werkt redelijk goed. Irritant is dat de camera standaard op een lage resolutie staat, deze moet je handmatig omhoog zetten.
Hieronder staan wat foto's gemaakt door mij met de zilveren HTC Desire. Klik erop voor een grotere versie.

Videocamera
Video's maken gaat in HD kwaliteit. De beste manier van demonstreren is natuurlijk met een filmpje gemaakt met de Desire zelf.

Geluidjes
Wat ik wel merk is dat de telefoon (als je hem niet op stil hebt staan) heel veel geluidjes maakt. Bijvoorbeeld als je een nieuwe mailtje binnenkrijgt, als hyves weer begint te zeuren of als iemand je aanspreekt op eBuddy. Zoiets kan vrij irritant zijn als je bijv. in de klas zit en je zo'n geluidje hoort. Wat wel een oplossing is, is om de applicatie SilentMode OnOff te downloaden, waarmee je met een tap 'm op stil zet. Het nadeel is wel dat als je ook maar een keer de volumeknop aanraakt, 'ie uit de stille stand wordt gehaald.

Filmpje :)
Om dit alles te demonstreren heb ik nog speciaal voor jullie een filmpje gemaakt met de Desire, over de Desire.

Mijn mening over de HTC Desire
Ik vind het een goede telefoon, die voor alle mensen die wat ervaring hebben met het internet heel makkelijk te bedienen is. Ik kan me echter wel voorstellen dat het voor oudere mensen heel moeilijk te leren is. Zo heeft mijn vader van rond de 45 ook een HTC Desire en hij heeft er toch wel aan moeten wennen. Je kunt het systeem wel heel snel leren kennen door er gewoon mee te spelen. Kijk wat de knopjes doen onder bepaalde omstandigheden (zoals de zoek knop bij een applicatie) en op die manier leer je het wel.

Verder vind ik het ook jammer dat de interface bij elke applicatie anders is, dit is niet zozeer iets waar HTC iets aan kan doen, maar Google wel. Zo lijkt de applicatie 'Funny Jokes' (te zien in het filmpje) op een iPhone interface (ook te zien in het filmpje). Alle applicaties werken dus anders en dat kan verwarrend zijn.

Ook een nadeel is dat de 7 homescreens al veel te snel vol zijn. Ik heb ze een tijdje helemaal vol gehad staan en het is niet fijn als je daardoor geen snelkoppelingen naar applicaties kunt maken, waardoor je de gewenste applicatie tussen de onoverzichtelijke lijst met applicaties moet zoeken.
Een tip voor de mensen met een Desire: Druk in de applicatielijst op de zoek knop en je kunt snel zoeken in je applicaties.
Dit komt mede doordat de widgets veel plaats in beslag nemen. Daarentegen zijn de widgets wel super. Om je mail te checken hoef je maar een keer naar links te 'swipen' en hij tovert je ongelezen mails al op het scherm.
Wat helemaal geweldig is, is de SMS widgets. Als je 2x naar links 'swiped' krijg je de laatste 4 SMS'jes te zien en kan je met een druk op de knop meteen antwoorden. Dit vind ik echt geweldig!!

Edit 31 augustus: Review ge-update met GPS werking, stevigheid en filmpje.

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?

