Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod

Specificaties Luchtreinigingsventilator - Bekijk alle specificaties

Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod Review

mailisTestpanel 21 april 2021, 2.124 views Testpanel

Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod

Met een modern design, een aparte sensor die je vrij in de ruimte kan plaatsen en specifieke filters voor ieders toepassing, biedt Leitz een kostenefficiente luchtreiniger. Het geluid van de ventilator op de lichtste stand en verouderd model zijn de zaken beter kunnen.

Pluspunten

• Gebruik van aparte SensorPod voor betere dekking in de ruimte
  • Relatief lange levensduur van filters tov. andere aanbieders
  • Mogelijkheid om specifieke filters voor allergie, geur of huisdieren te gebruiken
  • Display en kleuren indicatie geven snel zicht op de gemeten luchtkwaliteit
  • Stevige en solide bouwkwaliteit
  • Geen app (onnodig beveiligingsrisico)

Minpunten

• Aparte SensorPod die eigen voeding nodig heeft
  • Enkel in Whisper stand (voor mij) stil genoeg
  • Bij introductie verouderd model tov. de US
  • Geen app (tov. concurrenten)

Al vele jaren blij gebruikmakend van alle reviews mag ik het deze keer zelf proberen. Als eerste review geselecteerd ze zijn via het Tweakers Testpanel is zeer gewaardeerd, bedankt daarvoor! Ik ga mijn best doen een uitgebreide weergave te geven als een gemiddelde gebruiker op het gebied. Met al de nodige gadgets in huis, kritische blik en ook een waf-check hoop ik een vrij compleet beeld te kunnen geven ;)

Achtergrond

Leitz, waar ken ik dat ook al weer van...
Leitz, in Europa de fabrikant van de TrueSense Z-3000, doet wellicht niet direct een belletje rinkelen. Je kan ze echter kennen als de uitvinder van de order en leverancier van vele andere kantoorbenodigdheden. In eerste instantie had ik de link niet gelegd, en zijn andere partijen zoals Philips, Sharp, AEG en eventueel Xiaomi wellicht logischer. Maar in de goede oude tijd dat iedereen bij elkaar op kantoor kon klagen over de klimaatsystemen, zitten we anno 2020/2021 vooral thuis. Nu iedereen wel geïnvesteerd heeft in een goede bureaustoel, monitor of webcam, kan de volgende stap in thuiskantoorprofessionalising gedaan worden, waar Leitz logisch op instapt.
TruSens
In de US is TruSens een zelfstandig merk die al meer dan een jaar actief is, wordt gestart met de modellen Z-1000, Z-2000 en deze Z-3000. Maar in Europa wordt de bekendheid van Leitz gebruikt voor de introductie van de luchtreinigers, wat gezien hierboven geeneens een gekke gedachte om zo te starten. Achter beide bedrijven zit de ACCO Groep, waar onder andere ook het voor hier vele bekende Kensington onder valt. Er is dus niet alleen kennis over nietmachines of papiermanden, maar ook enige technische achtergrond wat ze wat meer credibility geeft.
Waarom een luchtfilter in huis?
De vraag is natuurlijk waarom je luchtreiniger in huis zou halen, en of dit niet een onnodige hype of is die inspeelt op de huidige situatie. Op de website geeft Leitz hier zelf wat meer argumenten over. Een klein deel als citaat:
Onderzoekers van de University of London, King’s College London, hebben onlangs een studie gepubliceerd die een verband suggereert tussen dementie en luchtverontreiniging. Meer specifiek, de link tussen deze neurologische aandoening en blootstelling aan omgevingsniveaus van stikstofdioxide en microscopisch kleine deeltjes genaamd PM2.5. De 7-jarige studie omvatte 131.000 volwassenen van 50-79 jaar.
Nu hoeft fijnstof in principe nog niet in huis te komen, en je gaat de Z-3000 niet aan een accu op je rug mee naar buiten nemen. Echter is er ook al wat jaren onderzoek gaande over de invloed van ventilatie in huis en de effecten van nieuw type huizen die tegenwoordig goed geïsoleerd zijn. In 2012 is door TNO in opdracht van de overheid een rapport opgesteld wat meer achtergrond hierover geeft (Een onderzoek naar de effecten en gevolgen van ventilatie). Oa. dezelfde auteur van het TNO heeft later in 2019 zelf nog een rapport opgesteld over dit thema, wat een update is de eerdere conclusies (Meta-onderzoek voor coalitie gezonde binnenlucht). De bevindingen en conclusies in beide rapporten zijn interessant om voor de achtergrond eens verder door te nemen, en vervolgens na te gaan hoe dit voor jouw eigen situatie van toepassing is. Zelf geef ik hier verder geen advies oid. over, maar ik denk wel dat de link met longziektes en dementie samenhang heeft (los of een aparte luchtreiniger daar direct een positief effect op heeft of niet).

