Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod

€ 298,-
Specificaties Luchtreinigingsventilator - Bekijk alle specificaties

Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod Review

CorGreTestpanel 21 april 2021, laatste update op 23 april 2021, 195 views Testpanel

Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod

Goed gebouwde, stille luchtreiniger. Ziet er mooi uit en doet zeker zijn werk. Frituurgeuren waren binnen 1 uur uit de lucht en de filter was na 1,5 week gebruik, minimaal 10 uur per dag, wel aan een wasbeurt toe. Apparaat is makkelijk in gebruik en onderhoud.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Mooie look
  • Werkt uitstekend
  • Erg stil
  • Eenvoudige bediening
  • Goed verpakt
  • Energie zuinig ( 65W maximaal )
  • HEPA filter

Minpunten

• Minieme handleiding
  • Geen ionisatie

Tot mijn verbazing kreeg ik een paar weken geleden een mail met de mogelijkheid om mee te kunnen doen met mijn eerste product test voor Tweakers.
Deze kans heb ik natuurlijk meteen aangegrepen dus bij deze mijn tweede review.

Productspecificaties

Nacht modus Ja
Type luchtkwaliteitssensor PM 2.5 / PM 10
Gewicht 5,7

Unpacking
De TruSense zit in een mooie doos en is stevig verpakt in vorm geperst karton, ideaal dat er geen piepschuim is gebruikt.
De Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod is een mooi en degelijk apparaat.
Het wordt compleet geleverd met alle benodigde stekkers, zowel UK als EU, en een complete filter.

Gebruik

Ik heb de TruSens in mijn woonkamer geplaatst op de scheiding keuken en woonkamer. Hiermee sloeg ik twee vliegen in 1 klap, de keuken met de kookluchtjes en de woonkamer waar we een openhaard hebben en waar de hondenmand staat.
Na een keer frituren ( en minimaal gebruik van de afzuigkap ) waren de luchtjes binnen een uur verdwenen. Knappe prestatie.
Na een paar dagen de TruSense overdag gebruikt te hebben, heb ik de laatste tijd de timer gebruikt om de TruSense in de nacht de kamer te zuiveren.
Na anderhalve week in gebruik te hebben gehad, heb ik de buitenste filter gewassen. Hier kwam weinig stof uit bij het afkloppen maar bij uit uitspoelen zag je toch wel duidelijk de rotzooi die er in zat, eruit komen. Naast de filter heeft de TruSense ook een UV lamp die schadelijke bacteriën uit de lucht haalt.
Het systeem is erg stil. Wat me wel verbaast is dat deze spontaan harder gaat werken door de SensorPod zonder enige aanleiding. Dat is ook het enige wat ik op kan merken aan dit product.

De bediening is erg gemakkelijk met mooie Touch buttons. Er zit een Timer stand op de 2,4,8 en 12 uur, 5 luchtsnelheden waaronder een Turbo en een Whisper modus. Deze laatste is echt heel stil, je kunt hem op je slaapkamer plaatsen en er zo doorheen slapen. Door de Nightmodus in te schakelen gaan alle lampjes uit dus geen disco aan je bed.

Prijzen
Voor €279,- is de TruSense te verkrijgen bij de diverse webwinkels, er zijn systemen met een hogere capaciteit en met bijvoorbeeld wel ionisatie erin. Deze hebben ook een hogere capaciteit maar ik kan je niet zeggen hoe stil of gebruiksvriendelijk ze zijn.
Naast de aanschaf zijn er natuurlijk ook onderhoudskosten die je wel mee moet nemen in het totaalplaatje.
HEPA filter: €34
Koolstof filter €15

Heb jij ook een Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod?