Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod

€ 299,-
Specificaties Luchtreinigingsventilator - Bekijk alle specificaties

Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod Review

sandrTestpanel 21 april 2021, laatste update op 16 juni 2021, 124 views Testpanel

Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod

Deze luchtfilter doet z'n werk goed je hebt er nauwelijks omkijken naar, wel kan hij wat luidruchtig worden als hij omhoog schiet. Hij helpt zeker tegen mijn hooikoorts, wat voor mij de belangrijkste reden was, dus dat is erg mooi.

Pluspunten

• Design
  • Helpt tegen hooikoorts
  • Schaalt atuomatisch (geen omkijken naar)

Minpunten

• Groot
  • Niet altijd nodig

Aanschaf
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: ik heb deze niet zelf aangeschaft, maar gekregen via het testpanel, dit komt er op neer dat ik het product mag hebben in ruil voor het plaatsten van deze review. Wat voornamelijk meespeelde voor mij was dat ik ieder jaar last heb van hooikoorts en er op de website (https://www.leitz.com/nl-...ie/trusens-air-purifiers/ ) stond dat het hielp tegen allergenen in de lucht, wat mij erg aansprak. Mijn appartement is met 78 vierkante meter wel iets groter dan de officiële maximale oppervlakte, maar aangezien het bestaat uit meerdere kamers, verwacht ik niet dat dat een heel groot probleem is.
Unboxing
Na het uitpakken van de doos vinden we, naast het een en ander aan karton en bubbeltjesplastic, een aantal dingen waarvan ik ook een foto heb gepost. In totaal vinden we 2 boekjes, 4 stekkers, 1 sensorpod en natuurlijk de luchtreiniger zelf.
Installatie
Installatie is een kwestie van wat plastic folie eruit halen en de stekkers in het stopcontact doen. Al met al een proces wat je max 5 minuten kost en ook nog eens duidelijk in het boekje staat uitgelegd. Ik kon nergens een suggestie vinden waar je de luchtreiniger en de sensorpod het beste kon plaatsen, dus ik heb de luchtreiniger in het midden van m’n appartement neergezet en de sensorpod bij m’n bureau waar ik de meeste tijd van de dag zit.
Gebruik
Het apparaat ziet er vrij elegant uit, met name de verlichting valt erg in de smaak en de afwerking mag er zeker weten, maar het neemt wel vrij veel plek in, hij is wel erg stevig, licht in gewicht en daardoor dus ook gemakkelijk te verplaatsen, dus de bouwkwaliteit is zeker goed te noemen. Ik heb hem zelf op auto-stand staan, in de praktijk komt dit meestal neer op een lage stand, behalve na het koken schiet hij soms wat omhoog en dan is het wel duidelijk hoorbaar, vergelijkbaar met een afzuigkap. Op deze stand is het apparaat wel hoorbaar, maar echt last heb ik er niet van, zelfs niet in de slaapkamer, vooral omdat het een vrij constant geluid is. Bij maximale stand heb je er wel echt last van, maar in alle eerlijkheid kan ik me niet voorstellen dat dat hij daar heel lang op blijft staan.
Onderhoud
Op moment van schrijven heb ik hem nog maar net, dus ik kan hier nog niet heel veel zinnigs over zeggen. Wel is het zo dat er 4 verschillende filters in zitten welke allemaal van tijd tot tijd gereinigd danwel vervangen moeten worden, het apparaat zou dit uit zichzelf moeten aangeven. Buiten dat lijkt het onderhoud wel mee te vallen.
Ervaring
In de dagelijkse gang van zaken merk ik niet heel veel van de schonere lucht, wel is het zo dat er na het koken de geur eerder verdwijnt uit m’n appartement. Wat betreft hooikoorts hier helpt hij in mijn geval erg goed tegen! Wel is het zo dat hij niet doorheeft of er pollen in de lucht zitten of niet, dus dit is niet terug te zien in de score voor luchtkwaliteit die hij geeft en de automatische intensiteit gaat ook niet omhoog bij veel pollen. Verder wil ik ook wel even benoemen dat het zou moeten helpen tegen de geur van huisdieren, die heb ikzelf niet dus ik kan er niet over oordelen, maar als ik zie hoe snel en effectief hij reageert op een pan die ik als test heb laten aanbranden, heb ik er alle vertrouwen in dat het hiertegen werkt.
App
In tegenstelling tot sommige concurrenten, is er voor dit apparaat geen smartphone app beschikbaar. Dus als je heel graag hem wilt bedienen van je telefoon of statistieken wilt terugzien, is dit niet het apparaat voor jou. Persoonlijk vind ik het geen groot gemis, maar het is met wel opgevallen toen ik me in dit soort producten verdiepte.
Op moment van schrijven is de nieuwprijs € 268, ik vind dit wel een vrij fors bedrag vergeleken met de concurrentie, maar niet heel onredelijk. Ik moet wel zeggen dat deze, vergeleken met foto's van concurrerende producten, er wel een stuk beter uit ziet. Ik zou dit dan ook zien als een premium product, niet de goedkoopste, maar zeker wel een degelijke kwaliteit.
Concluderend zou ik zeggen: als je niet denk dat je het niet nodig hebt, heb je hem waarschijnlijk ook niet nodig. Ik vind het een leuk ding, maar als ik geen hooikoorts had gehad, had ik hem waarschijnlijk overbodig gevonden, je kan immers ook gewoon een raam open zetten om geuren naar buiten te werken. Maar als je last hebt van allergieën, helpt het wel. Maar als je hem nodig hebt, is dit zeker een mooi ding die z’n werk goed doet en kan ik hem dan ook aanbevelen.

Heb jij ook een Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod?