Panasonic TX-55HZT1506 Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Panasonic TX-55HZT1506 Zwart Review

JoshuTestpanel 15 april 2021, laatste update op 15 april 2021, 272 views Testpanel

Panasonic TX-55HZT1506 Zwart

Mooi beeld en prima geluid, wat wil je nog meer van een TV? Deze Panasonic is niet al te flashy in zijn uiterlijk of innerlijk, maar op een zeer positieve en kwalitatieve manier!

Pluspunten

• Straalt kwaliteit uit
  • Super beeld
  • Prima geluid
  • Afstandsbediening top bouwkaliteit
  • Finetunen beeldinstellingen via smartphone

Minpunten

• Smartphone app oogt ouderwets
  • Geen screensaver op HDMI input
  • Ongelijk volume tussen streaming diensten

Inleiding en kennismaking

Via het Tweakers Testpanel heb ik deze TV 2 weken mogen testen en hieronder kun je mijn bevindingen lezen.
Vrouwlief kijkt meer TV dan ikzelf en onze jonge baby vind het al lang fascinerend als er bewegend beeld te zien is. We kijken hier in huis dus wel regelmatig TV, maar zijn absoluut geen die-hard liefhebbers van het perfecte plaatje of beste geluid.

Maar goed, nieuwe techniek is leuk en in de directe omgeving hadden wij nog geen kennis gemaakt met een OLED scherm. Toevallig is onze huidige TV ook een Panasonic, de 40CS630 om precies te zijn. Met 40 inch een heel stuk kleiner en goedkoper als deze TX-55HZT1506, maar voor zijn leeftijd en prijsklasse was de beeldkwaliteit destijds een groot pluspunt.

Een leuke mogelijkheid dus om eens te kijken dus wat de nieuwste stand van de techniek kan brengen en of het al de moeite waard is om misschien wel eens een upgrade te overwegen.

Unboxing en eerste indruk

Bij een groot formaat TV hoort ook een grote doos en Panasonic stelt daarin niet teleur. Dat is positief, want in de doos zit de TV strak ingepakt in strategisch geplaatste stukken piepschuim wat een goed gevoel geeft.
De doos bevat aan een van de grote zijkanten scheurranden, waardoor je ruim toegang krijgt om de TV uit de doos te halen. Omdat het hier om een review model gaat heb ik dit niet getest, maar volgens mij geeft het fijn toegang om er ook meteen liggend de voet onder te schroeven indien gewenst.

Als je de doos aan de bovenkant openmaakt kun je maar aan één ding denken: damn wat is dat scherm dun!
Dat gevoel vervaagd echter snel als je verder kijkt, want in het midden van de tv zit een flinke verdikking: een up-facing speaker. Maar eigenlijk mag dat de pret niet drukken, het blijft knap om te zien hoe dun het scherm zelf is op de hoeken. En die speaker symboliseert ook weer meteen het Dolby Atmos systeem.

Verder bevat de doos alles wat je zou verwachten; een zware voet, afstandsbediening, gebruiksaanwijzing en dit alles goed beschermt met piepschuim en verder nog individueel verpakt.

De TV

De TV zelf is strak afgewerkt en daar is weinig op aan te merken. De behuizing trekt niet meer aandacht dan nodig en dat is fijn. Ook de rand rondom het scherm is erg minimaal en deze steekt een beetje voor het scherm uit ter bescherming natuurlijk. Deze rand zie je echter alleen als je er bewust naar kijkt en met het beeld aan valt deze optisch weg in de bredere rand van het scherm.

Één detail wat opvalt is de IR ontvanger en status led. Deze geven de indruk er naderhand nog even ondergeplakt te zijn omdat ze deze vergeten waren.. Jammer dat ze deze niet geintegreerd hebben ergens in de rand en het geeft toch een beetje een kwetsbaar gevoel. Maar eerlijk is eerlijk, als je tv zit te kijken dan valt het eigenlijk niet meer op. Zeker niet omdat het van het beeld gescheiden wordt door de front-facing speaker en dus niet in focus zit.

Het geheel staat op een vrij grote voet waar je de TV overheen schuift en daarna met 4 schroeven vast zet. Erg stabiel, dit geeft een goed gevoel. De voet is draaibaar, maar de hoek zie hij kan behalen is niet bijzonder groot. De voet hoeft niet precies goed uitgelijnd te staan want door het ronde design valt dan dan niet op, maar verder twijfel ik een beetje over het nut van het zogenaamde 'swivel design'. De tweede foto is van de TV maximaal gedraaid.