TruSens luchtreinigers

Zoals eerder vermeld biedt de reeks van Leitz TruSens momenteel een drietal verschillende modellen. Waar de Z-1000 een instapmodel is in de reeks, met een minder groot oppervlakte tot 23 m2 en missende functionaliteiten, zijn de Z-2000 en Z-3000 gelijk qua mogelijkheden (inclusief de SensorPod, waarover later meer). Enkel de omvang van het apparaat zelf (56cm of 74cm hoog) en de ruimte die ze kunnen filteren (35m2 of 70m2) zijn verschillend. Onderstaand overzicht geeft de verschillen weer qua mogelijkheden:

Overzicht van alle modellen, met in het oranje de metrische maten door mij toegevoegd
SensorPod
Speciale vermelding is de SensorPod, die standaard bijgeleverd wordt bij de Z-2000 en Z-3000 modellen. Waar de meeste thuismodellen diverse sensoren hebben in het model zelf, heeft dit tot mogelijk nadeel dat rondom de lucht goed wordt gemeten maar verder in te ruimte wordt gemist. Dit heeft potentieel tot gevolg dat een luchtreiniger al stopt voordat de gehele ruimte is gereinigd. Dit zal waarschijnlijk sterk afhangen van de type sensor, maar de Leitz TruSens heeft dit opgelost door een aparte SensorPod op maximaal 15 meter te plaatsen. Op deze wijze heb je feitelijk een betere dekking en daarmee een beter resultaat. Het principe lijkt mij logisch en spreekt mij qua werking ook aan.

De SensorPod werkt via een infraroodsensor en kan fijne zwevende deeltjes (PM2,5) en grotere stofdeeltjes (PM10) te meten. Hij heeft een eigen voeding nodig, wat dus wat beperking met zich meeneemt. Ook moet je deze bij voorkeur in het zicht plaatsen, wat niet overal goed past en naar mijn smaak ook niet stijlvol is. Tot slot wordt geadviseerd om de sensor eens in 1-2 maanden schoon te maken, dus het heeft ook het nodige onderhoud nodig.

Vervolgens geeft het display op de luchtreiniger zowel in een getal van 1-500 de kwaliteit weer. Dit wordt ook via kleuren van blauw/groen (1-50), oranje (50-100) en rood (100-500) weergegeven volgens de normering van de Amerikaanse milieubeschermingsagentschap EPA. In het begin kon ik dit niet goed plaatsen, maar rood=rood en dat heb ik gelukkig slechts één keer gezien.

Luchtreinigingsfilters en UV-C lamp
Het model wordt standaard geleverd met een HEPA-filter, die voorzien is van koolstoffilter er omheen. In het middel zitten een UV-C lamp die bacteriën en andere ziektekiemen kan verwijderen bij het inzuigen van de lucht uit de ruimte. Het HEPA filter verwijdert 99,97% van de vervuilende stoffen tot 0,3 micron en verwijdert ultrafijne deeltjes zo klein als 0,033 micron (van de website). Ze werken hiermee samen met DuPont, wat een Amerikaans chemicaliën bedrijf is. Ze maken dus niet een eigen B-merk of eigen label, wat bij andere merken nog wel kan voorkomen.

