€ 997,04
Specificaties 12,45" • 1536x1024 • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Laptop Go i5-1035G1 (8GB, 256GB SSD, Qwerty, Platinum) voor consumenten Review

Omdat ik al enkele jaren fan ben van de Surface lijn van Microsoft vond ik leuk om in het testpanel van deze laptop te zitten. Deze laptop is prima geschikt voor de consument of student, maar de echte tweaker loopt al snel tegen wat beperkingen aan.

Pluspunten

• compact
  • behuizing
  • Geen ongewenste software meegeinstalleerd

Minpunten

• geen toetsenbordverlichting
  • schermresolutie
  • knoppen touchpad

Voor het Tweakers testpanel mocht ik de Surface Laptop Go testen. Omdat ik al enkele jaren fan ben van de Surface lijn van Microsoft vond ik het dan ook erg leuk om deze kans te krijgen. Mijn Surface pro 4 werkt nog prima maar langzaam was ik al een beetje onderzoek aan het doen naar een opvolger. Door het testen van de Surface Laptop Go verwacht ik dus ook een goede afweging te kunnen maken of de Surface Laptop Go een mogelijke opvolger kan zijn. Ook mijn vriendin die de Surface Pro 2 gebruikt heeft deze laptop getest en een oordeel kunnen geven als non-tech persoon wat ik ook heb proberen mee te nemen in deze review.
Omdat de echte Tweaker zichzelf toch verdiept in alle specificaties ga ik proberen deze review te schijven voor de wat meer doorsnee gebruiker van een laptop, wat volgens mij ook precies de doelgroep van dit systeem is.

Eerste indruk

Ik heb de Surface laptop go ontvangen in de originele Microsoft verpakking en dit ziet er allemaal netjes en verzorgd uit. Bij het openmaken van de verpakking komt de mooie aluminium uitstraling meteen in zicht. Het was handig geweest als er in de verpakking een uitsparing was gemaakt, want om de laptop er nu uit te pakken moet je de doos toch even wat kantelen.
Na het verwijderen van de laptop uit de doos komt het doosje met daarin de lader en een boekje ook tevoorschijn, dit is dus allemaal netjes en goed verpakt. De oplader is gelukkig dezelfde lader als de andere Surface producten. Het magnetische laadcontact heeft mijn Surface pro 4 al enkele keren een val van bureau bespaard, en mijn Surface dock kan ik dus ook op deze laptop gebruiken.
De eerste keer de laptop openen was wel even wennen omdat de laptop nergens een uitsparing langs de rand heeft zitten waar de laptop opengemaakt kan worden. Na enkele keren open doen zul je dit waarschijnlijk niet eens meer door hebben.

Bouwkwaliteit

Omdat ik tot nu toe met mijn Surface pro 2 en Surface pro 4 erg te spreken was over de uitstraling, afwerking en kwaliteit van de Surface lijn had ik ook voor deze laptop vergelijkbare verwachtingen wat betreft de bouwkwaliteit. De Surface laptop go heeft met zijn aluminium behuizing een prima kwaliteit. De onderkant van de laptop mag dan van plastic zijn, maar dit is absoluut niet storend en past ook prima in het design van de laptop. Wat vooral ook opvalt is de 3:2 schermverhouding, dit extra stuk ruimte in de hoogte is zeker voor een portable tekstverwerker of web-browsing pc erg fijn. De dunne schermranden zorgen voor een compact formaat laptop. De laptop is namelijk net zo breed als de Surface pro 2 welke maar een 10.2" scherm heeft. Ook valt het haast niet op dat er boven het scherm in de rand ook nog een camera zit. De laptop is duidelijk een stuk lichter dan de Surface pro 2 wat mijn vriendin al snel opmerkte na het verplaatsen.
Het hebben van een vast toetsenbord heeft toch wel een voordeel boven het losse toetsenbord van de Surface pro serie als je er bijvoorbeeld even mee in de bank gaat werken. Het is dan duidelijk te merken dat dit wat fijner is met typen omdat het geheel wat stabieler staat. Op een vaste ondergrond heb ik niet echt een voorkeur.

