MSI GE76 Raider 10UH-200NL

Specificaties 17,3" • 3840x2160 • 2TB • Intel Core i9 - Bekijk alle specificaties

MSI GE76 Raider 10UH-200NL Review

Diepie 15 april 2021, 351 views Product gekocht

MSI GE76 Raider 10UH-200NL

Ik werk veel met vm's en docker en met name daarvoor komt de bak geheugen van pas. Gamen gaat moeiteloos in 4k en dankzij het prachtige scherm spat alles van je scherm. Bouwkwaliteit is top, software van MSI (dragoncenter) is bagger, hoort niet bij een laptop van deze prijscategorie

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • 4k 120Hz scherm is prachtig
  • Toetsenbord is zalig
  • I/O ten overvloede
  • Rubberen voetjes onder de laptop
  • Super performance

Minpunten

• Dragon center
  • Geluid bij zware belasting
  • Laadblok is enorm

Omdat ik veel met vm's en docker werk en mijn vorige laptop het niet meer trok (I7-7700HQ, 16GB, GTX1050), was het tijd voor een nieuwe. Het is voor mij een zakelijke aanschaf en ik wil niet bij een klant zitten en moeten melden dat het allemaal wat lang duurt omdat het een oud beestje is dus keek ik naar de top van de markt. Na een zoektocht op deze laptop uit gekomen en tot op heden super tevreden.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is uitstekend. Voelt solide aan en straalt kwaliteit uit. Scharnieren van het scherm zijn degelijk en stevig en gaan zwaar maar niet te zwaar. Scherm buigt niet bij eenhandig openen sluiten aan de zijkant.
Ik heb in het verleden slechte ervaringen met de voetjes van laptops (schuiven, los raken, krasgevend) maar bij deze is dat dik voor mekaar. Twee flinke voeten achter en een grote balk aan de voorkant, staat superstabiel en schuift niet.

Scherm

Het scherm is fantastisch, superscherp en helder, prachtige kleuren.

Toetsenbord

Typen is een genot, fijn toetsenbord met per-key rgb verlichting in te stellen via Steelseries software.

Speakers

Geluid is bovengemiddeld voor een laptop (afgaande op eigen ervaringen). Vol en relatief goeie lage tonen.

Geluidsproductie

Zolang je het systeem niet te zwaar belast, is er niets aan de hand. Maar zodra je dat wel gaat doen, dan laat hij wel van zich horen. In games niet zo heel erg, dan heb je toch het geluid van de game die het enigszins overstemt. Maar als ik aan het werk ben wel enigszins vervelend. Als ik meerdere vm's draai met verschillende dockers gestart en daarnaast cisco webex (online meeting) dan gaat hij wel tekeer. Het is voor mij nog wel acceptabel maar ik kan mij voorstellen dat dit potentiele kopers afschrikt.

Prestaties

De prestaties zijn super, zeker als ik het vergelijk met mijn vorige laptop. Ik draai voor mijn werk virtueel een vrij zwaar archiveringssysteem, soms meerdere versies naast elkaar en alleen opstarten duurde voorheen meer dan een uur. Nu in een paar minuten gepiept!
Ik heb tot nu toe Forza Horizon 4, Doom Eternal en FarCry 5 gespeeld. Alles op 4K en vloeiend. Forza met fps aan continue op 120 fps.
3dMark gaf een score van 11600 op timespy HD zonder aanpassingen. Na de MSI drivers te vervangen voor Nvidia drivers en in dragon center User profiel te selecteren op Turbo kom ik op 12273
https://www.3dmark.com/3dm/60672336 . Met nog meer tweaken moet hoger mogelijk zijn.

Software

Afgezien van de bloatware (zoals office365) , die uiteraard aanwezig is maar ook te verwijderen is (standaardprocedure tegenwoordig), krijg je van MSI de dragon center.
Hiermee kun je profielen aanmaken voor games, batterij instellingen maken, fan speed regelen, overclocken, kleurmanagement, system monitoren. Op zich allemaal nuttige functies en fijn dat het erbij zit maar helaas is de software zeer onstabiel.
De waarden in de system monitor bevriezen regelmatig, meerdere keren startte de software niet omdat hij ineens van mening was dat de firewall niet geopend was voor de software, meerdere vastlopers gehad bij opstarten SDK. Ik heb ongeveer 10x de software opnieuw moeten installeren in een maand tijd. En toch blijf ik dat doen omdat de functies die het dragon center geeft wel nuttig zijn. Er liggen al meerdere klachten bij MSI maar echte oplossingen zijn er nog niet, wel veel workarounds.

Accuduur

Accuduur kan ik nog weinig over zeggen, door thuiswerken alleen nog aan de power gehad. Het laadblok is wel enorm en meer dan een kilo zwaar.

Connectiviteit

Connectiviteit is dik in orde, alle poorten die ik nodig heb zitten er op. Wifi6, 3 x Type A 3.2 (2x gen1, 1x gen2) en 2x Type C, Displayport 1.4, SD-card slot, Gigabit Ethernet, Bluetooth 5.2.

Tot nu toe erg tevreden, doet wat hij moet doen en snel ook. Heeft wat mindere punten zoals gewicht en geluidsproductie maar die zijn voor mij acceptabel en wegen niet op tegen de vele voordelen. MSI moet wel aan de slag met het dragon center want die drukt de pret soms wel een beetje

Heb jij ook een MSI GE76 Raider 10UH-200NL?

Ik heb exact dezelfde en ben er ook lyrisch over.
Dat Dragon Center raar doet heb ik geen last van, wellicht omdat ik de standaard installatie van Windows gebruik die er op staat (en heb opgewaardeerd naar Pro). Misschien dat die problemen later nog komen na een verse install, maar het is wel redelijk kritische software om te hebben anders kan je niet switchen tussen enkel de discrete graphics aan te forceren of de laptop zelf te laten beslissen.
Ook kan je daarmee je accu tot een bepaald percentage laten opladen en niet meer, om je accu zo lang mogelijk mee te laten gaan, heel handig. (En nog veel meer echt goede functies).

Dat de lader groot en lomp is ervaar ikzelf niet zo. Mijn vorige was aanzienlijk groter en lomper.
Het lawaai ook, subjectief. Mijn oude GTX1080 met 7700K was een stuk luidruchtiger nog. Het kan zeker afhangen van wat je gewend bent hoor. Voor mij is dit een super mooie upgrade!
Ik maak ook gebruik van de standaard windows installatie opgewaardeerd naar Pro dus daar zit het verschil niet, Ik zat juist te denken om een verse installatie te doen in de hoop dat het probleem opgelost wordt :*)
En het is wel software die je wil hebben inderdaad want het biedt wel essentiële functionaliteiten.
Ik moet er nog maar eens wat dieper op induiken om te kijken of het fout gaat in combinatie met andere software.

Ik vergelijk de lader met mijn vorige en die was ongeveer 300 gram dus dan begrijp je wel dat ik hem groot vind ;)
Ik heb Dragon center al meermaals vers opnieuw geïnstalleerd. Laatste keer eerst nieuwe versie gedownload, MSI sdk en dragon center verwijderd. Daarna op aanraden van MSI (meermaals contact gehad) internet offline gehaald en die nieuwe versie geïnstalleerd zonder internetverbinding. Vooralsnog lijkt dit goed te gaan. Kan het nu echter even niet vervolgen, helaas is mijn adapter er mee opgehouden. Opgestuurd naar MSI en hoop snel een nieuwe te krijgen. De adapter van 280 Wt en deze aansluiting is (nog) nergens los te koop, behalve te importeren uit Azië, met behoorlijke levertijd.