Het voorfilter en koolstoffilter, wat zowel te wassen is als ook aparte te vervangen, verlengen de levensduur van het filter zelf. In principe geeft het systeem zelf aan wanneer welk onderdeel vervangen moet worden, maar volgende de handleiding moet het actieve-koolfilter ongeveer om de 3-4 maanden worden vervangen, het HEPA-filter om de 12-15 maanden en de UV-lamp om de 1-3 jaar.

Naast het standaardfilter, zijn er nog aparte filters te verkrijgen die speciaal gericht zijn op allergie, geur of huisdieren. De extra filters heb ik niet kunnen testen, maar het is positief dat je dit zelf kan aanpassen op jouw eigen voorkeur.
Smart?
Zoals wellicht al opgemerkt in de overzichtstabel, zijn in de US inmiddels al twee opvolgers beschikbaar - de Z2500 en Z3500. Qua vormgeving en omvang zijn deze gelijk, maar bieden ze connectiviteit met een app en een verbeterde versie van de SensorPod. Deze SensorPod ziet er iets moderner en minder plastic uit en heeft ook meer sensoren voor het meten van andere type fijnstoffen (naast PM 2.5 en PM10 ook PM 1.0) en ook vluchtige organische stoffen (VOS of VOC).

Over het missen van een app, verbinding met bluetooth en wifi en verbinding met Alexa heb ik wat dubbele gevoelens. Zelf denk ik dat we hier op Tweakers niet direct rouwig zijn op een nóg een smart apparaat in huis, met alle zorgen over updates, data privacy en security van dien. In feite wil je een luchtfilter neerzetten, op automatische stand zetten en daarna enkel nog nadenken over het onderhoud. Daarnaast is Alexa in Nederland nog niet officieel beschikbaar, dus zou ondersteuning voor Google Assistent eerder gewenst zijn - wat het model in de US dus ook nog moet missen. Echter is het kunnen monitoren of bijhouden de luchtkwaliteit over de gehele dag / week / maand is voor de statistieken interessant, maar kan ik ook naar verwachting goed zonder. Dit heb ik om die reden zowel als plus - en minpunt opgenomen, je mag zelf kiezen welke voor jou van toepassing is.

Unboxing

Na wellicht een uitgebreide introductie, de onvermijdelijke unboxing. Het pakket wat binnenkomt is vrij imposant met een afmeting van 80cm hoog en 34x34cm.

Het geeft duidelijke informatie over de productfuncties en een afbeelding van luchtreiniger Z-3000 zelf. De kleurstelling is duidelijk overgenomen van de branding van de TruSens.com website, maar het logo van Leitz is wel overgenomen. Het meer gras-groen van Leitz dan weer niet, maar niet dat je daar de doos om zal laten staan.

Bij het openen van de doos wacht de snelhandleiding en vervolgens de stekkers voor zowel de EU als de UK. Na het verwijderen van het kartonnen materiaal, wordt de Z-3000 zelf zichtbaar. Door de hendel is deze eenvoudig uit de doos te halen. Dat eerder karton dan piepschuim wordt gebruikt is netjes voor de omgeving en het plastic is enkel voor de verpakking zelf.

Alles bij elkaar is enkel het nodige aanwezig en geen onnodige tierlantijntjes (zoals van die schoonmaakdoekjes bij een telefoon, geen idee wie dat ooit écht gebruikt).

De SensorPod is relatief klein, zoals je hier in vergelijking met een PS4 DualShock controller kan zien.