Features

Wat ik erg jammer vind aan de Surface laptop is dat ze in dit model geen toetsenbord verlichting hebben toegepast. Na dit gewend te zijn van mijn Surface pro's valt het nu meteen op dat het toetsenbord niet oplicht in een wat donkerdere omgeving.
Wat ik ook mis is het gemak van de Windows Hello-gezichtsverificatie camera, Daarvoor in de plaats is wel een vingerafdrukscanner gekomen in de aan/uit knop van de laptop op het toetsenbord. De vingerafdrukscanner heeft een prima oppervlakte en werkt (vind ik persoonlijk) fijner dan de vingerafdrukscanner van mij werk HP laptop waar ik langs moet vegen. De vingerafdrukscanner heeft een oplichtende witte rand om de toets en valt dus duidelijk op zodra je je vingerafdruk moet invoeren. Dit werkt dan ook goed en erg snel..
Wat betreft aansluitingen is de Laptop voorzien van een normale USB poort, een usb-C poort, een 3.5mm poort voor bijvoorbeeld een koptelefoon en een surface connector. voor een mobiele laptop wat mij betreft prima. Al zul je als je een muis erbij gebruikt wel verstandig eraan doen om een bluetooth muis te kiezen zodat de USB poort vrij blijft. Indien je een externe monitor aan moet sluiten zul je wel gebruik moeten maken van een USB-C verloopje, maar dit zul je op bijna alle compacte laptops hebben.
Wat ook handig is is dat de laptop geladen kan worden via de USB-C poort. Opladen met een goede powerbank of telefoonlader is dus een optie.

Ergonomie

Wat betreft ergonomie vind ik de laptop vergelijkbaar met de Surface pro 4. Het toetsenbord is wat betreft indeling en toetsen nagenoeg hetzelfde. De keytravel is wat mij betreft dan ook voldoende en weinig verandering ten opzichte van wat ik gewend was. Wat wel even wennen was was de touchpad. Deze is iets hoger dan de Surface pro 4, en duidelijk voelbaar op de randen (wat die Surface pro 2 touchpad haast onwerkbaar maakt). Maar het klikken van de touchpad blijft wat achter, het touchpad klikt niet altijd even goed wat het al snel een irritatie maakt. Omdat ik veel met een losse muis werk zal het voor mij niet snel een probleem zijn, maar voor mijn vriendin die altijd een touchpad gebruikt was het al snel een reden om naar een muis te wisselen.

