Poco F3 5G (6GB intern, 128GB opslag) Wit

€ 349,-
Specificaties 6,67" • 2400x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Poco F3 5G (6GB intern, 128GB opslag) Wit Review

jodeltje 21 april 2021, laatste update op 21 april 2021, 1.751 views Product gekocht

Poco F3 5G (6GB intern, 128GB opslag) Wit

Een prachtige telefoon die zich voordoet als flagship, maar het net niet is. Voor 1/3 van de prijs toch een erg knappe prestatie.

Pluspunten

• Scherm
  • Snelheid
  • Luxe uitstraling

Minpunten

• Software bugs
  • Batterijduur ‘s nachts

Mijn vorige Android telefoon was de Poco X3 NFC, een bakbeest van een telefoon met verbazingwekkende specificaties voor de prijs van €200. Het was een midranger voor een instapprijs. Alles goed genoeg, maar niks echt goed. Wat wil je ook voor die prijs. Deze Poco F3 legt de lat veel hoger, een flagship voor de prijs van een lage midrange toestel (€300), mijn eisen zijn een stuk hoger.

Featureset
Ondanks dat deze telefoon geen koptelefoonaansluiting heeft zit het met de features wel goed:
- 120Hz oled scherm met always-on-display
- Razendsnelle vingerafdrukscanner in de aan/uit knop
- Infrarood lampje inclusief afstandsbediening software
- De gebruikelijke 3 camera’s
- Goed stereo geluid
- Uitstekende trilmotor
- NFC

Accuduur
Het 1e grote minpunt aan deze telefoon. De 4500mAh is groot genoeg, en de telefoon gaat een hele dag mee, ook op 120Hz, maar hij kan ‘s nachts zo’n 20% kwijtraken wat onacceptabel is. Zodra je de vliegtuigmodus inschakelt verliest hij nog maar 1 á 2%. Er is al een update gekomen die stelde dat het gebruik ‘s nachts zou verminderen, maar dat is niet gebeurt. Wie de telefoon aan de lader heeft tijdens de nachtrust heeft hier natuurlijk geen last van, ik zet hem maar in vliegtuigmodus voorlopig.

Scherm
Uitstekend, bijna perfect. Echt een onwijs mooi scherm, niet alleen voor deze prijs.
- 120Hz werkt erg goed (in tegenstelling tot de X3 die alsnog door de interface hakkelde)
- Helderheid is hoog zat, ook in de felle zon
- Klein nadeel: in het pikkedonker, met de helderheid op 0, is soms een groene waas te zien op donkergrijze elementen. Maar dit is zeer minimaal, mijn iPhone 12 Mini heeft het bijvoorbeeld veel erger. (zo subtiel dat ik er geen foto van kan maken)

Bouwkwaliteit en Afwerking
Uitstekend, als je kunt accepteren dat het frame van plastic is. Je ziet het verschil niet, en er zit onder het plastic een aluminium frame, maar de buitenkant is plastic. Dit is eigenlijk het enige wat niet premium is aan de behuizing. Wel heeft de Poco GorillaGlass aan de voor- en achterkant.

De afwerking is ook goed, geen kieren, niks kraakt, gewoon een stevig glazen rechthoek, goed in elkaar gezet.

Beeldkwaliteit opname
Een minpuntje, de camera is prima, niets meer dan dat. Hij heeft de gebruikelijke 3 camera’s waarvan de hoofdcamera er een is van 48 megapixel die doormiddel van PixelBinning een 12 megapixel foto aflevert. De camera is van veel licht tot schemer (of binnen) prima, maar als het donker wordt is het verschil met mijn iPhone 12 Mini groot. Ook viel mij op dat als er veel licht is het loont te schieten in 48MP modus, er is dan meer detail.

Video is ook prima, de stabilisatie is beter dan verwacht, maar hij hapert toch af en toe als je snel beweegt. Maar ik ben dan ook de ongeëvenaarde vloeiendheid van mijn iPhone gewent. Witbalans past zich erg snel aan bij wisselend licht, boven verwachting.

Gebruiksgemak
Er zitten in MIUI eigenlijk best veel handige features die niet in stock Android zitten en er is lekker veel in te stellen, een verademing als je iOS gewend bent.

Design
Uitstekend. Ik heb de witte uitvoering, wat eigenlijk wit/parelmoer is. De witte heeft ook een matte afwerking waardoor je vingervlekken eigenlijk niet ziet. ik vind hem erg mooi.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Het 2e grote minpunt. Er zitten best veel bugs en gekkigheden in de software. Je loopt regelmatig tegen iets aan wat eerder wel werkte en nu opeens niet, een instelling die verdwenen is en na een herstart weer verschijnt, of instellingen die plots terugschieten naar de standaard. Best vervelend.

Uitmuntend. Je krijgt ongelofelijk veel waar voor je geld. Ongekend.

De Poco F3 heeft 2 software minpunten en een oké camera, verder is het echt top.
Als je bereid bent soms op te zoeken hoe je om een bug heen werkt en je het hoge stroomverbruik 's nachts niet erg vindt dan kan ik de Poco F3 absoluut aanbevelen. Zeker als je bedenkt dat dit toestel pas 2 weken op markt is en deze dingen gewoon opgelost kunnen worden met een software update.

Ik ben nog meer onder de indruk van de Poco F3 dan dat ik was van de Poco X3. Als de 2 bovengenoemde minpunten worden opgelost is er echt geen enkele reden meer over om een flagship van €1000 te kopen (tenzij je heel veel foto’s maakt in het donker).

Heb jij ook een Poco F3 5G (6GB intern, 128GB opslag) Wit?

absoluut een interessant toestel. Ik ben er heel benieuwd naar.
Goede review, hier ook blij met de telefoon. Tip om de battery drain op te lossen: Setting - Apps - Manage apps - (top right hand button) show all apps - battery and performance - clear data - reboot Poco f3

Als dit niet helpt dan kan je via je miui updates de laatste 'package' opnieuw downloaden en installeren. Mijn batterij is nu eind vd dag 76 % na 2 uur intensief gebruik filmpjes kijken (en 8 uur standby). Lijkt geholpen te hebben.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.