Dune HD Realbox 4K 16GB

Specificaties DLNA -support • WiFi • 16GB - Bekijk alle specificaties

Dune HD Realbox 4K 16GB Review

Microkid 13 april 2021, 1.005 views Product gekocht

Dune HD Realbox 4K 16GB

Als je een mediaspeler zoekt die eenvoudig in gebruik is en alles out-of-the box kan afspelen, zoek niet verder.

Pluspunten

• Vreet alles
  • zeer klein
  • snel
  • updates via internet

Minpunten

• Geen

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik gebruik al vrij lang Dune mediaspelers. Ooit begonnen met de 101, toen de 303, daarna de HD Solo Lite 4K. Ondanks dat die laatste "4K" aan kon, was dat zeer beperkt. Dus tijd voor een nieuwe mediaspeler. Dune zou Dune niet zijn als ze daar weer een prachtige oplossing voor hadden bedackt. De Realbox 4K. Gebaseerd op de Realtek RTD1395. Het ding is 11x11x2cm. Waar de vorige modellen nog van plastic waren, is deze nu van aluminium. Nog kleiner dan een Intel Nuc. Hij speelt logischerwijze alles af wat je hem voert: SD, 2K, 4K, 4K60, DHR, HDR10+, DTS, Atmos, enz enz. Ondertitels kan hij zelf opzoeken. Configuratie is een eitje: gewoon de automatische configuratie volgen en je bent bijna klaar. Daarna nog even een koppeling maken naar een netwerkshare waar je video's staan, in mijn geval een Synology share. Daarna: feest. Grappig detail: aan de voorkant zit een klein LCD paneel met een klok. Kan je zien hoe laat het is. Grappig? ja. Nuttig? Niet echt...
Verder vind je nog wat aansluitingen voor USB, 1Gbit NIC, wifi, HDMI 2.0a, microSD en SP-Dif. En dat voor een acceptabele 149 euro.
Voorlopig is dit mijn 4K mediaspeler. Over een tijdje, wanneer we naar 8K gaan, zal er wel weer een nieuwe Dune 8K komen ;)

Heb jij ook een Dune HD Realbox 4K 16GB?

Ik weet tot nu toe niet of er een speler is die hardwarematig 10bit x264 (Hi10P) aan kan. Deze wel?

Dat dit formaat spelers ook nog twee externe wifi-antenne-aansluitingen heeft vind ik wat overkill. USB-dongle ondersteuning werkt toch ook?

[Reactie gewijzigd door Killemov op 13 april 2021 21:44]

Klinkt erg interessant, als opvolger van mijn bejaarde Dune HD Smart D1.
Maar ik kan nergens info vinden over de ondersteuning van TV series. Worden deze ook op een goede manier verwerkt in de "My Collection", incl. de herkenning van de diverse seizoenen, en met images en ondertitels?
Dat moet ik nog proberen. Ik heb al wel de Movies getest in My Collection, en dat werkt verbluffend goed. Hij scant je folder en vind zelf de meeste titels. Waar hij het niet weet kan je hem een handje helpen.
Het zou mooi zijn als je jouw review zou kunnen uitbreiden met wat ervaringsinfo hierover. Liefst natuurlijk met wat screenshots erbij 😃

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.