Specificaties 10,2MP, HD filmen, 4x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-TX5 Zilver Review

Taenadar 17 augustus 2010, laatste update op 17 augustus 2010, 1.565 views

Sony Cyber-shot DSC-TX5 Zilver

Pluspunten

• Zeer compact
  • Onderwater te gebruiken
  • Kan tegen een stootje
  • Panoramafunctie
  • Touchscreen zelfs onderwater bruikbaar

Minpunten

• lens is niet echt handig geplaatst
  • toch wel prijzig
  • Sony stekkers dus geen aansluiting dmv mini usb

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
Reden van aanschaf van deze camera, is dat ik naast mijn DSLr ook nog een compacte wilde en mijn vriendin ook graag foto's in en rond het zwembad en zee wilde maken. Omdat ik voor mijn vakantie niet mijn spiegelreflex mee wilde nemen heb ik deze hiervoor gekocht.

Inmiddels heb ik de camera ongeveer 3 weken in bezit en is deze dus 10 dagen mee geweest op vakantie.

Doos en inhoud
In de doos vond ik uiteraard de camera en de daarbij horende accu. Tevens een touwtje welke je aan de camera kan maken zodat je hem minder snel kwijt raakt. Een soort van stylus voor het touchscreen. Dit ding is best onnodig want je kan alles gewoon met je vingers bedienen.
Uiteraard zitten er ook een aantal stekkers bij voor naar USB en tulip.

Formaat en ergonomie
Zoals gezegd is deze camera vrij klein. Hierdoor is het gewicht ook vrij gering. Hierdoor kan de camera soms wat onwennig aanvoelen als je deze in 1 hand houd om een foto te maken. Als je de camera met 2 handen vast houd, moet je echter weer opletten dat je niet je vinger voor de lens houd ( Iets wat mij meerdere keren is overkomen). Hier had Sony dus wel iets aan kunnen doen.

Alle menu's zijn snel en eenvoudig te bedienen ondanks het touchscreen. Deze werkt zeer goed zelfs! Het nadeel van het touchscreen is alleen dat als je bijvoorbeeld je camera in je hand houd om ergens op te klimmen of iets dergelijks met de camera nog aan, is dat je soms instellingen veranderd als deze nog aanstaat. Iets wat natuurlijk te voorkomen is om even de camera uit te schakelen.

Features
Naast vrijwel alle voor deze klasse normale functies, biedt de Sony dankzij de CMOS-sensor wat unieke features. De CMOS-sensor is erg snel in vergelijking met een meer traditionele CCD-sensor. Dat maakt o.a. de volgende functies mogelijk, die ook daadwerkelijk functioneren in de praktijk:

- burstmode van 10 fotos per seconde
- automatische panoramafunctie, je draait de camera rond met de knop ingedrukt en de camera maakt er een vloeiende panoramafoto van
- Twilight functie, je kunt nacht- lowlight fotos maken uit de hand. De kamera maakt meerdere fotos en voegt die ineen tot een foto die met een normale compactkamera niet mogelijk zou zijn.
- onderwater modus.

De panoramafunctie levert snel een zeer mooie panorama foto op en ik was zeer verrast over hoe goed dit eruit komt te zien.

Als je de camera in de onderwater modus zet dan worden er automatisch een aantal settings gewijzigd. eigenlijk is alles mogelijk onderwater, dus ook filmen. Ik was zeer verrast door sommige foto's die vrij goed gelukt waren. Helaas zaten er ook foto's bij waarbij de reflectie van de zon op de bodem van de zee voor teveel tegenlicht zorgde en bepaalde vissen totaal onzichtbaar werden.

Fotokwaliteit
Hier heb ik een dubbel gevoel bij. Bij gewoon daglicht komen er prima foto's uit het toestel. Ook onderwater kwam ik weinig problemen tegen. Echter was het voor mij vrij lastig om een knappe foto te krijgen zonder al te veel ruis op hogere iso waarden. Wat uiteraard logisch is voor een camera met een dergelijke censor.

Video
Ik heb me nog niet echt bezig gehouden met het maken van video´s. Ik heb een aantal video´s gemaakt van iemand die onderwater zwom in het zwembad. Hier had ik verder niks over te klagen. Ik doe verder zelf weinig met video´s dus het is voor mij een leuke feature dat het mogelijk is.

Na een aantal reviews te hebben gelezen over verschillende camera´s welke onderwater kunnen fotograferen heb ik de TX-5 gekocht. Tot nu toe totaal geen spijt. Het design is super mooi. De bediening heb ik niks op aan te merken.

Het twee grootste minpunten zijn eigenlijk toch wel dat je altijd een sony stekker bij je moet hebben om direct te foto's van het toestel af te halen en de plaatsing van de lens.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-TX5 Zilver?