Specificaties GF GTX 460 (763MHz), 768MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked Review

GZN 20 augustus 2010, laatste update op 17 november 2015, 4.063 views

EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked

Pluspunten

• klein (21cm)
  • koel
  • stil
  • zuinig
  • 10 jaar garantie

Minpunten

• matige overclock

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Ik had hiervoor een GTX275 die op zich goede prestaties bood, maar veel lawaai maakte en ook veel stroom vrat. Tevens waren de prestaties bij het spel Arma 2: Operation Arrowhead onvoldoende. Een ander spel dat ik speel is Battlefield: Bad Company 2.

Ik wilde overstappen op een nieuwe kaart die maximaal 200¤ kostte en twijfelde aanvankelijk tussen de 5830 en GTX460. Na de review van Tweakers gelezen te hebben was het duidelijk dat het de GTX460 ging worden. Daarna twijfelde ik tussen de Gigabyte versie en de Evga versie. Na het lezen van deze review viel mijn keuze uiteindelijk op de Evga. Volgens hen kon de Evga namelijk het meest overgeklokt worden.http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-review/1

Accessoires

Meegeleverd met de kaart zijn:
-handleiding
-cd-rom
-dvi naar vga adapter
-2 6-pins pci kabels voor de voeding
-Hdmi kabel van ten minste 2 meter (!)
-Evga sticker (yay!)

De kaart

Het eerste wat mij opviel toen ik de kaart zag, was hoe klein en licht de kaart wel niet was i.v.m. de GTX275. De kaart is 21 cm lang tegenover de 27 cm lange toplul van de GTX275. Terwijl de GTX275 nog maar net past in mijn Antec 902, kan de GTX460 er heel makkelijk in. Ik heb nou wat meer ruimte tussen de front-intake fan en de kaart, wat de airflow zeker ten goede komt.

~[zie plaatje onderaan]

• Geheugen: 768MB DDR5
  • 192 bit
  • DX 11
Koeling/Stroomverbruik en geluidsproductie

De kaart is gebouwd op een procedé van 40nm tegenover 55nm van de GTX275.
De TDP is 150W tegenover 219W van de GTX275. Dit is meteen te merken in de energieverbruik.
Idle had ik een verbruik van >150W, dat is nu teruggedrongen naar 130W.
En in load had ik een maximaal verbruik van 359W wat is gedaald naar 300W (zonder oc).

De idle-temperatuur is gedaald van 40 naar 30 graden. En de load temp van 68 naar 60 (zonder oc). De koeler werkt standaard op 40% waarbij je hem niet hoort. Bij 70% (max) is hij enigzins hoorbaar, maar dat is aanzienlijk minder dan de straaljager GTX275.

~[zie plaatje onderaan]

Prestaties/overklokken:

De prestaties zijn uitgebreid besproken in de review van Tweakers, dus talloze tabellen met fps-data zal ik jullie besparen.
Allereerst heb ik BC2 getest. Aangezien dit een cpu-intensief spel is, merk ik niet veel verschil met mijn vorige kaart. Wel is de speelbaarheid van de map White pass omhoog gegaan, deze map speelde erg bagger op de 275, maar op de 460 is de fps net zo hoog als andere mappen.

Een groot verschil in speelbaarheid merk ik wel bij Arma 2: Operation Arrowhead. Het spel was moeilijk speelbaar op low settings met een framerate van rond de 40. Met de GTX460 is het spel zeer goed speelbaar met een framerate van 55-60 terwijl de graphics op high staan.

De max stabiele overclock die ik heb weten te behalen is 845/1690/2000 bij een voltage van 1,025.
Ik lees dat sommige mensen een overclock van 900mhz kunnen halen, dus ik denk dat ik gewoon pech heb met een niet al te sterke batch.

Ik heb sterk getwijfeld tussen de Gigabyte en deze kaart en als ik nu weer mocht kiezen dan had ik voor de Gigabyte gekozen omdat de overclockresultaten nogal tegenvallen. Uiteindelijk is het natuurlijk niet zo erg omdat het maar om een paar mhz'tjes gaat, maar het is wel leuk om zoveel mogelijk prestatie uit je kaart te halen.

