€ 997,04
Specificaties 12,45" • 1536x1024 • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface Laptop Go i5-1035G1 (8GB, 256GB SSD, Qwerty, Platinum) voor consumenten Review

jeroen_koomenTestpanel 15 april 2021, laatste update op 15 april 2021, 297 views Testpanel

De Microsoft Surface Laptop Go is een kleine lichtgewicht laptop met een luxe uitstraling en een degelijk bouwkwaliteit. Voldoet aan de standaard dagelijkse werkzaamheden zoals, browsen, tekstverwerken en uitermate geschikt voor online teamoverleggen. Ondanks op hoge prijs van €999,-.

Pluspunten

• Gewicht
  • Bouwkwaliteit
  • Geluid
  • Uiterlijk

Minpunten

• (Micro)SD-kaart
  • Windows 10S

In mijn dagelijks werk als manager van een mbo-school heb ik van de school een HP ZBook tot mijn beschikking, maar omdat ik veel moet overleggen en ook nog af en toe lesgeef vind ik deze te zwaar om de gehele tijd mee te zeulen. Daarom gebruik ik hiervoor mijn ‘oude’ trouwe beestje: de Microsoft Surface Pro (model 2017). Helaas begint deze een beetje aan het einde van zijn latijn te raken en daarom was ik aan het rondkijken voor een lichtgewichte vervanger.

Ik was op zoek naar:
  • Lichtgewicht laptop;
  • Mooie uitstraling;
  • Redelijke snelheid
Tijdens een van mijn dagelijkse bezoeken aan Tweakers.net zag ik de mogelijkheid om kans te maken om de Surface Laptop Go te reviewen en hiervoor heb ik mij dan ook ingeschreven en tot mijn grote vreugde ook de kans gekregen om deze inderdaad enige dagen te testen.
De review schrijf ik dan ook vooral op basis van de dagelijkse werkzaamheden welke ik gewoonlijk op mijn Surface Pro uitvoer.

Kwaliteit & features

Zoals genoemd ben ik opzoek naar een laptop welke ook een beetje uitstraling heeft, de Surface Laptop Go heeft een luxe uitstraling welke in mijn ogen absoluut in het eerste opzicht niet onderdoet voor bijvoorbeeld een Apple laptop. De behuizing voelt stevig aan en is deels opgebouwd uit aluminium en plastic. Het touchscreen-scherm oogt en voelt erg degelijk en beweegt nauwelijks als je deze met je vingers bedient.
Het typen op het toetsenbord voelt prettig aan en vind ik in vergelijking met mijn Surface Pro Type Cover toetsenbord stukken beter. Vooral de feedback welke je bij toetsaanslagen terugkrijg ervaar ik als zeer prettig.

De algemene bouwkwaliteit is zoals de gehele Surface serie zoals verwacht erg netjes, geen stickers en de laptop is zeer fijn afgewerkt.
De vingerafdrukscanner werkt prettig en snel, wel mis ik de optie om de laptop met mijn gezicht te ontgrendelen. Deze functie gebruik ik op mijn Surface Pro regelmatig en dit vind ik wel een gemis.
De laptop is met zijn gewicht van 1150 gram heerlijk mee te nemen.

Geluid & scherm

Vanwege mijn functie zit ik regelmatig in overleggen en vanwege Corona zijn vrijwel alle overleggen digitaal via bijvoorbeeld Teams. De Surface Laptop Go is hiervoor uitermate geschikt. De beeldkwaliteit van de camera is goed tot uitstekend. Beelden komen scherp over en ook het geluid tijdens de videoconferenties was goed. Wel merkte ik op dat op het moment dat een collega samen met mij achter de laptop zat de overige deelnemers aan de vergadering ons niet altijd goed kon horen.
Het scherm oogt zeer helder en is prettig voor de ogen, ik ben zelf brildragend en heb gemerkt dat ik bij het werken achter de Surface Laptop Go mijn bril steeds vaker afzette omdat ik op deze manier fijner kon werken. Mijn kantoor ligt op het zuiden en in tegenstelling tot de andere schermen welke op mijn bureau staan had ik geen last van schitteringen. Ook in het donker presteert het scherm en camera naar behoren.

Aansluitingen & accuduur

Door de minimale behuizing heeft Microsoft weinig aansluitingen op de Surface Laptop Go geplaatst. Aan de linkerkant zit een hoofdtelefoonaansluiting, één gewone USB-A aansluiting en één USB-C aansluiting. Voor de werkzaamheden die ik verricht is dit meer dan genoeg, maar ik kan mij voorstellen dat sommige mensen hier er graag een paar meer van zouden willen zien. Aan de rechterkant zit de aansluiting voor de adapter welke magnetisch werkt. Deze kon in mijn ogen wat beter uitgevoerd worden, regelmatig had ik het idee dat de aansluiting goed zat, maar deze was toen niet correct aangesloten waardoor de laptop niet aan het laden was.
Tevens vind ik een groot gemist het ontbreken van een slot voor een SD-kaart.
De accu duur zou volgens Microsoft 13 uur zijn, maar dit haalt hij bij lange na niet, een dag met standaard tekstverwerken, mails beantwoorden en enkele Teams overleggen kom ik net door.

Zoals gezegd heb ik deze review vooral geschreven uit het oogpunt van mijn werkzaamheden als Manager in het onderwijs, ben daardoor bewust niet de diepte in gegaan op de hardware-specificaties maar mij vooral gericht op werkbaarheid van de Surface Laptop Go tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden tijdens Corona tijd.

De Surface Laptop Go voldoet wat dat betreft aan alle door mij gestelde eisen, wel vind ik het prijskaartje van €999,- iets aan de hoge kant voor een laptop, welke toch voor een groot deel uit plastic bestaat en waar Microsoft Windows 10S meelevert.
De bouwkwaliteit, het toetsenbord, geluid en scherm hebben mij zeer positief verrast.
Ik twijfel nog even of ik overstap naar een Surface Laptop Go of dat ik mijn toch ga oriënteren op een nieuwe Surface Pro. Eén iemand welke zeker overtuigd is van de Surface Laptop Go is mijn vrouw, dus wat mijn keuze ook gaat worden… de Surface Laptop Go gaat zeker een plekje bij ons in huis krijgen.

Heb jij ook een Microsoft Surface Laptop Go i5-1035G1 (8GB, 256GB SSD, Qwerty, Platinum) voor consumenten?