Specificaties 1TB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Freecom Mobile Drive Classic II 1TB Zwart Review

KismetNewbie 17 augustus 2010, laatste update op 17 augustus 2010, 1.478 views

Freecom Mobile Drive Classic II 1TB Zwart

Pluspunten

• flink extra opslagruimte met 1TB
  • portable door klein formaat en slechts 140 gram; form factor zie foto's eerdere review door Obiter Dictum
  • lekker kort usb kabeltje van 15 cm
  • warmte/geluid verwaarloosbaar
  • kleur stemmig zwart dus passend bij een zwarte laptop.
  • prijs 1TB nu redelijk betaalbaar. Zijn al een handvol merken van 2.5" 1TB rond de 120 Euro.

Minpunten

• snelheid blijft USB2 begrensd, bij grote bestanden lijkt het door de grotere drive nog langer te duren. We raken echt toe aan een oplossing met een 10x snellere dataoverdracht.
  • glimmend afgewerkt dus gevoelig voor vingerafdrukken.

Mobiliteit Score: 5
Op zoek naar opslagruimte

De hardeschijf van mijn Asus UL30A gaf een waarschuwing op "reallocated sector count" ofwel teveel bad sectors! Reden om wat extra aandacht aan backups te besteden. De laptop bevalt me uitstekend, heeft een accuduur van 10 uur dus zoek ik een mobiele drive met veel ruimte en een laag stroomverbruik. Uiteraard speelt prijs ook een rol, maar voor 1 TB vind ik 120 Euro wel OK.
Uiteindelijk de Freecom 1TB portable externe harddrive gekozen van slechts 140 gram met een USB2.0 aansluiting die tevens de voeding verzorgt.

Levering/Gebruik
De drive wordt geformatteerd geleverd in FAT met wat Freecom software. Keuze dus om te reformatten op NTFS of geheel te Truecrypten wat bij mobiel gebruik / gevoelige informatie wel zo veilig is.
Door de 1TB size duurt Truecrypten wel eenmalig ruim 11 uur (22 MB/s)!
Intern blijkt een Toshiba MK1059GSM te draaien op 5400 RPM SATA/150 met 8MB buffer.
De drive is voorzien van advanced power management en wordt nauwelijks warm, maximaal 37 oC dus ook batterijsparend. Geluid is verwaarsloosbaar. De drive is SMART en voorzien van Advanced Power Management. Hopelijk blijken de extra backups onnodig maar de extra ruimte is altijd meegenomen.

Heb jij ook een Freecom Mobile Drive Classic II 1TB Zwart?

Snelheids issue is verholpen (of althans verbeterd) met USB 3.0, eSata of Firewire. Als het kopiŽren van grote bestanden voor jou een pre was, had je beter voor een snellere aansluiting kunnen kiezen. Je kritiek punt van snelheidsbegrenzing had je dus van tevoren kunnen weten.