Begin augustus heb ik ook een HTC Desire gehaald, aangezien ik hoorde dat de AMOLED schermen voorraad eruit ging. Op mijn doos staat geen AMOLED, dus dan is die SLCD? Ze zeiden dat de witte kleur bij SLCD wat geelig is. Ik merk er niet veel van..maar zou toch graag voor de zekerheid willen weten of het echt SLCD is wat ik kreeg. Ik had op AMOLED gegokt nl. Op de doos staat Display: 3.7-inch touch-sensitive screen. Toen ik het bestelde bij smartphoneshop.nl stond er AMOLED op de beschrijving. Inmiddels staat bij hun nieuwe voorraad LCD...dus ik blijf me afvragen. Verder prima phone. Outlook contacten en fotos haalt die over, alleen jammer dat bepaalde velden niet goed gemapped worden of dat je niet gehele tekst kan bekijken.
Als er geen amoled op de doos staat dan heb met 99% zekerheid een SLCD. Je merkt de verschillen bijna niet en ik vind SLCD zelfs beter dan amoled omdat in amoled nog wat rare zitten(bugjes). Maar mooie review :).
Net even verder op internet gezocht. Blijkbaar kan je in de bootloader komen door de volume down en power knop. Daar staat dan een versienr 0.92 bij mij..dat is volgens sommige SLCD dus. Om uit die menu te komen moet je weer power drukken totdat boven fastboot staat, dan volume down om reboot te selecteren..hierna power om het te bevestigen.
Bij mij krijg ik soms bij opstarten een ovaal wit figuurtje met een uitroepteken links boven en soms zegt die dat die geen simkaart kan vinden, terwijl die toch de pincode heeft geaccepteerd en de simkaart erin ligt. Als die het signaal van T-mobile vindt dan lukt het wel om verder de Desire te gebruiken. Heeft iemand dit verschijnsel ook?
Een amoled scherm is absoluut mooier vind ik. Wat voor bugjes zitten er in het amoled scherm dan? Ik lees er niets over in reviews en overal word 't amoled scherm als superieur aangegeven. Jammer dat het niet zo als de Samsung Galaxy een Super Amoled scherm is.

Heb je bij de keuze het verschil aan opslag nog meegenomen? Dit is 500 MB bij de desire wat al snel vol is gezien Android een deel in beslag neemt (volgens vele reacties zou er ongeveer 70 MB overblijven in sommige gevallen) vs 8 of 16 GB bij de Galaxy.
De AMOLEDs hebben toch zeker last van het 'pentile'-effect, dat witte vlakken een paarse gloed hebben.

Ik heb de Desire nog in bestelling (duurt lang!) en eigenlijk maakt het me niks uit wat voor scherm er in komt. De SLCD is helemaal uit-ontworpen en is zuiniger bij witte vlakken (internetten etc.) maar de AMOLED is zuiniger bij zwarte vlakken en heeft is gesatureerdere kleuren. Allebei prima.
Hier heb ik inderdaad niet goed opgelet.
Ik merk dat mijn geheugen nu al vol is, nadat ik wat spelletjes en tools erop heb ge´nstalleerd. Dat vind ik wel een minpunt.
Misschien eens het lensje van de camera goed schoonmaken? Hier is bijvoorbeeld een foto te zien die ik gemaakt heb, dat ziet er toch stukken beter uit.
Dit komt vooral omdat jouw foto buiten is genomen, met zonlicht zien foto's er veel beter uit ;)
Ja, dat weet ik. Maar ook binnen kan het toestel vele malen beter dan wat de review laat zien :) Beetje een kleurloos voorbeeld, maar hier zie je toch veel meer scherpte en contrast hoor.
Dat kan kloppen dat de lens vies is, die zilveren Desire (waar ik dus de foto mee heb gemaakt) is van mijn broertje, daardoor kan die wat vettiger zijn. Zal binnenkort eens opnieuw proberen.

Edit: De nieuwe foto's staan erop! Deze zijn inderdaad een stuk scherper. Ik merkte dat de laatste foto slecht lijkt, maar als je op die foto klikt zie je het in de grotere versie en dan ziet 'ie er beter uit ;).

[Reactie gewijzigd door SpaceK33z op 31 augustus 2010 12:07]

Wat ik gemerkt heb, is dat na enkele weken de batterijduur verbeterd is
Enerzijds zal dit te maken hebben met minder 'spelen' , maar anderzijds had ik ook gelezen dat de batterij een aantal cycli moet doorlopen vooraleer zijn volledige capaciteit te kunnen benutten
Klopt, een batterij moet een paar keer laden / ontladen voordat hij zijn optimale capaciteit haalt.

Aan de andere kant zal de batterij nooit zo lang meegaan als in een iPhone, en dat komt door zaken als multitasking. Daardoor zal de CPU altijd bezig zijn. De event-driven save state semi-multitasking van de iPhone is veel zuiniger.

