Panasonic TX-55HZT1506 Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-55HZT1506 Zwart Review

douwepoelTestpanel 20 april 2021, laatste update op 5 mei 2021, 128 views Testpanel

Panasonic TX-55HZT1506 Zwart

De Panasonic TX-55HZT1506 is een uitstekende OLED TV met een, kenmerkend, prachtig scherm welke een enorm contrast heeft. Voor een TV is het geluid uitstekend, wat mede wordt verzorgd door de soundbar-achtige speaker aan de voorkant, die op zijn beurt ook nog eens ondersteund wordt door een Dolby Atmos constructie.

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Geluid bovenmaats
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• 'Oude' interface
  • Afstandsbediening

Sinds ongeveer 2 jaar mag ik mijzelf al gelukkig prijzen met een OLED televisie. Toen Tweakers mij de vraag stelde of ik een nieuwe TV van Panasonic hoefde ik niet zo lang na te denken; uiteraard! Want wat maakt een TV van +- 2000 euro nou zo veel beter dan een TV van 1200 euro? Een aantal dagen geleden stond hier dan ook een koerier, met daarin de TV. Hieronder mijn ervaringen.

Overall

Na het uitpakken van de TV valt absoluut in de positieve zin de bouwkwaliteit op. Het glas voorop het paneel, de metalen voet en de luxe uitgevoerde afstandsbediening; het laat allemaal de indruk achter dat er absoluut over nagedacht is.

Vanuit de doos moet de TV nog even op de voet gemonteerd worden, wat net als het uitpakken een klusje voor 2 personen is. Als de TV eenmaal gemonteerd is maakt het een solide geheel.

Het geheel staat op een metalen voet, welke zwaar genoeg is om de tv eenvoudig op zijn as te kunnen laten draaien. In mijn geval is het niet direct nodig om de TV te laten draaien, al kan ik me voorstellen dat er zat use cases zijn waarbij dit wel degelijk een groot voordeel zal zijn.

Vormgeving

Als je de TV naast de meeste andere modellen zult zetten dan zal meteen opvallen dat het geen 13-in-een-dozijn TV is. Het geheel rust (stevig) op de voet, en valt op door de 'soundbar' aan de voorkant.

Aansluitingen

U ziet van links naar rechts
- Digitale audio (Toslink/SPDIF)
- Bedraad netwerk (Max. 100MB/s)
- AV IN
- HDMI 1 t/m 3 (waarvan HDMI 2 de eARC/ARC poort is)
- 1 USB 3.0 aansluiting (dedicated HDD poort, voor de opnames die de TV kan maken)

Note: bij deze laatste aansluiting, ten opzichte van de aansluitingen op de zijkant van de TV is dat deze poort 900ma levert t.o.v. 500ma van de poorten op de zijkant.

U ziet van boven naar onder:
- CI module slot 1 & 2
- Gecombineerde headphone/subwoofer uitgang
- 1 USB 2.0 aansluiting
- 1 USB 3.0 aansluiting
- 1 HDMI poort

Naast bovengenoemde beschikt de TV ook over bluetooth en WiFi. Bij deze laatste valt het op dat de TV ook beschikt over een 5Ghz antenne.

Afstandsbediening / app

De afstandsbediening van de Panasonic straalt vanaf het moment dat je 'm uit/beetpakt degelijkheid en luxe uit. De gehele bovenkant is voorzien van een geborstelde aluminium plaat, waarop de zilvergrijze knoppen zitten. Om de afstandsbediening ook in minder goed verlichte situaties te kunnen 'bekijken' is deze ook voorzien van backlight. In het verleden heb ik dit bij (oudere) TV's ook wel eens gezien, al is de uitvoering daarvan stukken minder. Panasonic heeft het voor elkaar weten te krijgen om ook met de backlight een solide indruk achter te laten; dit zijn van die zaken die toch weer dat extra stukje luxe geven bij een toch wel luxe TV.

Overdag & zonder backlight

's Avonds & met backlight

Naast de reguliere knoppen om bijvoorbeeld het volume harder en zachter te zetten is de afstandsbediening voor deze TV ook voorzien van een aantal specifieke knoppen:
- De Netflix knop (deze behoeft geen uitleg vermoed ik :) )
- My App knop; deze kun je zelf koppelen aan een app naar wens, bijvoorbeeld Youtube
- Picture knop; hiermee kun je snel wisselen tussen verschillende beeld presets, voor als je bijvoorbeeld switcht van reguliere TV naar een film

Interface

Wat tegenwoordig misschien wel 1 van de belangrijkste functies is is de interface van de televisie. Want waar voorheen de TV alleen nog werd gebruikt voor reguliere TV stroomt het inmiddels over van streaming diensten. Panasonic gebruikt voor deze TV nog hun eigen Smart OS, My Home Screen 5.0.