Een uitgebreidere handleiding is op de website te vinden. Deze vond ik zelf niet heel erg makkelijk om op mijn mobiel op te zoeken, en helaas wordt deze als PDF in een zip-bestand aangeleverd. Een QR-code of een web-based handleiding zou iets eenvoudiger zijn als je informatie met de hand wilt opzoeken. Maar mogelijk dat ik dit enkel deed als onderdeel van deze review, want het is verder vrij plug-and-play.

Ingebruikname

De installatie is vrij eenvoudig. De bijgesloten handleiding is letterlijk één uitklappagina met duidelijke afbeeldingen van de te volgen handelingen en twee Nederlandse pagina's met uitleg in lettergrootte 20. De stappen zijn:
  • De onderkant openschroeven
  • Het filter van de plastic zak te ontdoen
  • De onderkant weer dichtschroeven
  • De luchtreiniger en SensorPod in het stopcontact zetten
  • Druk op "AAN"
  • Adem in - adem uit - geniet
De eenvoudige stappen om in gebruik te nemen

Zo gezegd, zo gedaan en dit is letterlijk binnen twee minuten gedaan. Door het design van de schuin aflopende bovenkant, kun je dit vrij eenvoudig uitvoeren waarbij het stevig blijft staan. Het filter zelf heeft een zachte laag met rubber, waardoor deze het model niet beschadigt en makkelijk blijft zitten.

Na een leuk WALL-E achtig toontje en wat kleuren van rood-oranje-groen/blauw, is ie binnen een seconde of acht klaar voor gebruik op de automatische stand. Ik had verwacht dat het er dramatisch aan toe zou zijn, zeker omdat de ventilatie in huis al even stuk is. Echter krijg ik netjes een 6 in beeld, die soms even verspringt naar 13 en dan weer terug. Helaas heeft de snelhandleiding niet een indicatie van wat goed is, maar bij het aanzetten had ik al verwacht dat de blauw/groene kleur het meest positief zou zijn. Dat spreekt dus aardig voor zich!

Bouwkwaliteit en afwerking

Als het geheel in elkaar is gezet en actief is, kan ik het model beoordelen. De buitenkant is van glanzend wit, waarbij niet snel vingerafdrukken op te zien zijn (voornamelijk bij het handvat bovenaan). Het voelt tevens solide aan, zonder dat er kieren zitten tussen de losse onderdelen of dat je iets hoort piepen of kraken.

De tip-toetsen zijn eenvoudig te bedienen en zijn intuïtief in gebruik, waar je eenvoudig aan/uit schakelt of wisselt tussen de diverse modi. Ook de plastic schijf is door de kleuren eenvoudig af te lezen wat de kwaliteit is, zonder storend te zijn. 'Plastic schijf' klinkt misschien wat denigrerend, want het ziet er sjiek uit. Meestal hoor je vanzelf als de stand hoger gaat, maar zowel het cijfer van de score als ook de kleuren geven je direct informatie over de gemeten luchtkwaliteit. En doordat er een nachtmodus op zit, kun je dit ook uitschakelen mocht je hieraan storen.

Het design zelf is natuurlijk subjectief, maar ik vind het persoonlijk een goede mix tussen degelijkheid en toch een eigen en moderne uitstraling. Enige minpunt is de zilveren ring onderaan het model. Op foto's is dit slecht naar voren te halen, maar van dichtbij ziet dit iets té plastic uit naar mijn smaak. Echter is dit op een kleine afstand niet te zien en valt het in het dagelijks gebruik niet op.

Dagelijks gebruik

In totaal heb ik twee weken de tijd gehad om het model te reviewen. Nu ben ik geen professionele reviewer zoals in het begin vermeld, en heb ik geen vergelijkingsmateriaal met andere luchtverfrissers of meetapparatuur. Zeker dat soort sensoren van meetapparatuur die daadwerkelijk door TNO ed. worden gebruikt om de luchtkwaliteit te meten kosten op zichzelf al de aanschaf van de Z-3000. Daarnaast kan ik ook niet lesten of de indicatoren voor filters correct zijn met de levensduur van een aantal maanden of jaar. Zie dit dus vooral mijn verslag als een typische gebruiker en wat mij in die tijd is opgevallen, met mogelijk na de eerste review nog updates na langer verbruik.

