Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB Review

Fairy 20 april 2021, laatste update op 28 april 2021, 1.602 views Product gekocht

Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB

Hele complete mediaoplossing, echter wordt helaas onderuit gehaald door het ontbreken van automatische framerate switching.

Pluspunten

• Snel en stabiele software
  • Eigen APK's installeren mogelijk
  • Advertentievrije Youtube alternatieven beschikbaar

Minpunten

• Geen framerate switching
  • Adapter verplicht, USB via TV niet ondersteund.

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb 2 Chromecast dongles gekocht. Ik ga binnenkort over op een internet only provider en wil deze gaan gebruiken voor NLZiet, Youtube en Netflix.

Qua gebruiksgemak is het ding prima, echter is er wel 1 groot minpunt en die vind ik zo vervelend, dat ik niet weet of ik ze achteraf wel had gekocht als ik dit had geweten dat het zoveel zou uitmaken.

Mijn smarttv van Samsung schakelt bij verschillende content automatisch over naar 24hz, 50hz, 60hz waar nodig.

De Chromecast weigert dit te doen, zelfs bij applicatie die framerate switching ondersteunen wordt dit genegeerd.

Dit geeft helaas een beeld dat gewoonweg niet vloeiend is en dus niet prettig om naar te kijken, zeker als je gewend bent aan een smarttv die het wél kan en een HTPC die hierop ingericht is.

Je kan in de instellingen de frequentie wel aanpassen, maar dit is heel omslachtig en op bijvoorbeeld youtube is bijna elk filmpje weer anders, daardoor je bezig blijft...

Een film kijken van 24fps op 50 of 60 hz ziet er gewoon niet uit...

Als dit probleem opgelost zou worden zou het apparaat perfect zijn, maar dit is toch wel een showstopper.

Voor nu is de beoordeling van beeldkwaliteit slecht, puur hierdoor.

----

Qua software werkt alles prima en redelijk vlot. In ieder geval een stuk vlotter dan mijn Samsung Smart TV uit 2016.

Een van mijn grote frustraties is constante reclame op Youtube (die vaak ook nog veel luider is opgenomen, heel vervelend als je lekker muziek aan het luisteren bent).
Je kan APK's op de Chromecast zetten, als je deze in ontwikkelaarsmodus zet en er een tooltje op zet om APK's te installeren, kan je er bijvoorbeeld SmartTubeNext op installeren. Dit werkt prima en houd die vervelende reclamefilmpjes tegen.

----

Ook Kodi kan je gewoon standaard installeren via de appstore. Zelfs het raadplegen van SMB shares op een Windows Client/Server wordt standaard ondersteund via Kodi. Helaas ook hier is de framerate switch functionaliteit uit de software verdwenen als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de Windows variant.

Kodi draait redelijk vlot en stabiel, video speelt verder vloeiend af. Bij het skippen door de video kan het wel zijn dat hij af en toe even moet bufferen, wat je op een veel zwaardere PC niet zo snel zal meemaken, maar voor het kijken van een film vanuit bijvoorbeeld je NAS werkt het prima.

----

De Chromecast is geleverd met een adapter, deze moet je (helaas) ook gebruiken. Mijn TV heeft een USB uitgang met genoeg power, waar ook een harddisk aan kan, maar hij vereist toch een adapter, dus een extra stekker in het stopcontact. Nadeel hiervan is wel dat het apparaat aan blijft staan als je de TV uit zet.

----

De afstandsbediening is zo-zo. Deze is vrij klein, glipt nogal snel door je handen waardoor je niet makkelijk op de knoppen kan drukken. Ook is hij bij mij al een keer uitgevallen, ik kon dan de TV niet meer bedienen, het IR gedeelte werkte niet meer (gecontroleerd via telefooncamera). Batterij er uit en erin loste het probleem op, maar na 1 dag gebruik hoop is dat dit geen dagelijkse kost gaat worden.

Het vervelendste aan de afstandsbediening is de ronde onderkant. Je moét het ding in je hand houden om op een knop te drukken. Dus de AB op een vaste plek op tafel en dan de TV aandrukken is er niet bij, want dan rolt hij meteen onder je vingers weg.

----

Mocht Google een software update uitbrengen die de framerate problemen oplost, dan is het een no-brainer om dit apparaat als centraal punt in je mediacenter te gebruiken. Tot die tijd zou ik nog even wachten met kopen totdat Google dit beloofd op te lossen.

Heb jij ook een Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB?

Vraag & Aanbod

In de Google Home App kun je bij de vorige generaties Chromecast naar apparaatinstellingen gaan, onder "display" kun je daar HDMI modus voor 50 HZ gebruiken aanzetten. Begrijp ik uit deze review dat dit met de nieuwe generatie niet mogelijk is?
Je kan de Chromecast wel op 50Hz zetten, maar dan is dat ook meteen een vaste instelling.

Hij kan dus niet op basis van de media die je afspeelt zelf de juiste refreshrate selecteren.
Er zijn prima hoesjes voor de remote. Hierdoor èn beter in der hand + goed beschermd bij evt val.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.