Qua aansluitingen is de TV ruim voorzien.
Hij bevat onder andere een dubbele tuner, CI+ kaartslot, 4x HDMI, 3x USB, Digital Audio, Ethernet en headphone aansluiting.
Al deze aansluitingen zitten aan de linkerkant van de TV en zijn op zich prima bereikbaar.
Rechts zit enkel een paar basis knopjes voor bediening van de TV en de netsnoer. Helaas is dit een vaste netsnoer en kun je deze dus niet vervangen door een langere of kortere. Met ongeveer 2,6m lang is hij niet aan de krappe kant maar een loss snoer was prettiger geweest.

Met de voet staat de TV een kleine 20cm verwijderd van de muur, wat best een flinke afstand is.
Zonder voet heeft de TV nog altijd een dikte van ongeveer 6cm plus een eventueel ophangsysteem.
Hoe dan ook komt de TV dus niet heel plat tegen de muur aan.

Het beeld

Als je vanaf een Full HD LCD paneel overstapt naar een 4K OLED, dan is het natuurlijk lastig te vergelijken. Maar ook na 2 weken gebruik te maken van de TV blijft het me verbazen hoe mooi het beeld is. Zwart is natuurlijk echt zwart door de OLED technology en de kleuren worden erg mooi weergegeven. Panasonic claimt de TV uitgebreid te kalibreren en ze adverteren onder andere met 'the choice of Hollywood professionals'. Verdere features zoals HDR10+, Dolby Vision IQ, Filmmaker-modus, HCX Pro Intelligent videoprocessor, etc. hebben allemaal een positief beeld op het uiteindelijke resultaat. Daar heb ik geen verstand van geef ik eerlijk toe, maar ik ben onder de indruk.

Leuke toevoeging is dat je via app het beeld en de kleurweergave moet kunnen kalibreren. Ik zeg 'moet kunnen', want bij mij crashte de app als ik dit wilde proberen. Een klein overzicht van de mogelijkheden vind je op YouTube.

OLED schermen staan niet perse bekent om hun felheid, maar qua helderheid was de TV voor ons meer dan toereikend. De zon schijnt hier niet vaak direct op de TV dus het zijn ook redelijk makkelijke omstandigheden.
Ghosting en pixeldefecten heb ik niet gemerkt, dus dat is fijn.

Inbranden van het beeld is wel een gevaar bij OLED panelen bij lang stilstaand beeld. Het valt op dat bij het pauzeren van de streamingdiensten dan ook vrij snel een screensaver tevoorschijn komt. Deze is vrijwel volledig zwart, met een verspringend OLED logo.
De screensaver werkt niet voor input vanuit een HDMI signaal. Als ik onze KPN mediabox op pauze zet dan heeft de TV dat schijnbaar niet in de gaten want er verschijnt geen screensaver. Dit vind ik echt een gemiste kans want het kan vast niet moeilijk zijn om het inkomende beeld van de HDMI poorten te analyseren en bij langdurig gelijk beeld ook en screensaver toe te passen.
In de praktijk zal het inbranden bij gemiddeld gebruik wel meevallen lijkt me, want zo lang staat het e.e.a. vaak niet op pauze. Maar van een TV in deze prijsklasse had ik meer verwacht..
Overigens geeft de TV aan zichzelf te onderhouden wanneer nodig en er is een optie om schermonderhoud te forceren. Het geforceerde onderhoud duurt circa 80 minuten, maar kan ook gestart worden zodra de TV wordt uitgeschakeld.

Het geluid

Bij onze eigen TV maken we gebruik van de Sonos Beam + 2x Sonos One speakers om een 5.0 setup te maken. Natuurlijk laten we dat bij deze TV achterwege want dat zou een down-grade zijn!
Bij het Sonos systeem mis ik altijd een optie voor all channel stereo, zodat bij reguliere TV uitzendingen ook de achterspeakers het stereo geluid weergeven. Ik moet zeggen dat het bij deze TV al een heel stuk aangenamer was, het stereo geluid vulde veel meer de ruimte waardoor het beter te horen is.
Maar de uitgebreide speakers van deze Panasonic komen pas echt tot z'n recht met de juiste content natuurlijk. Het geluid klinkt is erg goed en weet in onze relatief kleine woonkamer (vergeleken met de TV) het geluid op de juiste plaats weer te geven.

