Toshiba DT01ACA300, 3TB Review

field33P 21 april 2021, 147 views Product gekocht

Toshiba DT01ACA300, 3TB

Gekocht vanwege een chronisch tekort aan opslagruimte op de PC. 7200rpm en vlotter dan de Samsung HD103SJ waarmee hij het systeem moet delen. Geen SMR dus geen gedoe met een schijf die niet vooruit te branden is zodra de cache vol is.

Pluspunten

• Prijs/GB
  • CMR
  • Relatief stil
  • 7200rpm

Minpunten

• vooralsnog geen

Nadat mijn bestaande opslag op mijn PC toch aardig vol begon te raken werd het tijd voor een nieuwe schijf, en zeker ingegeven door de mogelijkheid dat de cryptominers ook harde schijven beginnen te hamsteren. De eisen waren dat het een 7200rpm-schijf was en dat het geen SMR had (wat meer vanwege koudwatervrees is dan iets wat ingegeven is door bittere noodzaak). Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de DT01ACA300 vanwege de lage prijs/GB en de goede betrouwbaarheidsstatistieken. Het is anno 2021 weliswaar een gedateerd ontwerp maar het stamt af van een Hitachi-ontwerp en die stonden doorgaans te boek als betrouwbaar. Voor uitstekende prestaties koop ik wel een SSD.

De schijf werd geleverd zoals harde schijven al jarenlang geleverd worden: in een antistatische zak die vervolgens weer ingepakt is in bubbeltjesfolie - weinig indrukwekkends dus, maar het doet wat het moet doen. Na de schijf ingebouwd te hebben en aangesloten te hebben op een SATA-300-poort (het moederbord heeft maar twee SATA-600-poorten) heb ik CrystalDiskMark gedraaid om de prestaties te checken

Natuurlijk laat de snelheid te wensen over wanneer je het vergelijkt met een SSD maar het is vlot genoeg voor massaopslag en om games van te draaien.

Verdere gegevens over betrouwbaarheid volgen zodra ik de schijf langer in bezit heb.

Heb jij ook een Toshiba DT01ACA300, 3TB?

Vraag & Aanbod