Dynabook Portégé X30W-J-10C

€ 1.995,90
Specificaties 13,3" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Dynabook Portégé X30W-J-10C Review

TacoBTestpanel 18 april 2021, 1.057 views Testpanel

Dynabook Portégé X30W-J-10C

De Dynabook Portégé X30W-J-10C is een goede zakelijke laptop die vooral geschikt is voor een zakelijke gebruiker die veel onderweg is. De bouwkwaliteit is goed, de feautureset voldoende en de laptop presteert naar verwachting.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Prestaties
  • Goed scherm
  • Erg portable
  • Strak design
  • Fijne toetsenbord

Minpunten

• Batterijduur bij videobellen
  • Geluid van ventilator
  • Beperkte aansluitmogelijkheden

Voor het Tweakers testpanel heeft Dynabook mij deze laptop een paar weken te leen gegeven. Aangezien het een zakelijke laptop is, heb ik er vooral op gewerkt. In deze prijsklasse (bij publicatie kost de laptop zo'n €1900) kan je uiteraard wel het één en ander verwachten.
Uiterlijk en bouwkwaliteit
De Dynabook is voorzien van een 13 inch scherm met dunne randen. Over smaak valt altijd te twisten maar deze Dynabook zal qua uiterlijk bij veel mensen in de smaak vallen. De dunne randen rondom het scherm en grijs/zwarte afwerking zijn dan ook goed gelukt en geven de laptop een strak uiterlijk. De laptop is naast klein, ook erg licht waardoor hij makkelijk overal mee naar toe te nemen is.

De behuizing is ook stabiel. De laptop buigt niet makkelijk en de scharnieren die het scherm openhouden zijn van goede kwaliteit. In eerste instantie dacht ik dat de behuizing van een premium type plastic was gemaakt maar het blijkt om ene soort aluminium te gaan. De algemene indruk is sowieso dat deze scharnieren veel keer openmaken en sluiten aankunnen.

Waar deze scharnieren het echter laten afweten is als de laptop in een hybride modus wordt gevouwen. Volgens het marketingmateriaal van Dynabook kan de laptop in een soort driehoek op tafel staan. De gebruiker zou vervolgens met behulp van het touchscreen de laptop kunnen gebruiken. Dat gaat echter amper: de scharnieren geven in deze stand een beetje mee, wat instabiliteit oplevert. Daarnaast heeft de laptop in deze stand geen grip op een normaal bureau, waardoor de laptop bij elke aanraking verschuift.

Het toetsenbord is compact maar goed in elkaar gezet. De feedback en travel van de toetsen is goed en het is geen probleem om een volledige werkdag grote documenten te typen. Voor een aantal gebruikers zal het wennen zijn dat bepaalde knoppen als page up en page down op niet veel voorkomende plek zitten. Dynabook heeft ervoor gekozen om de rechter shift-toets kleiner te maken om plek te hebben voor deze twee knoppen. Niet ideaal maar niet een onoverkoombaar probleem.

Wat ik wel graag beter had gezien was de keuze van de FN-toetsen. Ik ben geen fan van de FN-toets moeten gebruiken om bepaalde functies te gebruiken. Gelukkig is dit softwarematig aan te passen maar het was beter geweest als de fabrikant dit al zelf had gedaan. Daar komt bij dat de volumeknoppen zijn verscholen onder de 3 en de 4. Niet ideaal, vooral niet omdat er een aantal F-toetsen zijn met minder belangrijke functies.

Het touchpad van de Dynabook werkt goed en snel. Klikken en slepen is geen enkel probleem, al geef ik zelf altijd de voorkeur aan een externe muis.

Aansluitmogelijkheden en andere features
De laptop heeft een (klein) aantal poorten voor externe apparaten. Aan de linkerkant gaat dit om 2 usb-c poorten (waarvan 1 voor laden), een hdmi-uitgang en een 3,5mm-jack. Aan de rechterkant zit 1 usb 3.1 poort en een slot voor een micro-sd kaart.

Dat is toch wel een beperkte interface. Veel gebruikers zullen ervoor kiezen om een externe muis te gebruiken. In de praktijk zal dat een draadloze usb-muis zijn. Het liefst laat je natuurlijk die dongle altijd in je laptop zitten. Het gevolg is dat je van 3 vrije usb-poorten terug gaat naar 2. Daarnaast moet de laptop uiteraard worden opgeladen, wat ook via de usb-poorten gaat. Weer een poort minder. Dat laat de gebruiker met 1 usb-c poort achter voor andere externe devices. Ik had graag nog 1 of 2 extra poorten gezien.

Wellicht maakt de aanwezigheid van Bluetooth 5.1 een aantal poorten wel overbodig. Mijn draadloze oordopjes heb ik zonder moeite kunnen verbinden.

Dynabook geeft ook een stylus bij de laptop. Op zich een leuk idee maar ik zie de toegevoegde waarde hiervan niet. De stylus werkt niet beter dan je vinger en hangt met de bijgeleverde houder nogal lomp aan je anders zo mobiele apparaat.

De keuze voor een HDMI-uitgang vind ik wel erg sterk. HDMI blijft tot op de dag van vandaag de meest generieke aansluiting voor externe schermen en beamers. Vandaar verkies ik op een laptop standaard HDMI altijd boven micro HDMI of DisplayPort.

Sinds corona is een goede webcam voor videobellen nog belangrijker geworden. Deze Dynabook verziet daar uitstekend in. De webcam levert kwalitatief goed beeld (720p dat upscaled is naar 1080p) af met een erg grote kijkhoek. Voor iemand die moeite heeft met stilzitten tijdens een langere meeting (zoals ik) is dat erg handig. Je kunt probleemloos een halve meter naar links of rechts verschuiven en nog steeds ruim in beeld zijn. Als leuke bonus zit er een schuifje bij de webcam waarmee je de lens kan blokkeren.

