Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K52JC-EX140X Review

daanvermeij 24 september 2010, laatste update op 28 oktober 2010, 991 views

Asus K52JC-EX140X

Pluspunten

• Fijn toetsenbord
  • Helder beeldscherm
  • Mooi ontwerp
  • batterijduur

Minpunten

• DVD-speler
  • Grafische kaart

Allereerst: de videokaart van deze laptop werkt niet goed. Het is een hybride systeem met twee videokaarten, waarvan er een een NVidia GForce 310M en een Intel grafische kaart (weet niet precies welke). Meerdere mensen hebben hier last van. Check onderstaande link naar het ASUS forum

De laptop ligt nu bij ASUS. De uitkomst van de reparatie weet ik dus nog niet.

Nu de review over de rest van de laptop

Goed, een review. Nog nooit gedaan, maar ik vind het wel nodig om van deze laptop een review te schrijven, omdat ik deze niet meteen zou aanbevelen aan mijn vrienden. Dat moet natuurlijk onderbouwd worden. Ik heb namelijk een aantal probleempjes gehad. Ik had alles ingesteld op de computer (en dat kost je zeker 3 uur vanwege alle meuk die je er af moet gooien) toen ik na een aantal dagen er achter kwam dat de laptop (PC) niet zo goed werkte. Daarop ben ik terug gegaan naar Paradigit en daar hebben zij me aangeraden om de PC opnieuw te installeren. Dat heeft zeker geholpen. De winkel kan ik trouwens wel sterk aanraden. Niet altijd de goedkoopste, wel goede service! Het insturen van de laptop duurt via paradigit trouwens 2 weken langer dan via ASUS zelf. Zo goed is de service dus ook weer niet.....

Even kort de problemen: connectie met internet maken lukte niet, messenger updaten ging moeilijk, DVDtjes branden ging moeilijk en een hoge piep. Ook de NVidia videokaart werkt niet.

Samenvatting:
Ik heb voor deze laptop 799 euro betaald en ik vind wel dat ik waar voor mijn geld heb gekregen. De problemen met internet en dergelijke waren na de re´nstallatie van Windows opgelost. Nu alleen te veel gezeur met reparatie, want dat kost gewoon enorm veel tijd en energie.

Vormgeving
Ten eerste de vormgeving van de laptop: pluspunten voor ASUS. De laptop ziet er fraai uit! De glimmende buitenkant is erg mooi, maar tegelijkertijd is het ook een vlekkenmagneet. De binnenkant is mat en dat was een goede keuze van de fabrikant. Het multifunctionele touchpad heeft dezelfde vormgeving als de rest van de armsteun. Het toetsenbord is erg fijn.

De featureset
De dingen die hier in zitten is eigenlijk meer dan genoeg voor normaal gebruik. De processor is een I5. Ik heb geen idee of dat nu wel echt zo veel sneller is dan een I3-processor, maar dat zal wel gezien de verhalen die ik heb gelezen. De laptop is in ieder geval snel. De hoeveelheid geheugen is standaard 4Gb (en dat is genoeg), de netwerkkaart is snel. Deze heb ik getest in de TU met draadloos 54 Mb internet. Alle aansluitingen zitten op een logische plek (wat bij de Acer Aspire 5553G N934G64MN niet het geval is bij de kaartlezer).
De DVD-lezer is niet helemaal in orde. Het was een bekend probleem bij de dealers dat met de brander alleen negatieve DVD-tjes kunnen worden gebrand. Het heeft mij dan ook 9 ipv 5 DVD's gekost om de Recovery disc te maken.

Beelscherm
Het beeldscherm is zeer helder. Het heeft een spiegelend oppervlak. Dit heeft als voordeel dat het levendig is, maar de zon kan irritant zijn.
Naar mijn idee is het wel beter om een hogere resolutie te nemen. Als je twee vensters naast elkaar zet is het net niet scherp genoeg naar mijn idee (ik ben best veeleisend). Het is nog goed te lezen, maar de laptop van mijn huisgenoot (1600x1050) werkte wel fijner. Doch vind ik het beeldscherm echt natuurgetrouw.

Ergonomie
Het toetsenbord heeft een prettige aanslag. De toetsen zitten niet "aan elkaar vast" maar zijn elk los van elkaar. Dit vind ik persoonlijk erg fijn. Het numerieke toetsenbord heeft iets kleinere toetsen, maar werkt nog steeds goed. Het enige minpuntje dat ik aan het toetsenbord kan ontdekken is de pijltjestoetsen. Deze zijn hetzelfde formaat als de numerieke toetsen, maar zitten tegelijkertijd ook te dicht bij het numerieke toetsenbord waardoor je blind nog wel eens de verkeerde toets aanslaat. Waarschijnlijk een kwestie van wennen. Ook de grootte van de palmsteun is goed gekozen. Maar ik denk dat deze bij elke laptop wel ongeveer hetzelfde zal zijn.

Het touchpad is fijn, maar ook even wennen. Scrollen gaat met twee vingers (horizontaal en verticaal) en rechter muisknop is met drie vingers tegelijk aanraken. Je kunt dus niet meteen inzoomen zoals je bij een iPhone zou doen. Maar goed, Ctrl doet het ook wel.