Prestaties

Start
Wat mij als eerste opviel na de instellingen doorgelopen te hebben is dat de Surface lijn een schone Windows installatie mee krijgt. Veel andere merken zetten standaard een hoop ongewenste programma's (vaak met proef abbonementen) standaard op de laptop waar je niet op zit te wachten. In dit geval is een schone herinstallatie dus ook niet nodig want ik bij een nieuwe laptop toch wel fijn vind
Het eerste wat ik heb gedaan na de eerste configuratie is de laptop zijn updates laten installeren om vervolgens enkele keren te herstarten. Dit om een eerlijk beeld zonder configuratie en updates te krijgen van de opstartsnelheid van het systeem en dit is meer dan voldoende. Zoals ik al gewend was van mijn Surface Pro 4 start ook dit systeem enorm snel op wat in veel gevallen zelfs de slaapstand overbodig maakt. Uit het uit slaapstand halen en je werk hervatten is razendsnel op dit systeem. Nu alle updates gedaan waren (en dat duurde gelukkig niet zo lang) was het systeem dan echt klaar om te gaan gebruiken, maar ook dat viel even tegen omdat je al snel tegen de beperking van Windows 10 S aanloopt.
Windows 10 S
Als eerste wilde ik beginnen met het installeren van wat veelgebruikte software. Google Chrome, Firefox, 7zip, VLC. Meestal doe ik dit bij een nieuw systeem via ninite.com om gemakkelijk en snel dit klusje in 1 keer te doen.
Nadat ik via de Microsoft Edge browser de installatie van ninite had gedownload en deze wilde uitvoeren kwam de melding in beeld dat deze laptop uitgevoerd was met "Windows 10 S". Dit is een afgeschermde Windows versie welke alleen apps uit de Microsoft store kan installeren. Voor een heel erg basic gebruiker zal dit misschien voldoen, maar ik verwacht dat 95% van de Windows gebruikers toch al snel iets van software willen installeren welke niet in de Microsoft store staat.
Gelukkig was met enkele simpele klikt de Windows 10S versie om te zetten naar een normale Windows 10 zodat alle installatiebestanden gestart konden worden, maar toch is dit wel even opletten. Daarnaast blijft het de vraag of dit in de toekomst kosteloos blijft of dat Microsoft ook voor deze "upgrade" een bedrag gaat vragen zoals Windows 10 Home naar Windows 10 Pro upgraden.
Daadwerkelijk gebruik
Voor mij werk ben ik momenteel vooral veel bezig met onderzoek doen op internet, en dit uitwerken in documenten. Hiervoor is deze laptop erg geschikt door de beeldverhouding van 2:3. Er past nu meer tekst onder elkaar op mijn scherm wat werken met lange teksten wat gebruiksvriendelijker maakt.
wat minder handig is op deze laptop is mijn webdesign. Op mijn full-hd monitor of mijn Surface Pro 4 (2736x1824 resolutie) wat het gemakkelijk om even een webbrowser open te zetten naast mijn stuk code om zo side-by-side te werken als ik geen 2e scherm in de buurt had. Vanwege de beperkte schermbreedte van de Surface laptop Go (1536 pixels breedte) krijgt mijn browservenster een breedte van 768 pixels wat er voor zorgt dat ik vaak de mobiele weergave krijg van mijn pagina's in plaats van de desktop weergave. Voor de momenten dat ik mobiel aan het werk ben is dat geen enorm probleem, maar mijn mijn Surface Pro 4 en andere Surface modellen met hogere schermresoluties zou dit geen probleem zijn geweest.
Mijn vriendin heeft ook een middag op de laptop zitten werken. Die is voornamelijk bezig in een webbrowser en Microsoft Word. Voor haar was de Surface Laptop Go dan ook een fantastische vervanger van de oude Surface Pro 2

Schermresolutie

Nu de basis geinstalleerd was en ik wat op internet begon te bladeren viel me pas op dat de schermresolutie van de Surface Laptop Go niet fantastisch is. Tijdens gebruik is het in eerste instantie niet echt storend, en voor de doorsnee gebruiker zal het ook niet echt een probleem zijn. Maar het scherm komt nog niet tot de Full-HD wat je met websites en/of veel tekst op je scherm toch wel duidelijk merkt. Aangezien het scherm maar 12,45" is zal dit niet snel een probleem zijn. Waar je het vooral zult merken is bij applicaties en websites die gemaakt zijn voor een full-hd schermbreedte.
De beeldverhouding van 2:3 is afhankelijk van het gebruik wel fijn. Voor een tekstdocument past er zo net wat meer inhoud onder elkaar op het scherm, dat is wat fijner werken. Alleen met het kijken van bijvoorbeeld een film, wat vaak een 21:9 verhouding heeft zul je zien dat dit scherm grote zwarte balken onder en boven heeft.
Wil je deze laptop dus vooral gaan gebruiken voor het kijken van media dan kun je beter voor een laptop gaan met een 16:9 schermverhouding (en 1080p of hogere resolutie)

Speakers

Wat beteft de speakers is de Surface Laptop Go absoluut geen hoogvlieger. Het meeste geluid komt prima uit het compacte formaat laptop, maar het produceren van lage klanken wil bij deze laptop niet echt goed lukken. Wat wel fijn is is dat de speakers in deze laptop onder het toetsenbord links en rechts gemonteerd zijn. Er zit dus geen speaker zichtbaar op de laptop, en ook met de laptop op schoot heb je nog prima stereo geluid, in tegenstelling tot laptops met de speakers aan de onderkant waar je geluid vaak gedempt is met de laptop op schoot. Ook op maximaal volume lijken de speakers de klanken nog aardig weer te geven zonder al te veel vervorming, en dit maximum volume is ook ruim voldoende voor een laptop van dit formaat.