Zelf woon ik overigens in een nieuwbouwhuis uit 2016, waardoor het qua isolatie vrij goed zit. Dit heeft ook tot gevolg dat er geen ramen open kunnen, en dat er slechts een paar kleine roosters zitten om de koude lucht buiten te houden. Zoals hierboven gemeld is de ventilatie tijdelijk stuk, maar heb ik wel diverse sensoren in iedere kamer die een CO2 meeting in ieder kamer doen. Dit betekent dat ik wel een vergelijk kan doen op basis van een niet-aanbevolen situatie en dat ik vrij basaal een meting kan doen met twee consumenten appraten (hoewel CO2 en fijnstof natuurlijk niet hetzelfde is, zoals je ook bij de ervaring in de slaapkamer kan lezen).
Woonkamer
Allereerst heb de luchtreiniger in de woonkamer geplaatst en een aantal dagen later werken. We hebben een L-vormige woonkamer / keuken / eetkamer. Aan de ene kant staat de luchtreiniger en aan de andere kant van de kamer staat de SensorPod. Deze heb ik bij de eetkamer aan de voorkant van het huis gezet. Hoewel klein van stuk, is het niet een mooi ding in het interieur in ons geval. Daarnaast staat ie met 17 meter eigenlijk net te ver weg vanaf de Z-3000, wat volgens de handleiding maar 15 meter mag zijn. Het valt mij op dat de verbinding soms wegvalt, wat te zien is door het knipperende signaal op de luchtreiniger. Maar meestal wordt het signaal snel hersteld en hoef ik verder weinig in te stellen.

Naast een staande box valt het model wel weer mee, maar daarover in het hoofdstuk WAF meer ;)

De lucht wordt door een ventilator aan de onderkant aangezogen en kan vanwege het ronde filter vanuit alle kanten aangezogen worden voordat het gefilterd wordt. De door Leitz "PureDirect technologie" genoemde uitlaat gebruikt twee luchtstromen, waardoor je meer circulatie bevorderd. Ik kan dit verder niet staven, maar het lijkt mij logisch dat dit doorstroming bevorderd, zeker voor een groter oppervlakte. Na een nacht in gebruik staat ie in nog op een stabiele 6 in de ochtend, hoewel ik hem de tweede nacht met de timer na vier uur vanzelf laat uitschakelen.

Een weergave van de PureDirect technologie, geleend van de website van Leitz

Standaard staat de luchtreiniger op "auto" en gaat de ventilator op de stand die nodig is om weer op een goed niveau te komen. Op het moment dat de meter iets oploopt, hoor je deze ook aanzwellen, maar meestal staat de ventilator op de meest lage stand. Deze stand is echter in ons geval altijd nét wel hoorbaar. Nu is dit natuurlijk subjectief en vallen bepaalde geluiden mij snel op. Wanneer je net als ik het geluid van een stofzuiger of afzuigkap in je top-5 meest irritante geluiden hebt staan, kan je in een stille ruimte storen aan dit model. Indien ik muziek of de TV heb aanstaan, of tijdens het koken heb ik er minder tot geen last van. Het is echter wel een aandachtspunt wanneer je een luchtreiniger gaat overwegen.
Koken
Tijdens het koken, wat wij nog op aardgas doen, komt over het algemeen meer fijnstof vrij. We hebben gelukkig een afzuigkap die naar buiten gaat ipv. een regeneratiefilter, maar ik heb zowel kunnen testen met als ook zonder de afzuigkap aan. De SensorPod heb ik beide keren op het aanrecht gezet om in de buurt te kunnen meten.