De basis van deze interface vormt zich als overlay over het bestaande beeld, zodat je niet zodra het menu opent je content van dat moment weg is.

Voor de liefhebbers van Android TV, of WebOS zal dit wellicht een minpunt zijn, echter heeft Panasonic het OS prima doordacht. Het geheel werkt intuïtief en vlot. De TV heeft onder andere ondersteuning voor Netflix, Prime, Pathe, Kijk, NLZiet en NPO start. Voor degene die graag content vanaf de lokale NAS of PC streamt is er ook ondersteuning voor Plex. Naast deze zijn er ook een aantal apps die (nog) afwezig zijn, voor mij zijn de bekendste Disney+ en Spotify. Mocht je 1 van deze 2 willen gebruiken dan ontkom je niet aan een losse mediaspeler.

Beeldkwaliteit

Tsja, een OLED TV; waar moet je beginnen. Het bijna oneindige contrast, of toch de best wel hoge piekhelderheid? Bij deze TV is het ook allemaal weer aanwezig. Naast het uitstekende paneel bevat de TV ook HDR10+ (en lager) en Dolby Vision mogelijkheid. Vereiste hiervoor is wel weer dat je ook content afspeelt die dit 'heeft', al wordt dit over het algemeen steeds meer beschikbaar.

Een fenomeen wat bij sommige panelen/televisies voorkomt is ghosting, je ziet dan als het ware een 'waas' achter het beeld aankomen. Ik heb dit getest met zowel live TV, via de Nvidia Shield en de ingebouwde apps en heb dit in geen van de gevallen waar kunnen nemen.

[h2Pixeldefecten][/h2]

Een bekende achilleshiel van OLED TV's zijn pixeldefecten. Door het productieproces en de werking van het paneel is de kans op pixeldefecten groter dan bij bijvoorbeeld een traditioneel LCD paneel. Bij deze TV heb ik geen defecten kunnen herkennen, al schijnt het dat er bij dergelijke panelen 1-5 defecte pixels binnen de marge valt.
Inbranden
Waar je (bij alle OLED TV's) rekening mee moet houden is inbranden. Aangezien inbranden een fenomeen is wat pas na langere tijd zich voordoet is het bij dit specifieke geval niet aan de orde; de TV is ook voorzien van een screensaver, welke bij statische content na een aantal minuten inschakelt. Kijk je bijvoorbeeld de hele dag naar RTL 7? Dan heb je kans dat na een aantal weken het logo blijft 'hangen' en niet meer weggaat.

Voor het voorkomen van inbranden is de TV voorzien van een Pixel refresher; deze zal automatisch zijn werk doen, en wordt gestart wanneer de TV in slaapstand staat volgens een vooraf ingesteld schema.

Geluidskwaliteit

Bij een premium televisie verwacht je ook minimaal goed geluid. Dit wordt door de Panasonic prima waar gemaakt; voor het normale alledaagse gebruik is het geluid dik in orde. Het geluid wordt door de TV geproduceerd vanuit een soundbar(achtig) vormgegeven speaker onderaan de TV. Naast het 'reguliere' geluid heeft Panasonic ook Dolby Atmos toegevoegd aan deze TV; vereiste hiervoor is dat je wel Dolby Atmos content moet hebben om de hele ervaring te hebben. Als je deze content hebt, of streamt, is de beleving prima. Het blijven TV speakers, maar je hebt wel het ruimtelijke geluid, je hoort het wel degelijk!

Wat Panasonic zeker aan te prijzen valt is dat deze TV is uitgerust met een gecombineerde koptelefoon/subwoofer uitgang. Deze vind je op de zijkant van de TV. Met deze aansluiting kun je de TV voorzien van een losse subwoofer, voor wat extra lage tonen. Deze lage tonen mis je in mijn optiek vooral bij films en het luisteren van muziek.

Als je de televisie vergelijkt met andere, concurrerende, modellen dan valt op dat de TV redelijk hoog geprijsd is. Kanttekening die je er, vind ik, wel bij moet maken is dat bij een dergelijke TV de speakers aanzienlijk betere kwaliteit zijn dan de concurrentie, je hoeft bij een dergelijke TV dus geen lossen speakerset of soundbar aan te sluiten om te genieten van kwaliteits audio.

Panasonic heeft met de TX-55HZT1506 een solide indruk achtergelaten. Kortom; ben je op zoek naar een TV, zoek je een OLED die makkelijk te bedienen is en waar je geen externe speakers op hoeft aan te sluiten? Zet deze zeker op je (vergelijkings)lijstje.

Heb jij ook een Panasonic TX-55HZT1506 Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.