Voor ons klonk het geluid uitstekend en kwamen de gehele range mooi door. We hebben het niet direct vergeleken met het Sonos systeem, ik zou niets meer willen toevoegen aan wat de TV al kan.

Bediening

Van deze afstandsbediening kreeg ik meteen een glimlach op m'n gezicht toen ik hem oppakte.
Geen goedkoop plastic ding, dit straalt degelijkheid en luxe uit. Het is een relatief zware afstandsbediening, maar als je hem eenmaal in gebruik hebt merk je dat al snel niet meer tot je een andere afstandsbediening pakt, welke dan goedkoop aanvoelt.
Qua knoppen is het redelijk standaard, gelukkig geen heel circus aan gesponsorde knoppen van streamingsdiensten.
Leuk is de knop rechtsboven voor de backlight die in de afstandsbediening is ingebouwd. Leuk, maar ik zie het hier thuis nog niet echt gebruikt worden. Ook is het zo dat niet alle knoppen verlicht zijn en dat de keuze voor welke wel en welke niet voor mij wat vreemd overkomt. Persoonlijk zou ik gekozen hebben om de play/pause knoppen ook te verlichten bijvoorbeeld, terwijl de menu, input, text, STTL en Provider knoppen bovenin dan weer niet echt relevant lijken.

Naast de afstandsbediening kun je de TV ook bedienen via de smartphone app van Panasonic.
Omdat wij al jaren naar een Panasonic model kijken is de app ons goed bekend en deze werkt verder prima. Op een crash bij de uitgebreide kleur-calibratie na trouwens.
De app voelt en oogt wel wat ouderwets en is bijvoorbeeld en ook het casten van content is ook niet iets waar wij vrolijk van worden.
Maar voor de dagelijkse bediening van de TV als je de afstandsbediening net buiten je bereik hebt neergelegd werkt het ideaal.

Panasonic's eigen My Home Screen 5.0 OS draait op deze TV en dat werkt prima.
Snelkoppelingen naar de meest gebruikte apps zijn makkelijk toegankelijk via een balk onderin het scherm en alle apps die wij zouden verwachten zijn ook aanwezig en werken OK.
Jammer is wel dat het volume niveau tussen de apps flink verschilt. Hier moet je wel even goed bij opletten als je switched van streamingdienst bijvoorbeeld of van/naar de media-box gaat die ook weer zijn eigen volume heeft.

Het OS heeft ook de mogelijkheid om samen te werken met Google Assistent en Alexa spraakbediening. Hiermee zou je onder andere de TV aan moeten kunnen zetten en het volume en zender wijzigen door tegen een slimme speaker in je huis te praten.

Zoals je wel hebt kunnen lezen, hebben wij genoten van de TV!
Persoonlijk zullen wij niet snel €2200 uitgeven aan een TV, maar ik snap wel dat deze het geld waard kan zijn. Ten opzichte van de concurrentie is de Panasonic wel wat duurder maar het geheel voelt dan ook kwalitatief erg goed aan. Dat is in mijn beleving veel waard.

De paar minpuntjes die ik heb genoemd mogen eigenlijk geen naam hebben in verhouding met wat deze TV biedt.
Het beeld en geluid zijn simpelweg fantastisch en ik zou de Panasonic TX-55HZT1506 dan ook zeker aanraden als een moderne TV die doet wat hij moet doen en daar erg goed in is, zonder allemaal gekke fratsen.

Hieronder nog wat afbeeldingen van de TV.

Heb jij ook een Panasonic TX-55HZT1506 Zwart?

Bedankt voor je review.. Ik heb een vraag..
Ik begrijp dat de tv een "Status"-led lampje heeft,.. Dit heb ik eerder gelezen.. Geeft dit lampje ook aan wanneer de tv bij het op standbye zetten.. zijn reguliere pixel-refresh gaat doen. Dat zal hij niet altijd doen.. Omdat je dan wel eerst een aantal uren, misschien 4 uur of zo..
Mijn pHilips oled geeft dit niet aan.. En ik vraag me af of de tv dit meteen na uitzetten doet of pas na half uur dit korte programma opzet.. En hoeveel minuten duurd dit..
Zal wel weer niks over de philips zeggen.. maarr

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.