De SensorPod slaat ons rustig gade tijdens het koken van de pasta

De ervaringen zijn hierbij wat wisselend. Op het moment dat het gas aangaat, pan op het vuur en ook tijdens het koken blijft ie tussen de 6 - 13 - 23 wisselen. Soms is er ineens een uitschieter tussen de 50 - 60, maar hoger wordt het niet en dat is vaak niet langer dan een paar minuten. Beide keren was er geen onderscheidt of de afzuigkap nu wel of niet aanstond.

Tijdens het snijden van een tomaat werd het hem ineens allemaal duidelijk te veel
Slaapkamer
Ook heb ik de Z-3000 enige nachten op de slaapkamer neergezet, om te bekijken hoe dat zou bevallen. De Sensorpod heb ik naast mijn kant van het bed geplaatst, als ook een nacht op de grond naast de kast. Je bent gebonden aan plaatsen met een stopcontact, maar met de 70 m3 bereik moet je een vrij imposante slaapkamer hebben om in de problemen te komen ;)

Naast alle andere spullen valt de SensorPod al een stukje minder op.

De Leitz Z-3000 heeft een aparte optie voor het gebruik op een slaapkamer. Zo kun je het display uitschakelen, waardoor deze niet zo fel oplicht. Daarnaast kun je de ventilator ook op "Whisper" zetten, zodat deze op de meest lage stand actief is. Wel zo handig dat bij een plotselinge piek je niet ineens het bed wordt uitgeblazen en wakker schiet. Het enige wat je dan nog optioneel kan uitzetten is de UV-C lamp, maar die geeft een vrij minimaal licht zoals je hieronder kan zien.

Foto met nachtmodus om het op beeld te krijgen, maar de UV-C lamp is feitelijk niet zichtbaar.

Waar ik hierboven in de woonkamer nog beschreef dat de ventilator een vrij irritant geluid levert, waar ik tijdens het praten of gewoon "leven" mij toch aan stoor, was dit minder indringend tijdens het slapen. De Whisper stand is net dat beetje stiller om niet op te vallen. Ik viel die nachten ook sneller in slaap en ben er niet wakker door geworden.

De eerste nacht heb ik de luchtreiniger niet aangehad, puur als een soort 1-meting. Zowel de avond van tevoren, als ook in de ochtend stond de meter op 8. De volgende twee nachten heb ik hem laten draaien op Whisper stand, met ook bij het inschakelen de volgende ochtend een positieve stand. Dat is in feite een goede score, ware het niet dat de sensor voor het ventilatiesysteem in huis iets anders aangeeft. Hierin zit een CO2 sensor, en dat kan niet gefilterd worden door welke luchtreiniger dan ook. Het is dus nog steeds nodig om te ventileren of een raam te openen - waarna de Z-3000 alle fijnstof van buiten kan filteren!

De CO2 meter gaf de rode stand aan na een nacht gebruik - wat dus ook logisch is.
WAF
Een niet onbelangrijk onderdeel bij mij thuis, is of nieuwe speeltjes ook geaccepteerd worden. De Logitech Harmony had wat tijd nodig om gewaardeerd te worden, maar bijvoorbeeld Philips Hue was direct een hit. Zeker toen gevraagd werd "of die handige app ook geïnstalleerd kon worden" (dat is sindsdien de benchmark - als er actief om gevraagd wordt). Zie dit hoofdstuk vooral als aanvulling voor iemand die zich over het algemeen minder interesseert in gadgets en technology, en neem het aub. met een knipoog ;)

Qua uitstraling en design wordt de luchtreiniger in principe positief beoordeeld. In de doos en initieel lijkt het wat groot en massief, maar al snel is dat deel geen probleem. Van de aparte SensorPod had ik verwacht dat deze vragen zou opleveren, maar doordat deze eenvoudig verplaatst kan worden is dat ook geen probleem. Vooral het feit dat de indicatie bij koken voor frisse lucht zorgt, wordt als prima ervaren.