Als je binnen 30 dagen ook je kaart registreert, heb je recht op 10 jaar garantie (!), al denk ik dat de meeste van jullie daar geen recht meer op zullen hebben omdat jullie de verleiding niet kunnen weerstaan om te overclocken:).

Al met al is dit een kaart waar ik zeker geen spijt van heb. Sterker nog, het is de kaart dat de beste prijs/prestatie verhouding biedt op dit moment (GTX460 in het algemeen). En 768mb is genoeg voor een full-hd gamer.

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked?

Sinds de review op Tweakers hou ik deze kaart ook al een tijdje in de gaten.
Is de kaart inderdaad zo stil (onder load met gesloten kast niet/nauwelijks hoorbaar)?
Omdat ik hem heb overgeklokt, heb ik de fan handmatig ingesteld op 70% bij load. De temperatuur blijft zo acceptabel. Als je van plan bent om niet over te klokken of een hogere temperatuur tolereert, kan je hem op auto laten staan. Hij is dan niet te horen.
Yep, heb deze kaart nog nooit boven me andere fan's horen komen, wat me hd4770 hiervoor wel deed. Moet wel zeggen dat me hd4770 20% overgelocked en me gtx460 loopt nog standaard ( precies deze van de review )
786 MB is genoeg voor 1920x1080? Ook bij moderne games als BC2?
Overigens, waarom heb je als minpunt matige overclock, terwijl je er toch 5 sterren voor geeft? Redelijke review verder, je krijgt 3 sterren van me :).
Ik heb het veranderd naar 4 sterren. De fps bij BC2 is altijd zeer hoog (70-120) en dus lekker speelbaar.
Niet dat ik mag klagen maar ik denk dat een gemiddeld persoon inderdaad ook wel tevreden is met 21 centimeter. Al heeft dat eigenlijk weinig te maken met het echte 'werk'.
Ik zie daar op de 275 een msi superpipe koeler zitten die toch echt wel goed is hoor.
misschien de fancontroller een beetje aanpassen want zelfs op 20% koelt die nog als een gek en ik heb nog geen stillere meegemaakt.
Kan iemand bevestigen dat deze kaart (EVGA GTX460 768mb SuperClocked OC) een HMDI port van versie 1.3 of een versie 1.4 heeft?
Ik heb op de eVGA community forums navraag gedaan. En een eVGA support member had zelf aangegeven dat de hdmi port versie 1.4 is.

Hierop heb ik besloten deze te kopen (2x voor SLI) ..inmiddels zitten ze nu al in mijn PC en ik kan je vertellen het zijn heerlijke videokaartjes.... ze blijven lekker koel onder de 55graden@load, 35graden@idle. Ook zijn ze hierbij lekker stil... dus ideaal voor een mooie SLI setup...

@Bram82... ik kan bevestigen.. er zit idd geen SLI brug bij.. mijn brug zat bij mijn mobo

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 4 september 2010 13:22]

Hetzelfe hier. Heerlijk kaartje. Met overclock wordt de kaart niet warmer dan 60 graden. Dan draait de fanspeed nog maar op 60%.
Dit betreft de GTX460 van MSI
Hoe zit het met de voedingsconnector(s) op deze kaart, 2 x pins PCI-E?
Volgens mij zijn alle GTX460's uitgevoerd met 2x PCI-E 6-pin's power connectors.
Je kan miss met msi afterburner de voltage verhogen. Mijn gtx470 wil ook minder lekker klokken met precision tot ik de voltage wat verhoog met msi afterburner dan gaat ie als een gek.
EVGA heeft daar zelf ook een util voor, EVGA voltage tuner.
Red-front jij maakt me dag...

OT: mooie review, verder nog wat benchmarks gedraait?
Nee, daar doe ik helaas niet aan. Ik hoop dat iemand anders dat doet.