1 review

11-in-1 USB 3.1 Gen 2 Type-C Hub

€ 27,80
Specificaties 4-poorts USB 3.0 hub - Bekijk alle specificaties

11-in-1 USB 3.1 Gen 2 Type-C Hub Review

Crestop 13 april 2021, laatste update op 18 april 2021, 2.955 views Product gekocht

11-in-1 USB 3.1 Gen 2 Type-C Hub

Degelijke hub met heel veel aansluitmogelijkheden voor een mooie prijs. Werkt alleen niet goed in combinatie met een MacBook Air M1. Daarom weer teruggestuurd.

Pluspunten

• Degelijke behuizing
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Laadt laptop op

Minpunten

• USB A valt af en toe kort weg bij Macbook M1
  • HDMI signaal valt soms weg bij Macbook M1 en is slecht weer werkend te krijgen
  • Korte USB C aansluiting naar laptop

Features Score: 5

Reden van aanschaf

Vanwege de aanschaf van een nieuwe MacBook Air M1 was ik op zoek naar een manier om mijn bestaande randapparatuur aan te kunnen sluiten. Mijn oude MacBook Pro had een HDMI en USB A aansluiting, en een thunderbolt 2 voor mijn bekabeld netwerk. De nieuwe MacBook Air M1 heeft twee USB C aansluitingen. Hierdoor was ik op zoek naar een USB C adapter met minimaal een HDMI, USB A en netwerkaansluiting.

Er zijn veel verschillende soorten USB C hubs te krijgen met grote prijsverschillen. De reden voor deze hub voor mij was de snelle levertijd bij bol.com, de relatieve lage prijs van €52,99 in combinatie met het grote aantal aansluitmogelijkheden.

Unboxing

Op de verpakking wordt staat goed vermeld welke aansluitingen de hub allemaal heeft:
  • LAN
  • USB Type C ("charging only")
  • SD Card
  • 4x USB3.0 A
  • Audio
  • HDMI
  • VGA
De hub wordt geleverd in een mooi strak kartonnen doosje en zit stevig ingeklemd in een stukje schuim.De USB C stekker is afgeschermd met een doorzichtig plastic dopje. Op het doosje staat niet vermeld welk merk deze hub is. Er staat alleen vermeld "Made in China". Op de zijkant van het doosje staan de drie kleuren waarin deze hub beschikbaar is: black, gray, silver met een vakje om aan te kruisen om welke kleur deze hub heeft. Er is geen kleur aangevinkt, maar de kleur is Gray. Deze kleur lijkt op de space-gray kleur die Macbooks ook kunnen hebben. Er wordt geeft voedingsadapter meegeleverd.

Aansluiting op de laptop

De behuizing voelt degelijk aan en lijkt van metaal. De USB C kabel van de hub naar de laptop is een vaste kabel die niet van de hub los te halen is. Deze kabel is vrij kort, waardoor de hub bij mij in de lucht hangt als de laptop op een stand staat.

De hub heeft een USB C aansluiting aan de zijkant die je aan kan sluiten op de lader van de laptop. Deze aansluiting is "charging only" en is dus niet te gebruiken voor dataoverdracht. Er wordt geen voedingsadapter meegeleverd, maar je kan de USB C lader van je laptop hier op aansluiten. Hierdoor wordt de hub gevoed door de laptop voeding en niet de laptop zelf. Daarbij voorziet de hub ook de laptop van voeding. Het voordeel hiervan is dat je maar 1 kabel hoeft aan te sluiten op de laptop. Als je de laptop wilt meenemen hoef je maar 1 kabel los te halen, en alles is afgekoppeld. Dit ziet ook netter uit op het bureau.

Randapparaten aansluitingen

Deze hub heeft veel aansluitmogelijkheden. Je kan een monitor met HDMI aansluiten, maar ook een VGA aansluiting is aanwezig wat handig is in combinatie met een oude beamer bijvoorbeeld. Verder zijn er 4 USB 3.0 A aansluitingen aanwezig. Daarnaast kun je nog SD cards in twee formaten insteken, en is er zelfs een audio 3.5mm jack aanwezig en een 1Gbit ethernet aansluiting.

Daarnaast heeft de hub een USB-c aansluiting die "charging only" is dus niet te gebruiken is voor dataoverdracht.

Praktijktest

In mijn bureau opstelling heb ik een netwerkkabel, een monitor met HDMI, en een Sound BlasterX G6 via USB aangesloten op mijn MacBook Air M1.

In eerste instantie werken alle aansluitingen zonder iets te hoeven instellen. De monitor geeft goed beeld, geluid speelt netjes af via de USB geluidskaart en ik heb een netwerk verbinding. De laptop wordt netjes opgeladen via de hub. Het valt wel op dat de hun na een tijdje best warm kan worden, maar niet verontrustend.

