Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s - Low Profile Form Factor

€ 129,-
Specificaties HDD/SSD (non-raid)-controller met PCI-e 2.0 x2 - Bekijk alle specificaties

Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s - Low Profile Form Factor Review

Vonketrekker 19 april 2021, 455 views Product gekocht

Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s - Low Profile Form Factor

Ideale kaart als je een goedkope en enorme uitbreiding wil. Niet ideaal voor een wat intensievere omgeving. Tijd voor een wat meer pro LSI controller...

Pluspunten

• Goedkoop
  • Veel SATA poorten

Minpunten

• Issues in Unraid

Drivers en ondersteuning Score: 5
Deze kaart heeft jarenlang goed dienst gedaan (in Win10). Sinds ik naar Unraid ben overgestapt, bezorgt ze me eerder kopzorgen. Aanhoudend sata errors in de log, waardoor elke week wel eens HDD uit de array wordt gegooid als ik niet op tijd reboot. Na wat googlen blijkt dat dit "normaal" is bij deze port-mulipliers. Dit was reeds met de parity & cache drives geconnecteerd op mijn mobo.

Met Win10 had ik hier nooit problemen mee, waarschijnlijk omdat ik de poorten ook minder intensief gebruikte en Windows deze errors ook niet naar buiten brengt, of er beter mee overweg kan. 1-2 HDDs tegelijk aanspreken was nooit geen probleem. Massas files kopieren/plakken van en naar, syncs, ... Nooit issues gehad. MD5-Hash checks van files bleven in orde.

Heb jij ook een Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s - Low Profile Form Factor?

Misschien dat ik het helemaal goed heb gelezen, maar was er uiteindelijk een workaround voor Unraid of is het niet aan te raden om deze kaart te gebruiken i.c.m. Unraid? Alvast bedankt :)
Late night troubleshooting?

Ja en nee. Enkel mitigeren: Indien je hem al hebt, kan je m wel gebruiken. Indien niet, en afhankelijk van je situatie en budget kan je eventueel naar een Asmedia ASM1166 (6x sata en wel aangeraden op het Unraid forum)

Mijn situatie:
• 7x12TB arrays drives (Delock) & reserve 2 lege slots + 2 Partiy (Mobo)
• 3x 500GB SSD Cache raid1c3 (op mobo: Voor Dockers, Documents, ...)
• 3x 1000GB HDD "Slow Cache" raid1c3 (op mobo: Voor downloads, media libraries)

a) Cache drives en parity drives al zeker aansluiten op je mobo.

b) Niet te hard pushen bij het vullen van de array.

Je array vullen gaat toch maar max tegen 30-50MB/s. Daarom dat ik de "slow-cache" heb toegevoegd met HDDs met schijven die ik nog had liggen. Waarschijnlijk verwijder ik die terug op termijn. Slow is nog steeds 130MB/s hier met grote media files (Ik werk nu wel met bare-metal VM, maar een 1Gbps netwerk zou bv niet sneller zijn)

Cache vullen, en de Mover zijn werk laten doen. En niet rechtstreeks op de array schrijven; alles via cache.

Turbo-write heb ik wel ge-enabled om de cache sneller leeg te krijgen. Hoewel dit de kaart zwaarder belast, lijkt het geen negatief effect te hebben. Misschien omdat de writes veel sequentieleer verlopen omdat ik via de cache werkt.

De server is ondertussen al wel grotendeels gevuld. Maar sinds ik op deze manier werkte, krijg ik nog maar sporadisch (±2x/W) een sata-foutmelding (bv. ata19.00: exception Emask ... action 0x6 froze). Terwijl vroeger deze bijna continue kwam (>100x/d), tot de drive uit de array werd gehaald (op ± dag 3). Dit probleem heb ik nu niet meer.

[Reactie gewijzigd door Vonketrekker op 17 mei 2021 10:48]