Creative Sound Blaster Z (retail)

Specificaties PCI-e x1 geluidskaart met 5.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative Sound Blaster Z (retail) Review

Koekemoeroetoe 12 april 2021, 178 views Product gekocht

Creative Sound Blaster Z (retail)

Fenomenaal geluid, mooie afwerking. Veel instelmogelijkheden, standaard support voor DTS en Dolby Digital Live via optisch S/PDIF. Bij gebruik van DTS of DD via S/PDIF werkt de volumeregeling van toetsenbord niet meer (om een logische technische reden). Op te lossen met gratis programma Volume2. Rode LED niet uit te zetten.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Instelmogelijkheden
  • DTS en Dolby Digital Live support
  • Zwarte PCI slot plate

Minpunten

• Rode LED, niet uit te zetten
  • Workaround nodig om volumeregeling van toetsenbord (G510) te laten werken bij gebruik van DTS/DDL via S/PDIF

Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 4
Fenomenaal geluid en een mooie afwerking. Behuizing van de kaart voelt stevig aan. De PCI slot plate is zwart, dus matcht mooi met de meeste kasten.

Softwarematig zeer veel instelmogelijkheden, en komt standaard met support voor DTS en Dolby Digital Live (DDL) via optisch S/PDIF. Dit was voor mij ook de reden om deze kaart aan te schaffen, aangezien de huidige onboard geluidskaarten DTS en DDL officieel niet meer ondersteunen, en ik mijn 5.1 set dus niet goed kon aansturen. Wel op te lossen met gehackte moederbord drivers, maar bij mij bleef Windows om de haverklap die drivers overschrijven waardoor mijn 5.1 support weer verdwenen was. Ik had geen zin meer in dit gedoe, dus dan maar een kaart opzoeken die native DTS en DDL ondersteunt. Bijkomend voordeel is dat de geluidskwaliteit merkbaar beter is, vooral de bass weergave is buitengewoon goed. Maar ook de midden en lage tonen zijn bijzonder helder. N.B. ik heb wel alle filters/equalizers uitgezet, gewoon zo puur mogelijk geluid. En dat terwijl de onboard ALC1200 al niet slecht is.

Bij gebruik van DTS of DDL via S/PDIF werkt de volumeregeling van mijn toetsenbord (Logitech G510) niet meer, schijnbaar omdat technisch gezien het door de geluidskaart digitaal gecodeerde 5.1 signaal geen volume kent, en dus ook niet op volume te regelen is. Dit is op te lossen door een gratis programma, Volume2, te installeren. Hier kun je de volumeregeling van je toetsenbord koppelen aan het volume van opnamekanaal "What U Hear" waarna je het volume weer op de normale wijze kunt regelen.

Op de geluidskaart zit een felle, rode LED welke niet uit te zetten is. Voor mij persoonlijk geen probleem omdat ik een gesloten case heb, maar als je een build hebt met glazen panelen en RGB kan de LED zeer storend zijn indien rood niet bij de rest van het kleurenschema past.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Z (retail)?

Vraag & Aanbod