De laptop heeft een tweede camera boven het toetsenbord die je volgens de fabrikant kunt gebruiken als de laptop in tabletmodus staat. Het nut hiervan heb ik echter niet gevonden en ik heb de camera dan ook niet gebruikt.

Tijdens het videobellen wil je jouw gesprekspartner uiteraard goed verstaan. De speakers van Harman/Kardon zijn hiervoor voldoende, al kunnen ze soms wat zacht worden ervaren. Tijdens het werken kan je ook naar muziek luisteren door de speakers, al moet je absoluut geen hoogstaande audiokwaliteit verwachten.
Onder de motorkap
Eén van de belangrijkste redenen om deze laptop aan te schaffen zal de hardware onder de motorkap zijn. Met 16GB geheugen kan de laptop prima multitasken. In de praktijk loopt het geheugen amper vol en blijft switchen tussen verschillende (zwaardere) programma's prima te doen.

De Intel Core i7-1165G7-processor is ook een goede keuze geweest. Zonder boost draait deze processor op zo'n 2Ghz tot 2,4GHz. Onder normale werkomstandigheden heeft deze laptop niet veel meer nodig. Toch kan de turbo van deze processor de kloksnelheid verhogen tot 4,7GHz. Hierdoor is de laptop ook geschikt voor zwaarder rekenwerk zoals het draaien van grotere rapportages.

Of je vaak in de turbo terecht wilt komen, is echter de vraag: bij een zwaardere workload mengt de ventilator van de laptop zich actief in je werksessie. Het is mij niet gelukt om precies te meten hoe hard het geluid van de ventilator is, maar geregeld was het geluid even hard als het geluid uit mijn Teams-sessie.

Een onderdeel dat geen geluid zal produceren is in ieder geval de SSD. Dynabook heeft hier niet op bezuinigd: er is 512GB aan M.2. opslag aanwezig. Dat is ruim voldoende en het zou mij benieuwen of een zakelijke gebruiker deze SSD binnen de levensduur van de laptop vol krijgt.
Batterijduur
We moeten realistisch zijn over de doelgroep van deze laptop: dat zijn medewerkers die veel onderweg zijn. De batterijduur is daarbij uiteraard van groot belang: je wilt niet bij iedere klant of als je langs de A2 staat een stopcontact zoeken om je laptop voor de 2e keer die dag op te laden. Deze Dynabook is gelukkig geen energieslurper: in bijna ieder scenario komt de laptop met gemak een hele werkdag door.

Ik zeg hier echter bewust bijna ieder scenario: de batterij heeft moeite met videobellen: na 4 uur is de laptop compleet leeggelopen. Eigenlijk is dat in deze prijsklasse onacceptabel. Daarnaast draait de ventilator op willekeurige momenten tijdens het videobellen zo'n 10 seconden op volle toeren. Hopelijk levert Dynabook hier binnenkort een softwarematige oplossing voor.
Scherm
Dynabook heeft gekozen voor een full hd 60Hz scherm. Het scherm is mat afgewerkt, heeft een fijne kijkhoek en prima helderheid. Ook voor een aflevering Netflix of YouTube-video tussendoor of na het werk is het scherm voldoende.

Iemand die veel onderweg is (of af en toe op het balkon/in de tuin werkt) krijgt op den duur te maken met fel zonlicht. De matte afwerking en helderheid van het scherm maken dit redelijk te doen. Verwacht niet om te kunnen werken in direct zonlicht, maar in de schaduw kan je prima aan de slag.

De Dynabook Portégé X30W-J-10C is een goede zakelijke laptop die vooral geschikt is voor een zakelijke gebruiker die veel onderweg is. De bouwkwaliteit is goed en de laptop zal dan ook lang meegaan.

De processor presteert goed, ook in energiezuinigere modi en in combinatie met 16GB aan geheugen zal een gemiddelde en iets zwaardere gebruiker niet snel teveel vragen van de laptop. De ventilator is echter wel luid en een usb-poort of twee extra had geen kwaad gekund. Daarnaast is de batterijduur bij videobellen echt ondermaats.

Al met al is de Dynabook Portégé X30W-J-10C een solide laptop die, met de minpunten in het achterhoofd, zeker het overwegen waard is.

Heb jij ook een Dynabook Portégé X30W-J-10C?

Ik heb een niet-convertible Portegé X30 en kan het meeste van wat je schrijft bevestigen.

Het scherm is niet indrukwekkend. 1080p, 60Hz, 18 bit. Het voldoet, maar dat is het dan ook. Een beetje meer max helderheid zou welkom zijn. En, de tredes van de helderheidsregeling zijn te lineair ipv progressief. Zo zitten de bovenste drie stapjes voor het oog vrij dicht bij elkaar, terwijl ik voor ‘s avonds een stapje tussen de 1e en 2e in erbij zou willen.

Toetsenbord vind ik fijn tikken, met voldoende travel en mooie drukpunten. Instelbare toetsenborgverlichting in drie standen.

Behuizing is full metal van een lichte AlMg legering met een bijna-zwart-maar-eigenlijk-blauw kleur. Delen sluiten goed op elkaar aan en het geheel voelt mooi stevig aan.

Mijn tegenvallers:
- de zwarte lak van de linker Ctrl toets is aan het afbladderen. Nog niet eerder meegemaakt met een laptop.
- de fingerprint scanner werkt niet half zo goed als het spul wat Apple monteert. Vaak 2x of 3x proberen, of meteen via pincode inloggen.
- Het rubber van de smartpoint is aan het vergaan (ondanks dat ik altijd de touchpas gebruik).

Weet iemand of die rubber smart point caps ergens te koop zijn?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.