Ubiquiti UniFi Protect G3 Instant Camera

€ 45,38
Specificaties Draadloze binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Protect G3 Instant Camera Review

Peetke 15 april 2021, laatste update op 3 mei 2021, 1.681 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Protect G3 Instant Camera

Leuke gadget, handig op plekken waar je wel elektra hebt, maar geen UTP. Voor groter overzicht/ruimtes is bitrate&resolutie niet echt goed genoeg.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Erg goedkoop
  • Klein
  • Supersimpel installeren en adopten

Minpunten

• Artifacts
  • Erg fish-eye beeld
  • Geen PoE&UTP

Kwaliteit Score: 5
Allerleerst hij is natuurlijk super goedkoop. Zeker voor Ubiquiti, dit is de helft van de prijs van de G3 Flex. Alles is super netjes qua bouwkwaliteit, goed verpakt, en compleet.

De camera zelf is erg klein. Heeft een (optioneel) pootje, waarmee je hem kunt vastmaken aan een muur en ook wat kunt richten. De USB kabel is 2 meter lang.

Installatie
Installatie is kinderspel. Ik heb het poortje vastgeschroefd en met een bijgeleverde plakker het houdertje vastgeplakt op de ophangplek. Erin prikken en de stekker in het stopcontact en klaar. Niet geboord/schroeft, is toch niet vandalisme proof. Open je Protect App en die vroeg mij al direct de nieuwe camera te adopten. De G3 Instant maakt allerlei geluidjes, alsof je op het vliegveld rondloopt (voor degenen die nog weten hoe dat is) en er telkens mededelingen zijn. Firmware begon direct bij te werken en binnen een minuut ben je operationeel.

Configuratie
Ik zet zelf direct het Unifi watermerk uit (nutteloos) en te timestamp aan (juist wel fijn!). Bitrate zet ik altijd maximaal (framerate stond standaard al op 30fps). Ik gebruik op Wifi ook de 1080p beeld-instelling in de App.

Beeld
Met 1080p is de camera geen uitblinker. Met 30fps is het beeld soepel. Fish-eye 'distortion' is duidelijk te zien. Het beeld blijft wel wat compressie-artifacts geven, ook in de browser-views. Ik heb het idee dat de G3 Flex dat net ietsje beter doet. Ook in de opgeslagen, gedwonloadde beelden zie ik dezelfde compressie.

Update 3-5-2021: er is nieuwe firmware; "G3-Instant: image quality improvement.", ik heb werkelijk het idee dat het beeld beter is geworden.

To Wifi or not to Wifi
Wifi camera's zijn veel storingsgevoeliger, makkelijk te blokkeren voor kwaadwillenden, en gebruiken continu belangrijke wifi-bandbreedte die je liever voor je mobiele devices gebruikt. Deze camera heeft alleen wifi, dus dit is denk ik zijn grootste minpunt. Bedenk dus goed of je dit wilt in jouw scenario, anders is de G3 Flex of iets anders de betere keuze.

Nacht
Infra-rood/nachtbeeld is prima op orde. De camera geeft goed beeld 's nachts, ook over wat grotere afstand. Ik denk dat dit vergelijkbaar is met de G3 Flex. De G4 Bullet heeft duidelijk meer Infrarood leds aan boord en geeft 's nachts buiten een wijdere blik.

Goedkoop, maar goed. Wel vele malen minder beeld als bijvoorbeeld de G4 bullet, dus verwacht geen wonderen. Ik had erg graag een UTP optie gezien.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Protect G3 Instant Camera?

Vraag & Aanbod

Zie ik het goed dat je de camera buiten onder een afdakje geïnstalleerd hebt?
Naar mijn weten heeft de camera geen IP rating, dus ik ben opzich wel benieuwd of de camera goed blijft functioneren.
Het is een kurkdroge hoek van een flinke carport. Plus het levert anekdotisch bewijs. Hij hangt er in ieder geval prima en functioneert prima. Tot zover goed. Bouw camera lijkt wel vrijwel op de andere camera's die wel IPxx rated zijn, dus denk dat hij vrij goed zal blijven werken onder een rand en niet de directe elementen hoeft te trotseren.
Bedankt voor de toelichting. Dat geeft mij wel wat meer vertrouwen om er een in een schuurtje te hangen.
Dank voor je review. Kun je tzt nog een update plaatsen met nachtbeeld?
Zijn deze camera's inmiddels beschikbaar?
Toegevoegd. Er hingen meer camera's in de buurt, dus infrarood was geen eerlijke vergelijking. Als hij alleen aan staat is nacht beeld eerder beter dan slechter, te veel infrarood kan dus blijkbaar overstemmen (wat vast en zeker weer deels op te lossen is in de instellingen van de camera).
Hij hangt op een plek met meer infra rood, dus moet de rest eerst ontkoppelen voor een realistische blij.

Ze zijn nauwelijks beschikbaar, maar dit is gewoon uitgeleverd rechtstreeks vanuit ui.com
Data blijft dan echter wifi.
Die heb ik er inmiddels ook in gebruik en bevalt goed. Je kunt dan remote power-resetten en hoeft er geen stopcontact in de buurt te zitten.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.