Daarnaast is Flash, wel beschikbaar op Android en niet op iOS, een stroomvreter.
hhmm.. je weet toch dat in iOS4 gewoon multitasking zit ? Apple heeft toch besloten gewoon mee te gaan met andere fabrikanten wat dat betreft...
enne indien je nog niet wist hoe een android App werkt : een app in de background wordt in een soort van pauze staat geplaatst , behalve als het specifiek een Service is (en dus daadwerkelijk op een eigen Thread blijft doordraaien, wat in 99% van de apps NIET het geval is)...
dat de camera een beetje uitsteekt voorkomt juist dat er krassen op komen omdat je hem dan nooit plat op de lens kan leggen, en zo dus krassen voorkomt
inderdaad, ik had daar eerst ook mijn twijfels bij maar heb mijn toestel nu toch al enkele maanden en er staat nog geen enkele kras op mijn camera, wat vroeger bij mijn oude gsm's meestal binnen de paar weken was.

verder een mooie review, ben het niet overal mee eens maar dat is een mening he :p

en voor je batterijduur is er een trukje te vinden, staat wel ergens in het forum bij de desire topics. Heb het geprobeerd en nu is mijn batterij duur veel beter.
Het verschil in de twee mailapplicaties zit hem in de 'push'-technologie :Y) Wat fijn is aan de Gmail-applicatie, deze krijgt de mail "ge-pusht" vanuit gmail, en je hebt dan ook je mail direct binnen zonder dat je HTC hoeft te pollen, dit bespaard bovendien je accu. De gewone mailapplicatie heeft dit niet, hierbij moet je instellen om de hoeveel minuten hij kijkt of er een nieuwe mail is. :) Verder goeie review! Wat nog wel aardig zou zijn om te weten is welke docking statino / cradle je gebruikt.

Tip: probeer eens "Gmail Unread Counter" vanuit de market.
Oh, op die manier. Ik blijf toch de gewone Mail applicatie gebruiken, die werkt toch net wat fijner en ik heb toch geen 3G... Toch bedankt!

Ik gebruik deze:
Maar ik ben hier matig tevreden over, hij past er wel in, maar als je ergens op wilt 'tappen' dan gaat de Desire wat naar achteren en hij staat er dus niet stabiel in.
Paar klein typefoutjes, verder zeer interessante review. Morgen misschien toch eentje halen ;)
Eer zitten 5 knoppen op de HTC Desire.
Ik ga ze er nu uithalen. Succes met je Desire, het is een leuk toestel :) met een hoog tweak-gehalte.
Bedankt :) volgens mij heb ik ook een SLCD scherm erin zitten, niet dat me dat uit maakt , maar ik ben nu wel benieuwd naar het verschil.
bedankt voor je reactie, echt een prima review :) Alle pluspunten en minpunten worden wel behandeld. Na het lezen van deze review, weet je of je deze telefoon wilt of niet.
De sens interface die je noemt met die wolkjes is helemaal gaaf met onweer! (Heb zelf de HD2)

goeie revieuw verder!! nice gedaan!
Goeie review ben alleen wel erg benieuwd naar het verschil tussen het AMOLED scherm en het SLCD scherm :)

Wanneer komt het filmpje en toelichting hoe je het zelf ervaart? Hier valt te denken aan de scherpte van het scherm, bij AMOLED schijnt tekst bij bijvoorbeeld websites uitgezoomd als korrelig ervaren te worden, dit zou bij SLCD scherper moeten zijn en hoe je de verschillende schermen binnenshuis en buitenshuis (in de zon) ervaart.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 22 augustus 2010 21:00]

Goed dat je die schermen vergelijkt :) zo zie je ook eens wat het verschil nou is :)
Leuke review...
Voor een betere navigatie moet je een Sygic nobile maps 2010 proberen.
Heb ik zelf ook op de Desire.. Werk super en de kaarten zijn zeeeeeeeeer up to date.. :)