HP Chromebook x360 14c-ca0004nd

Specificaties 14" • 1920x1080 • 128GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

HP Chromebook x360 14c-ca0004nd Review

Marko_J 18 april 2021, laatste update op 18 april 2021, 567 views Product gekocht

HP Chromebook x360 14c-ca0004nd

Zeer fijne Chromebook, snelle i5 cpu en 8GB ram. Degelijk gebouwd, metalen behuizing, backlit toetsenbord. Het voelt aan als een high-end product - meer dan tevreden mee! Zie uitgebreide review voor meer.

Pluspunten

• Degelijke afwerking
  • Metalen behuizing
  • Goed IPS scherm
  • Fijn backlit toetsenbord
  • Snelle i5 cpu
  • 8gb ram

Minpunten

• Glossy scherm

Voor thuisgebruik ben ik al jaren fan van Chomebooks. Simpel, nooit gedoe, en je kan er verrassend veel mee. Maar na twee budget / middenklasse modellen, vond ik het tijd worden voor iets stevigers.

Ik had voor dit model een prijsalert ingesteld, en een paar dagen later ging er een pingetje. TD Computers Buren had er via Bol.com een te koop voor 600 euro. Top!
Inhoud verpakking
De HP is eenvoudig verpakt; kartonnen doos, niks glossy.

En fijn: nauwelijks plastic en totaal geen piepschuim. De laptop wordt beschermd door een soort eierdoos-kartonnen houders.

Enige wat meegeleverd wordt is de 45w lader, voorzien van lekker lange snoeren. Ook de 220v-zijde is een snoer, dat vind ik zelf handiger dan een dikke lader waar ook meteen een stekker op zit. Dat blokkeert vaak andere stroompunten.
Behuizing
De HP heeft een metalen behuizing. In ieder geval de cover en binnenzijde zijn van metaal, de onderkant is kunststof. Aan de onderzijde heeft het twee brede rubberachtige strips, waardoor hij goed op z'n plaats blijft liggen.
Toetsenbord
Een standaard layout voor Chromebooks, met bovenaan een rij handige functietoetsen voor back, forward, refresh, full screen, brightness, volume en vergrendelen. Een chromebook heeft geen caps-lock toets, in plaats daarvan een zoekknop (mocht je capslock nodig hebben om te schreeuwen op Twitter; Alt+zoekknop activeert deze).

De toetsen zijn matgrijs en passen goed in de metaalgrijze behuizing. En ze zijn backlit - dat is lang niet altijd standaard bij Chromebooks. De brightness daarvan is in 5 standen instelbaar, met ALT + brightness-toetsen. Het is daarmee ook helemaal uit te zetten. Scheelt overdag weer wat accu.

De touchpad is zoals het hoort op een Chromebook lekker groot. Je kan hem indrukken om te klikken, maar een lichte tap volstaat. Rechts klikken = 2 vingers tap.

Tot slot is rechtsonder een vingerafdrukscanner om hem te ontgrendelen. Die werkt vlot.

Beeld en camera
IPS HD scherm van 1920x1080 - wat een prima resolutie is voor 14 inch. Voor zover ik het op het oog kan beoordelen zien kleuren er natuurlijk uit. De brightness is goed instelbaar, en kan ook goed laag, wat prettig is bij gebruik in de avond / slaapkamer.

Oh ja, hij flipt 360 graden. Maar dat zie ik mezelf niet gebruiken, evenmin als ik de touchscreen vaak zal bedienen. Door de touchscreen is het scherm wel redelijk glossy en is daarmee spiegelend.

De rand rondom het scherm is vrij smal. Aan de zijkanten maar een halve cm. Aan de bovenzijde is het iets meer, want daar zit de camera. Die camera heeft overigens een fysieke switch aan de linker zijkant van de laptop.
Geluid
Ik kom van een Acer waarbij de speakers aan de onderzijde van de laptop zaten, met een iel, blikkerig geluid - dus het is al snel beter dan dat. Deze HP heeft de speakers gelukkig op een normale plaats; aan de voorzijde, links en rechts van het toetsenbord. "Bang & Olufsen" staat erbij geprint. Ik ben happy met het geluid. Er zit zowaar wat bas in. Het blijven laptopspeakers uiteraard, maar ik vind het heel acceptabel.

Accu
Ik heb hem nog wat te kort in huis om er iets zinnigs over te kunnen zeggen hoe het in de praktijk werkt. Ik zal er in later stadium iets over toevoegen.
CPU
De i5-10210U is geweldig snel voor ChromeOS. Alles gaat in een flits!

Cold start: in 7 seconden staat inlogscherm voor je neus
Vanuit sleep: direct!
GPU
Ik ben niet zo thuis in videochips, maar de Intel UHD Graphics lijkt z´n werk goed te doen. 1080p 60fps videos op youtube speelt het soepel af. Met de vorige Chromebook duurde het wisselen naar fullscreen video soms enkele seconden, maar bij deze is het instant. Ik heb tevens een 1080p 120fps demovideo van Nvidia gedownload en met VLC afgespeeld. Geen enkel probleem :)
Warmteproductie
De i5 kan warmer worden dan een mobile CPU, dus er moet aan koeling gedacht worden. Tijdens normaal gebruik, beetje browsen, beetje video kijken, is de fan niet nodig, en hoor je hem dus niet. Ook tijdens het afspelen van eerder genoemde demovideo sloeg de fan niet aan. Pas als ik een CPU echt zwaar belast, door bijvoorbeeld een JS benchmark te laat doen, begint hij actief met koelen. De fan is dan hoorbaar. Maar bij dagelijks gebruik is dit dus niet aan de orde.
Aansluitingen
Handig; de lader kan zowel links als rechts aangesloten worden. Rechts is verder aanwezig: een soort uitklapbare USB-B, een USB-C, mini-jack en SD-slot.

Links: een USB-C, aan/uit, volume en de webcam-knop.

750 vond ik een pittige prijs voor wat ik er qua thuisgebruik mee doe. Maar voor 600 ging ik graag over tot aanschaf. Het is een geweldig apparaat. Degelijke bouwkwaliteit, metalen behuizing, goed scherm, prima geluid - het komt over als een high-end product. 5 van 5 sterren :)

Heb jij ook een HP Chromebook x360 14c-ca0004nd?

Interessant verhaal, niet te technisch! Goed ding, zet em op mijn lijstje.
Thanks! Wel een update over de warmteproductie: ik gaf in de review aan dat de fan bij dagelijks gebruik niet vaak aanslaat. Maar ik gebruik hem sinds corona ook vaker voor online overleg via Teams, Zoom en Google Meet. Tijdens dit soort toepassingen slaat de fan wél aan. Storend is dat verder niet echt.