Alleen na een tijdje valt plots het geluid kort weg uit de luidsprekers die zijn aangesloten op de USB geluidskaart, en wordt het geluid afgespeeld via de interne speakers van de laptop, om daarna weer terug te schakelen naar de USB geluidskaart. Dit gebeurt om de paar minuten een keer.

Daarna als ik de hub loskoppel en weer aansluit heb ik geen beeld meer op de externe monitor. De monitor geeft aan dat er geen signaal meer binnenkomt. Pas na een aantal keer stekkers eruit halen en weer erin steken is er plots weer beeld. Totdat de laptop na een tijdje in slaap valt, en bij het wakker worden het beeld weer weg is. Het is heel lastig om weer beeld te krijgen op de externe monitor, soms helpt een reboot, soms eindeloos combinaties proberen in volgorde van loskoppelen en weer insteken van stekkers.

Het valt op dat als de monitor geen signaal krijgt, de USB aansluitingen wel gewoon blijven werken.

Als test besluit ik via de Apple store aan USB C hub aan te schaffen waarbij vermeld is dat deze compatible is met de MacBook Air M1. Dat is de Satechi USB-C Multiport pro. Deze heeft veel minder aansluitingen, mist zelfs de netwerkaansluiting en is de helft duurder (€74,95). Maar als ik die hub aansluit werkt de monitor aansluiting wel goed en betrouwbaar, en het geluid blijft stabiel werken via de USB geluidskaart.

In eerste instantie leek deze hub voor mij de perfecte oplossing. Veel aansluitingen, goede prijs, degelijke behuizing, kan de laptop opladen. Alleen in de praktijk blijkt deze hub niet goed samen te werken met mijn MacBook Air M1. Daarom heb ik deze hub weer teruggestuurd en gebruik ik nu de duurdere Satechi USB-C Multiport pro.

Misschien dat deze hub prima werkt op Intel Macbooks of andere laptops, en misschien dat in de toekomst de combinatie met een Macbook met Arm architectuur beter gaat werken. Alleen dit heb ik niet kunnen beoordelen.

Daarom voor mij een onvoldoende beoordeling voor een MacBook Air M1.

[edit 2021-04-18]: duidelijker vermeld dat de USB C aansluiting op de hub alleen voor voeding is en niet voor data overdracht en dat je de USB C voeding van de laptop kan gebruiken als voeding voor de hub die hiermee ook de laptop van voeding voorziet

Heb jij ook een 11-in-1 USB 3.1 Gen 2 Type-C Hub?

Dit gebeurt veel bij de goedkopere hubs van onbekende merken. Ik ga zelf deze proberen, ik heb erg goede ervaringen met Baseus en hun prijzen zijn niet zo belachelijk als de rest. Heeft me $38 gekost inclusief verzending.

Kijk dat zijn betere prijzen! Ik ben benieuwd of de Baseus 6-In-1 Poort Hub goed werkt. Dan wordt dat ook een merk om in de gaten te houden. Dank voor de tip!
Deze zou ook de Laptop opladen? maar hoe dan, als er geen voeding op zit?
Die van mij verbruikt alleen maar stroom.
De hub heeft een USB c aansluiting. Hier sluit je de voeding van de laptop op aan. De USB c kabel van de hub sluit je aan op de laptop. De hub zit dus tussen de laptop en de laptop voeding in.
Maar deze usb-c docking heeft geen voeding.
En ja er zijn er ook die wel een voeding hebben, maar dat heeft deze niet.
De usb-c poort op de hub is waar je je oplaadkabel aan vastmaakt. Wat wel vaak bij dit soort hubs is, is dat de usb-c poort "charging only" is dus niet te gebruiken is voor dataoverdracht.
Je laptop moet natuurlijk wel usb-c charging ondersteunen.

Dus het is beter als je een hub hebt met een extra usb-c port dat werkt voor dataoverdracht.

[Reactie gewijzigd door Valinor op 18 april 2021 11:02]

Dat is is het precies. Ik heb de tekst over de USB C voeding in de review verduidelijkt met hulp van je uitleg. Dank!
Wat had je gedacht als je de verpakking ziet? Geen merk, goedkope behuizing en wie steekt er nu nog een VGA ergens in. Het oogt als een 1 ster op 5 product. Is waarschijnlijk zelf door externe verkoper van Bol.com gekocht in China en hier voor het dubbele te koop aangeboden. Zou het terugsturen als ik jou was.

Als je kwaliteit wilt (zie ook de 1700 reviews die een gemiddelde van 4,5/5 geven), ga dan voor een merk die ook gekend is voor degelijke producten:

Met kabel:

Zonder kabel:

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.