HTC Legend Zilver Review

julby 18 augustus 2010, laatste update op 26 juli 2012, 926 views

HTC Legend Zilver

Pluspunten

• Vormgeving/afwerking
  • Gebruiksgemak
  • HTC Sense

Minpunten

• Accu
  • Geluid speaker

Ik heb de HTC legend sinds een week in huis en doordat het e.e.a. toch enigszins tegenvalt, hierbij mijn bevindingen.

Ik heb tot nu toe een aantal minpunten aan de telefoon ontdekt:
  • Accu: mijn bevindingen zijn nog negatiever dan wat er vaak al in reviews wordt geschreven. Bij enig intensief gebruik (paar maal per dag een paar minuten internetten, enkele keren je e-mail lezen, etc.) mag je blij zijn als de accu het een volle dag volhoudt. Dit zelfs in combinatie met JuiceDefender.
  • Geluid: bijzonder blikkerig bij het afspelen over de speaker. Door het ontbreken van een equalizer is verbeteren/aanpassen ook niet mogelijk. Met koptelefoon is de geluidskwaliteit vergelijkbaar met die van een Ipod, maar het ontbreken van een mogelijkheid tot het aanpassen van de geluidsfrequenties voor verschillende genres muziek blijft toch een minpunt.
Verder natuurlijk ook genoeg positieve punten:
  • Gebruiksgemak: ik ben zeer tevreden over Android i.s.m. HTC Sense. De interface werkt zeer intu´tief en met een dagje 'spelen' (waarbij de accu na een halve dag wel leeg is..) ken je de telefoon wel voor 99%
  • Vormgeving/ afwerking: de telefoon oogt erg netjes en voelt solide aan. Veel mensen klagen over het telefoonboek; ik vind dit juist soepel en eenvoudig werken. Contacten zijn netjes te beheren en eenvoudig terug te vinden.
  • Android bevalt erg goed: applicaties installeren gaat soepel en eenvoudig via de Android Market, in de meeste gevallen zijn er voldoende, goede applicaties te vinden.

Heb jij ook een HTC Legend Zilver?

Accu is een bekend punt bij deze telefoons, en dat weet je als je deze telefoon koopt. Geluid afspelen via de speaker van de telefoon zelf laat sowieso je oren bloeden, en vind ik (persoonlijk) dus niet echt een minpunt.
Ik wist bij het kopen van dit model inderdaad dat de accu problematisch kon zijn. Met mijn oude, simpele Nokia kon ik 3-4-5 dagen bellen/sms'en voordat de accu herladen moest worden en ik wist dat dit niet haalbaar zou gaan zijn met de HTC. Maar, ik ging er vanuit dat ik wel op zijn minst 2 dagen met de accu uit de voeten kon, iets wat niet het geval is! Ok, misschien speel ik nu nog teveel met mijn nieuwe gadget en kan ik het stroomverbruik nog wat verminderen door opties uit te zetten, maar zoals ik hierboven ook al gezegd heb: ik blijf ontevreden over de accu.

Ook bij het geluid over de speaker wist ik dat ik niet de kwaliteit van een koptelefoon of normale speakerset kon verwachten. Echter, als ik de geluidskwaliteit van de speakers vergelijk met bijv. mijn oude Nokia of een Samsung smartphone van een vriendin van mij dan presteert de Legend toch een stuk minder.
Uiteraard, dat is ook je goed recht. Overigens moet een accu ook inwerken, mijn desire haalt inmiddels wel de twee dagen als ik er niet teveel mee speel (zeker sinds de synchronisatie (8 uur opladen, loskoppelen, uit, nog een uur opladen, aan voor twee minuten en weer uit, nog een uur opladen, klaar)). Bij normaal gebruik als de nieuwigheid eraf is, is er goed mee te leven, maar deze telefoon gebruik je nu ook eenmaal veel meer, daarvoor koop je hem ook. Maar ook ik hang mijn telefoon nog trouw iedere avond aan de muur.
Accu is altijd een punt bij Android telefoons, mn X10 houdt het ook niet langer dan 2 dagen uit. Moet je voor de lol eens 3g uitschakelen, kijk dan eens hoe lang hij meegaat. En tsja, telefoons worden steeds dunner, dus het geluid van de speaker is dan altijd bagger. Je kunt ook meerdere media players downloaden, die misschien wel een beter geluid hebben.
Ik heb als test nog wat meer muziek naar mijn Legend gekopiŰerd en de kwaliteit vergeleken met mijn ipod, valt eigenlijk toch reuze mee (vergelijkbaar met de ipod, met wel nog steeds het nadeel van de ontbrekende equalizer). Zal dit nog aanpassen in de review.

Na wat Googlen kwam ik er achter dat er toch wel erg veel mensen klagen over het ontbreken van een equalizer, hopelijk komt er binnenkort een beschikbaar in de AnroidMarket of wordt het ge´mplementeerd in de mediaplayer en radio.

Over de accu blijf ik toch ontevreden. Een van de redenen voor het aanschaffen van dit soort telefoons is dat ik juist graag altijd op de hoogte wil worden gebracht van nieuwe e-mails. 3G uitschakelen om zo de accu te sparen is in mijn ogen dus niet echt een optie.