Grootste ergernis is toch wanneer we rustig op de bank zitten en een boek lezen of TV kijken, en het geluid van de ventilator in de automatische stand of zelfs stand 1. Het valt mij op dat vaak tussendoor gedurende de dag of als ik zelf even het huis uit ben voor een boodschap, de luchtreiniger bij thuiskomst is uitgeschakeld. En ik moet bekennen die neiging op diverse momenten ook te hebben. Enkel de Whisper-stand biedt dan uitkomst en hoewel het dan minder snel de lucht reinigt, blijft het principe wel actief.

Een belangrijk onderdeel is natuurlijk de prijs. Volgens de Pricewatch zijn er op moment van schrijven zo'n 22 modellen, hoewel bij diverse webwinkel wel meer modellen bekend zijn en nog niet zijn opgenomen. Naast functionaliteiten, zijn er twee onderdelen die de prijs bepalen: oppervlakte en onderhoud.

Om met de eerste te beginnen, dien je een vergelijk te maken met de oppervlakte. Voor een prijs van 279,- met een oppervlakte tot 70 m2 is dit vergelijkbaar wat andere producenten aanbieden. Mogelijk heb je een kleiner oppervlakte nodig, waardoor je automatisch naar de Z-2000 kan uitwijken.

Het tweede punt van onderhoud vereist echter meer aandacht. De gebruikte onderdelen (HEPA-filter, koolstoffilter en UV-C lamp) dienen echter ook vervangen te worden om de zowel maanden. Leitz geeft aan dat het HEPA-filter eens in de 12-15 maanden vervangen moet worden, wat in vergelijking met andere merken snel 25-50% langer is. Xiaomi geeft bijvoorbeeld 6-12 maanden aan, waarbij de prijs van een filter goedkoper is. Philips komt zelf met 24 maanden, maar het HEPA-filter en koolstoffilter is dan weer 2x zo duur dan die van Leitz. Helaas zijn er niet eenvoudig overzichten van deze variabelen samen te stellen (Tweakers kan hier nog in de Pricewatch verbeteren mi.), dus dat vereist nog wel het nodige uitzoekwerk als je hier serieus in wilt duiken. Gezien de tijd dat deze review online moest komen heb ik dat nu niet kunnen doen, maar andere reviews geven ook aan dat dit een economisch een voordeel is tov. andere aanbieders.

Conclusie en afsluiting

Samenvattend denk ik dat Leitz een goede introductie maakt met het model Z-3000 (en ik denk dat hetzelfde geldt voor de Z-2000, die in feite hetzelfde is alleen dan voor een iets kleiner oppervlakte). De luchtreiniger komt met de SensorPod wel met een aparte voeding, maar biedt daardoor een meeting die eenvoudiger een ruimte dekt zonder een groot model op je aanrecht te zetten. Daarnaast heeft het naar mijn smaak een moderne uitstraling, zit het goed in elkaar en zijn de indicatie met kleuren netjes en duidelijk. Daarnaast is de prijs van het model zelf competitief en vallen de kosten voor vervangende HEPA- en koolstoffilters mee.

Daarnaast biedt Leitz onderscheidende functionaliteiten. De SensorPod heb ik al benoemd, de verschillende type HEPA-filters heb ik niet bij andere producenten gezien en ook de optie voor meerdere luchtstromen komt enkel bij de 2x zo prijzige Dyson terug. Hoewel ik mij bij deze punten ook wat laat beïnvloeden door de marketing zeg ik er eerlijk bij, want in hoe verre deze punten echt effect hebben op het resultaat heb ik niet kunnen testen.

Als nadeel vind ik dat enkel in de laagste Whisper-stand de werking niet irritant is. Meerdere keren heb ik dit in de review langs laten komen, maar alle andere standen zijn simpelweg irritant (tenzij je aan het stofzuigen bent of onder de afzuigkap staat). Dit is natuurlijk iets subjectiefs, maar dit weegt voor mij het meest. Daarnaast vind ik het zelf irritant als je iets nieuws koopt, waarvan je weet dat er al een opvolger beschikbaar is. Zelfs al zijn de kosten daar weer hoger van, biedt deze zowel voor de sensor als andere functies meer die belangrijk voor je kunnen zijn.