Grafische prestaties
De videokaart vind ik erg tegenvallen. Ik wilde FarCry spelen, maar dat kan de kaart niet eens aan op de laagste instellingen. Dit was voor ik het systeem opnieuw installeerde, dus ik geef het nog een kans.

Het schakelen tussen de NVidia kaart en de Intel kaart werkt dus niet. Hier kan ik verder dus niet veel over zeggen.

Robuustheid
Ik moet zeggen dat de robuustheid niet heel goed is, maar zeker niet tegenvalt. Ter hoogte van het numerieke toestenbord deukt de case nog wel in, maar dat gebeurt bij de rest niet. Ook het beeldscherm voelt erg stevig aan. Ook de scharnierpunten zien er stevig uit.

Warmte en geluid
De warmte-productie is niet heel erg hoog, maar is meer dan bij de serie met cool-comfort (welke mijn zusje heeft). De warmte bevindt zich vooral in de buurt van het touchpad. Toch blijft het aangenaam om op deze PC te werken.
De geluidsproductie is normaliter erg laag. Echter zit er in mijn laptop een hoge piep en moet ik hem even terugbrengen.

Mobiliteit en accuduur
Mobiliteit en accuduur zijn goed. Ik doe ruim 2 uur met een batterij als ik continue gebruik maak van de laptop.Ook is de laptop niet erg zwaar.

Prijs/kwaliteit
Ik vind de laptop waar voor zijn geld.

Ik vind dat ik wel waar voor mijn geld heb gekregen ondanks al het gezeik dat het mij nu kost. Echter zou ik de meer eisende personen adviseren om meer geld te investeren in een laptop met een hogere resolutie.

Ik zou de laptop nu niet kopen i.v.m. het falen van de videokaart. Dit moet eerst opgelost worden.

Heb jij ook een Asus K52JC-EX140X?

heb je nou een Asus of een Acer laptop gekocht?
Ja, inderdaad, waarom zeg je pluspunt voor Acer? Verderop noem je een Acer Aspire, vergelijk je hem met een laptop uit die serie? Acer Aspire is namelijk nogal een breed begrip aangezien dat er heel erg veel kunnen zijn.
Maar met een 54Mb lijntje kan je natuurlijk niet testen of het internet snel is... Maar gezien de specificaties moet er wel een 1Gbps connector op zitten. En verder over de specs; FarCry zou je goed moeten kunnen spelen, en andere redelijke games zouden geen problemen moeten opleveren.
Ben het wel met je eens dat Paradigit een goede zaak is, maar dit is een tikje off-topic.

Verder ben je met de kopjes goed op weg maar biedt je erg weinig informatie. Ik weet na het lezen nog steeds niet of dit nou een interessante keuze zou kunnen zijn...

Overigens kan het ook nog zijn dat FarCry zou oud is dat het niet met de processor overweg kan. Dat hij wellicht maar 1 core ziet? (spreek uit eigen ervaring maar weet niet of dat hier ook op gaat)

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 19 augustus 2010 00:12]

Dat is al lang goed. Je moet echter de goede configuratie hebben. Dan wil alles prima met optimus. Ik heb zelf de U30Jc, het 13,3" broertje van je laptop die ook de G 310M heeft.

De stappen:
1. Download eerst de "Intel GMA HD" grafische driver van www.intel.com en installeer deze
2. Download de "Optimus" drivers van www.nvidia.com (Dus niet de normale GeForce drivers!)

Dan rebooten en gamen maar. Als het niet goed is moet je even kijken in je configuratiescherm van Nvidia. Daar kun je per applicatie aangeven welke videokaart moet worden gebruikt. Als het fout gaat moet je dus even de farcry exe opzoeken, toevoegen en handmatig op de Nvidia kaart instellen.
Ik heb net met ASUS gebeld omdat de reparatietijd die zij gaven al bijna verstreken was. Hij komt volgende week binnen met een nieuw moederboard. Er zit dus wel degelijk iets anders mis dan alleen een driverprobleem!
Deze laptop was niet meer te repareren binnen een redelijke tijd. Daarom krijg ik een nieuw aanbod van ASUS: een nieuwe laptop of mijn geld terug.
Sorry, ik heb inderdaad deze ASUS in mijn bezit.

Ik zal vanavond nog even proberen om de review aan te passen zodat je een goede keuze kunt maken ;) Kun je me dan wel even vertellen naar wat voor informatie je precies opzoek bent? Dat maakt me het schrijven wat makkelijker
Ik zal ook nog proberen wat benchmarks erop te zetten
En de Acer laptop waarmee ik het nu mee vergelijk is de Acer Aspire 5553G N934G64MN. Hier zit wel een betere grafische kaart in, maar verder redelijk hetzelfde. De hoofdreden waarom ik de Acer niet heb gekocht is dat ik in de winkel het beeldscherm van de Asus een stuk beter vond op het gebied van contrast, helderheid (lag misschien aan de instellingen, maar het zag er echt niet zo goed uit als de Asus) en de kijkhoek, welke van de Asus groter is.
Wat jammer want vind het een mooie notebook :)