Warmte en geluidsproductie

De laptop heb ik getest met wat web browsen en tekstverwerken op zowel mijn bureau als in de bank met de laptop op schoot. Dit omdat een compacte laptop zoals deze toch wel eens mobiel gebruikt zal worden en ik ook graag hier een beeld zou hebben van de warmte die de laptop produceert. Gelukkig is warmte geen probleem voor deze laptop. Het bladeren over het web en wat tekstverwerken kan deze laptop met alle gemak aan en hierbij zal de laptop ook niet echt veel hoeven te koelen.
Daarnaast heb ik ook nog even een test gedaan door de processor een tijdje met 100% te belasten. Bij deze test begon de ventilator langzaam op te lopen om de laptop te koelen. De ventilator maakt niet perse een hard geluid maar helaas wel een fluitend geluid wat toch best storend is. Mocht je een gebruiker zijn van zware applicaties en het systeem vaak zwaar belasten, dan kan dit fluitende geluid wel een reden zijn om toch even verder te zoeken naar een ander systeem.

Mobiliteit en Accuduur

De mobiliteit van de laptop is uitstekend, en nu ik deze in gebruik heb gehad twijfel ik zelfs of mijn volgende Surface een Surface Pro moet worden, of een Surface laptop. Het gewicht van de laptop is door het gebruik van het aluminium laag, en dat in combinatie met de compacte formaat maakt dit een ideaal laptopje op even snel op te pakken en mee te nemen. Omdat het toetsenbord met een stevig en stug genoeg scharnier bevestigd is kun je er ook prima even mee op schoot werken.
Accuduur is voor mij lastig om een oordeel over te geven omdat ik verschillende tests en installaties heb gedraaid op het systeem wat niet ten goede komt van de batterijduur. Met een beetje internetten zul je het best wel een uur of 7 volhouden met de laptop verwacht ik, maar dit komt duidelijk niet in de buurt van de geadverteerde 13 uur.

Dit is misschien wel het lastigste deel van de Surface Laptop Go. Voor een normale gebruiker voldoet de Surface laptop Go uitstekend. Je hebt dan een compacte laptop met een mooi uiterlijk en prima kwaliteit. Voor €1000,- kun je wel een laptop met betere specificaties vinden dan deze Surface Laptop Go, maar als je op zoek bent naar een schermformaat van 13" of minder en heb je een budget van tussen de €750 en €1200 dan heb je weinig alternatief met een recente processor, scherm met een resolutie hoger dan 720p en een niet volledig plastic behuizing.
Als ik zie dat de Surface Laptop Go voor ongeveer dezelfde prijs te koop is als de Surface Laptop 3 dan zou mijn voorkeur toch uitgaan naar de Surface Laptop 3. De surface laptop 3 heeft namelijk een hogere schermresolutie, wel een windows-hello camera en. net iets betere specificaties

Ondanks alles is de Surface Laptop Go een prima laptop in de Surface serie. Het is een product met de kwaliteit van de Surface serie zoals ik ze gewend ben met prima specificaties. Toch heeft de laptop ook wel enkele minpuntjes en als je de prijs dan vergelijkt met de andere producten in de Surface lijn dan lijkt de keuze voor een ander model toch al snel een iets betere keuze te zijn.

Heb jij ook een Microsoft Surface Laptop Go i5-1035G1 (8GB, 256GB SSD, Qwerty, Platinum) voor consumenten?