Hopelijk heeft deze review een uitgebreid beeld van mijn ervaringen gegeven, bedankt dat je tot het einde bent gekomen! Mocht je specifieke vragen hebben of dingen toegelicht willen zien, lees ik het hieronder in de reacties. Mogelijk dat ik nog updates schrijf over het gebruik van de filters, dus die worden hieronder dan toegevoegd.

Heb jij ook een Leitz TruSens Z-3000 met SensorPod?

Prima uitgebreide review.
Overigens is de concentratie fijnstof over het algemeen binnenshuis veel groter dan buiten. We produceren dat zelf: koken, kaarsjes voor de gezelligheid, luchtverfrissers, schoonmaakmiddelen, en roken uiteraard. Binnen blijft dit fijnstof hangen totdat je gaat ventileren of gaat filteren.
Bedankt voor je reactie! Zelf heb ik mij gebaseerd op de conclusie in het TNO rapport waar ik in mijn stuk naar verwees, waar over de helft van het totaal als bron wordt gesproken:
Uit de studie van TKI Be Aware (2019) is uit een steekproef in 101 Nederlandse woningen naar voren gekomen dat in minimaal 1 op de 6 woningen in de woonkamer/keuken de PM2.5 fijnstofconcentratie jaargemiddeld boven de WHO advieswaarde is. Deze concentratie wordt gemiddeld genomen voor de helft veroorzaakt door fijnstof uit de buitenlucht. De andere helft is afkomstig van binnenbronnen, in de onderzochte woningen voornamelijk door bakken en braden en stoken (kaarsen, openhaarden, kachels), omdat rokers in de studie waren uitgesloten.
Maar ik neem aan dat je bedoelt dat het daar door de verkeerde ventilatie vervolgens blijft hangen ipv. vervliegt?
Leitz, waar ken ik dat van. :)
Ik had een hele andere waar ken ik dat van bij DuPont op de doos :o
Haha, klopt inderdaad!! Toevallig was er vorige week ook in Nederland een vergelijkbaar nieuwsbericht :)
Mijn complimenten voor deze uitgebreide review!

Ik kan enkel een paar kleine uitbreidingen bedenken:

Bijvoorbeeld in je alinea over de regelmatig te vervangen onderdelen. Je hebt het daar over de levensduur en gebruikt daar woorden als goedkoper en duurder, maar noemt zelf geen prijzen. Als ik een luchtreiniger zou willen aanschaffen zou ik zeer benieuwd zijn naar de prijs / jaar.
Dus wat zouden de gebruikskosten per jaar zijn voor die nieuwe HEPA-filter, koolstoffilter en UV-C lamp?

Verder noem je dat je de nodige gadgets in huis hebt, ben je wellicht in staat uit te vinden wat het energieverbruik is tijdens gebruik? En het standby-verbruik? Met dit product haal je toch weer twee apparaten in huis (reiniger en losse sensor) met een eigen voeding, die 24/7 aangesloten zullen zijn.
Thanks voor je reactie en feedback!

Ik heb gezocht naar een mooi format om tabellen toe te voegen, maar dat had ik niet direct gevonden in de editor. Mogelijk dat ik zelf even een format moet maken en die als afbeelding toevoegen (tenzij je andere suggestie hebt).

Hetzelfde geldt een beetje voor het energieverbruik. Ik heb wel een eenvoudige energiemeter, waarbij ik dan wat testen wilde doen in zowel standby als de diverse standen, maar het presenteren leek mij het meest logisch in een tabel.

Wellicht dat ik daar nog eens in verdiep en ga toevoegen - goede suggesties dus!